Få hunden att stå snyggt

Ela

Trådstartare
Hur tränar ni era hundar att stå snyggt?

Jag får inte min hund att ställa sig ordentligt och när jag flyttar rätt tassarna/benen på henne ställer hon genast tillbaka dom eller sätter sig ner :angel:

Sv: Få hunden att stå snyggt

Klicker med blandad godis och busbelöning. Det blir roligt att stå snyggt om man får hänga i en kampleksak och röja järnet alternativt får smaskigt godis :D

Klickern ger möjligheten att man hinner klicka precis den hundradelens sekund de står still och ibland får man jobba fram det i steg. Börja med att frambenen ska vara rätt - klick, när det fungerar vidare kan man gradvis höja kraven. Bygg ut med bakben, huvud och svans i vilken ordning du nu föredrar.

Jag flyttar nog aldrig tassarna "för hand". Jag säger "stå" och håller en godis i handen/mellan fingrarna. (Jag brukar i princip aldrig be min jycke att sitta för att få godis eftersom det hämmar utställningsstilen...:D Ibland får man vara lite tråkig.)

Jag ser sedan till att hunden har koll på godisen - jag flyttar godisen alltefter att jag behöver justera hundens sätt att stå. Ibland lyfter jag hunden och placerar den mer rätt genom att sätta en hand under bröstet på henne och lyfta/placera rätt.

Man måste öva och ha kul! På utställningar ser jag till att ibland väsa "var är missen!?" det brukar pigga upp hennes rörelser...:angel:

Tävlingsdagar ska vara konfliktfria dagar. Se för 17 till att inte tjafsa med jycken på en tävlingsdag. Mest viktigt då det är fråga om lydnad, men jag brukar försöka att undvika uppfostringskorrigeringar o s v även på en utställningsdag. (Jag ser även till att hålla min jycke från andra hundar och vice versa. Jag gillar exempelvis inte då andra kör upp sina hundar i rumpan på andras hundar. Min hund kan ta detta, men andra hundar kan bli "tryckta" av att ha en annan hund "rätt upp i rumpan".)

Vissa brukar bara ge hundarna en liten frukost för att få hundar som är mer villiga att "ställa sig rätt". För egen del funkar det med att köpa Mamma Scans köttbullar å kladda lite med dem där i ringen... (Lite äckligt, men vad gör man inte).

Lycka till!

För egen del anser jag att det är kul att ha en snygg jycke, men det viktigaste för mig är att min hund är bra mentalt.

Nu ställer sig mina "som de ska stå" i princip av sig själva (alla uppställningsbilder jag har där jag gillar hur de står, där har de ställt sig själva).

Men, iaf, när jag ställer upp hundar så undviker jag att ta tag långt ner på benet. Många hundar verkar nämligen tappa balansen då, eller i alla fall bli väldigt ivriga på att ställa ner och flytta runt tassarna. Flyttar jag framben så tar jag i överarmen eller precis vid armbågen. Flyttar jag bakben så försöker jag att aldrig ta längre ner än knäet. Ställer hunden upp sig helt knasigt av sig själv, ja då går jag lite och ställer den igen för att sedan eventuellt peta till något av benen så att de står jämnt och snyggt.

Har man raser som man "ska" dra ut väldigt mycket eller ställa på något väldigt speciellt sätt så antar jag att man får göra på annat sätt, men då är det nog bara att vänja hunden vid att bli hanterad, låta en hålla på med ben och tassar "hur som helst" och flytta benen lite i taget och berömma när det går åt rätt håll.

(Jag brukar i princip aldrig be min jycke att sitta för att få godis eftersom det hämmar utställningsstilen...:D Ibland får man vara lite tråkig.)

Fast om man är rädd att hunden sätter sig ner eller får "dålig stil" när den ställer sig, bara för att man lärt den sitta, då är det väl bara att faktiskt lära hunden att stå ordentligt på kommando?

/R_C som fick världens utskällning när unghunden var valp - för att valpen satte sig ner. Stå eller ligga var det som gällde fick jag höra, men idag kan hunden både stå, sitt och ligg så klockrent att det aldrig är någon tvekan om vad som ska göras.

Ha ha! Ja, min jycke kan stå å sitta på kommando och t o m kissa å skita på kommando.:D

Jag lade bara till det där om att man kan undvika att använda godis för att få jycken att sitta för att undvika missförstånd vid utställningsträning. Jag medger villigt att det är overkill.

Min tös lär sig och blir duktigare för varje gång vi ställer ut. I början struntade jag i hur benen stod, fokuserade på att hon skulle stå still. Mata med köttbullar hela tiden - om jag dröjde för länge satte hon sig genast.
Sen har hon mer och mer förstått att hon ska stå, nu behöver jag inte vara lika snabb med köttbullen och det går också bra att dra lite i benen.

Övning ger färdighet :)

Hejsan!

Jag ställer mina på kommandot "stå" sen rör jag dom ytterst sällan utan dom har fått ställa upp sej själva. Detta efter en "utskällning" av en domare på min första tävling där jag blivit "lärd" av dom "erfarna":angel: hur man ställer upp en hund.

Han sa att en hund som har naturligt bra hållning ställer sej bäst själv och dom ser ändå både bra och dåliga vinklar osv oavsett vad man försöker dölja i princip. Sen den dagen har jag ställt mina bara med kommandot. Blir det tokfel tar jag ngt/några steg fram el ställer upp dem helt på nytt.

Så gör jag i allafall och det har ju gett bra resultat :laugh: lycka till med vovven!

Jag sliter och drar ganska mycket i mina hundar alltid, eller snarare pillar mycket med dem, så när jag skulle lära Loka att stå så bara tog jag den kroppsdel jag ville och ställde där jag ville :p

Jag tränade med godis. Först att hon skulle låta en tass stå där jag satte den, sedan en till osv.

När jag ställer henne nu så lyfter jag framdelen först, sen ställer jag bakbenen där jag vill och sedan en hand under hakan. Vill jag så kan jag gå ifrån henne och det är väl mest för att hon fått belöning av att stå blickstilla och vänta på godisen.

Tillägg: sen är det det där med att dölja de dåliga sidorna, de döljer jag först! Fortune är tex inåttåad, så då fixar jag det först innan jag går över på nästa del.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 486
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 301
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 767
Senast: Nota
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka