Få hunden att öka i hull?

F

FiaOchSaffe

Min tjej äter skapligt bra (royal canin) men saknar ändå lite hull på henne. Vi har försökt att ge henne mat och ta bort när hon ätit klart och även provat att låta maten stå kvar hela tiden, med båda sätten har hon ätit lika mycket.

Finns det ngt man kan ge som går att de ökar i vikt, ngt tillskott man kan ge kanske. Har aldrig haft problem med hundar tidigare som inte ökar i vikt så står rådlös nu.

Det är inte så att hon är mager utan bara lite kantig. Hon är friks och glad så jag skulle inte tro hon är sjuk.

Har ni ngt förslag?
 
Hur mkt äter hon varje dag? Inte hur mkt hon ska äta, utan hur mkt hon väljer att äta själv då.
Vilken sort av RC?
 
Dels vad är fodret riktat till, och dels vad gör ni med hunden. Rör hon sig mycket så kanske hon behöver ett foder för aktivare hundar. Våran spinger spanielhane äter high performance Eukanuba numera och det verkar fungera bra. Han rör sig dock väldigt mycket, och behöver nu under sommaren lägga upp lite hull för under vintern när det är jaktsäsong så är det svårare att få honom att äta tillräckligt.
Medans hans kullsyster går på lightfoder, och är ändå rätt så rund, men hon rör sig inte så mycket frivilligt utan enbart promenaderna och agiltyn.
Det som vi har gett ibland när han har varit för lånt ner i hull är ca 1 dl matolja en gång om dagen. Då har han kommit upp i matchvikt igen under vintern.
 
Instämmer med ovanstående; jag ger också Royal Canins högenergifoder och är jättenöjd :). Högre fetthalt än så hittar du inte i något annat energifoder där proteinhalten ofta är skyhög och fetthalten för låg i förhållande till proteinet...
 
Jag har också prövat RC's högenergifoder men ger nu Purina performance istället vilket killen är mycket mer nöjd med.

Purina Performance innehåller 31% protein och 21% fett (vilket motsvarar RC 4300) men är billigare.

En dl matolja per dag lät mycket?? jag har hört att man kan ge 1-2 msk per dag... men det finns väl lika många rekomendationer som hundfoder-märken :)
 
ang. matolja.
Allmänn fråga.
Det har ju varit mycket tal om att hundar inte kan tillgodogöra sig bl.a vete och vissa andra vegetabilier.
Hur är det med olja egentligen???
Bör den inte vara animalisk för att fungera bäst?
 
Tack för tipsen, nu när ja gjort lite efterforskningar så skäms jag lite, hon har ätit rc medium aldult. Vägde henne igår och hon vägde över 30kg. så det är först och främst dags att byta upp till maxi, men ska nog prova ngt av deras högenergifoder, men vilket? 4300 eller 4800? genom att läsa själv skulle jag välja 4300 då det kanske inte är så långa pass vi kör(löpning, backträning, kampning m.m.) men sen beror det ju på hur man definierar de olika? ngra förslag?
 
Jag provade 4300 först, men tyckte inte att det gav speciellt mkt...gick då upp på 4800. En del hundar behöver ju lite kraftigare foder även om de inte gör mkt. Men du kan ju börja med 4300 och se vad som händer, det kanske räcker med det. :)
 
Rent fett i form av ister. Det får de allra flesta tunna hundar att lägga på sig hull på de rätta ställena.
 
Mm, problemet är bara att få dom att ÄTA ister. Mina verkar tycka det är jättesnuskigt och smakar urk :crazy:
 
mår de verkligen bra av det? och var köper man det? ica?

ska börja med annat foder tror jag, sen får vi se om det hjälper....
 
Håller med - ister är effektivt!
Blandade det i maten till en valp som såg så himla gänglig ut inför utställningspremiären. Två veckor gjorde stor skillnad! Tror det kanske var här jag fick tipset... av dig kanske? :)

Ifall hunden inte vill ha det i klumpar, prova att smälta istret och kör ihop med kulorna till en gegga! Ister är nog ganska smaklöst.

Mvh Ishtar
 
ok, då kommer nästa problem :D hur mycket ister ska man ge? vad är lämpligt till en pitbull tik på dryga året. runt 55 hög o lång(en liten kvadrat, bara huvud och svans som sticker ut :p ) hon väger runt 30kg och känns kantig spec. vid höftbenen men även över bålen typer jag det saknas lite.

har iofs tänkt köpa nytt foder nu(högenergi, eller ska jag inte göra det?) men utifall, hur mycket ister ska man ge om hon inte ökar i hull?
 
Hej

Här kommer ett sent svar!

Jag gav min valp en stor klick om dagen i kulorna, slängde i en sked helt enkelt! Han åt upp isterklumpen först! :) Precis hur mkt går ju inte att ordinera, det är ingen medicin så det är ju inte farligt om man ger fel mängd. Jo kanske om man ger hur mkt som helst, men inte skulle du väl trycka i henne 200 g om dagen?

Nu har det ju gått ett tag... fått upp henne i vikt nåt?
 
Njae.. gick riktigt bra i början.. men nu tvärvägrar hon att äta... äter kanske varannan/var tredjedag och då inte så speciellt mkt... nyss åt hon kanske 100g o då jublade jag :crazy: fattar inte vad det är för fel. har varit ute o badat hela dan, sen åkte vi till grusgropen o kasta massa pinnar o sen åkte vi o bada av oss gruset igen efter det... men inte kunde hon äta mer för det... jag blir så ledsen..

Hon ser inte så smal ut heller, men när man ser hur lite hon äter är det klart man blir orolig :(

ska lägga ut lite bilder från idag så får ni se... inte för att det ger så mkt, men ändå...
 
Jag tycker inte hon ser så tunn ut. Det som skulle behövas är lite biffigare muskler och då är det jättebra att simma och bada med hunden. Energirik mat och muskelbyggande motion borde fixa det hela, men alla hundar är ju olika. En del förblir slanka hela livet.

Vill inte hunden äta ister kan du prova med olja, bacon eller något annat fett.
 
Hon äter bara torrfoder just nu, eller nej hon äter ju knappt det... känner mig så deppad.. VARFÖR kan hon inte bara äta.. behöver man oroa sig när nu hon äter så lite som hon gör. Det handlar alltså om kanske 100 varannan dag... och ibland äter hon inget på två dar, men genomsnitt ligger nog runt 50g om dagen *suck* Hon ser ju ändå lite bättre ut i hullet.

Och angående musklerna så är hon endast lite drygt ett år och vi har precis börjar träna hårt med henne, får hem en dragsele i veckan så då får hon ngt roligt o göra.. :)

Sen tränar vi i grusgropen kanske 3 dagar i veckan o simmar gör hon så fort hon ser vatten. Och vi har ju ån 200 m hemmifrån... så hon är ett riktigt blötdjur :crazy: Får se om hon växer till sig lite...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
10
· Visningar
1 561
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
941
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp