Bukefalos 28 år!

Få i katt flytande medicin?

Mabuse

Trådstartare
Vår katt ska äta antibiotika några dagar för en ful sårskada, en pasta som ska ges i munnen med en spruta. Katten hatar det och blir helt desperat när man sätter sprutan i munnen på henne. Nån som har några tips om hur man får i en katt sån medicin, hur gör man? Nu blir det att man skulle behöva en hand för att hålla katten, en för att hålla fast huvudet, och en för att hantera sprutan, och det slutar med att jag blir biten och riven, och hälften av medicinen sitter i ansiktet på katten istället för i munnen.
 
Sv: Få i katt flytande medicin?

Ett beprövat knep är att stryka pastan på kattens framben så att den slickar bort det. Alternativet är att linda in katten i en handduk, men det tar nog en del tid och fjäsk för att reparera relationen efter det...
 
Sv: Få i katt flytande medicin?

Om det går, så det i kattens favoritmat. Och kanske se till att den är lite hungrig då också.

Jag försökte med knepet att stryka medicinpasta på min katts tass och det slutade med att jag hade den i taket, i sängen och i stort sett hela rummet. :D
Försökte sedan med "tvång", fick i henne en liten klutt men mest över henne och mig.

Så jag köpte hem den smörigaste maten jag kunde hitta.
 
Sv: Få i katt flytande medicin?

Oj, senast jag hade problem med just någon pasta kletade jag nog bara in katten efter några jobbiga omgångar. Runt munnen och på frambenen. Sedan fick jag såklart isolera henne från de andra katterna så att hon inte blev tvättad av någon annan.
 
Sv: Få i katt flytande medicin?

Hon har tratt, så det går inte att kleta in medicinen i pälsen eftersom tratten gör att hon inte kommer åt att putsa sig någonstans. Hon får metacam också, och den ska man blanda i maten, men vet inte om detsamma gäller för antibiotikan? Det är ju rätt viktigt att hon får i sig hela mängden hon ska ha. Vill inte bråka för mycket med henne heller, iom att hon har väldigt ont i det bakben som är skadat, utöver en ful bitskada har hon haft höften ur led och har något knas med tassen, och man vill ju inte riskera att göra det onda värre genom att brottas för mycket med henne. Handduk har jag inte prövat, det kan vara värt ett försök.

Tack och lov är katten inte långsint, efter att jag har tvingat i henne medicin två gånger idag, duschat henne, tvättat såret och satt på tratten, så kommer hon ändå fram, spinner och vill bli klappad. Tur det!
 
Senast ändrad:
Sv: Få i katt flytande medicin?

Sist vi fick flytande antibiotika fick jag ringa veterinären och be om medicinen i tablettform istället. Trots att vi var två som hjälptes åt så gick det verkligen inte att få i katten medicinen för hon bara spottade ut det istället för att svälja. Vi fick antibiotikan i tablettform istället och med ingivare gick det superenkelt att ge antibiotikan och katten blev frisk och kry igen :) Nu vet jag ju inte om just den sorten din katt behöver finns i tablettform men det kanske kan vara värt att ringa och fråga?
 
Sv: Få i katt flytande medicin?

Vi åkte in akut, så det kan nog vara knepigt att få tag på just den veterinären igen.

Angående att smeta på pälsen tycker jag det känns osäkert att verkligen veta att hon får i sig allt, hon kanske inte slickar i sig allt så fort vi tar av tratten?

Nån som vet ifall man kan blanda antibiotika i maten?
 
Sv: Få i katt flytande medicin?

Vi åkte in akut, så det kan nog vara knepigt att få tag på just den veterinären igen.

Angående att smeta på pälsen tycker jag det känns osäkert att verkligen veta att hon får i sig allt, hon kanske inte slickar i sig allt så fort vi tar av tratten?

Nån som vet ifall man kan blanda antibiotika i maten?

Det ska stå i bipackssedeln om antibiotikan kan ges med mat eller inte.
 
Sv: Få i katt flytande medicin?

Handduk och spruta i mungipan istället för rätt in i munnen så gick det!
 
Sv: Få i katt flytande medicin?

Våra katter är riktigt kinkiga och det går aldrig att spruta det i deras mat.

Sist tog jag ett rejält tag i nackskinnet och sprutade in det och det gick verkligen över förväntan.
Jag tror inte de tyckte det var obehagligt för de var som vanligt efteråt :)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 648
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 425
Senast: canine
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp