Få igång den ökade skritten!

mumin

Trådstartare
Jag har en fjordvallack som jag tävlar och tränar dressyr (o lite hoppning) upp till LA:1 än så länge. Det funkar bra med form och rythm i trav och galopp, i alla fall sen han fått spralla av sig, men skritten får vi inte fason på.
Efter att ha tagit det lugnt mycket i sommar och vilat från den intensiva dressyrträningen med istället mycket uteritter, så har vi ju därför skrittat mycket, mest på långa tyglar, och då går det jättebra. Bra steglängd och trampar under sig så mycket att jag får ont i magen av att sitta på! :o När man samlar upp tyglarna och rider samlat i skritt, mellanskritt kallas det väl i prgrammen, så funkar det också ganska bra, (även om jag vill ha det mycket bättre, vet att han kan) men problemet kommer när jag länger tygeln något för den ökade skritten. Då tappar han balansen och snubblar över sina egna ben när han ska försöka öka, han ökar dessutom bara farten och har inte alls det påskjut bakifrån (som ska kännas i magen på mig ;) ) som han har ute.
Jag försöker att skritta mycket när jag tränar, eftersom problemet ofta är att man helt enkelt tränar skritten för lite, så jag försöker skritta i form och inte bara när man pausar på¨lång tygel, och så släpper jag med jämna mellanrum fram honom i en ökning - och han snubblar över sina egna ben.. :(

Hjälp! Nån speciell övning jag kan göra för att bibehålla balansen och få igång den ökade skritten? Jag vet ju att han kan!
 
Sv: Få igång den ökade skritten!

Du kanske driver på för mycket. Som du beskriver hans skritt när du rider ut borde den räcka som den är, d v s ge honom längre tygel med kontakt och låt honom skritta själv istället. Om hästen ges längre hals så blir också skrittsteget längre om hästen har en bra skritt innan. Ha lite is i magen och låt hästen göra jobbet och följ med istället.
 
Sv: Få igång den ökade skritten!

Den ökade skritten (likadant med den ökade traven och galoppen) kommer då hästen får mer samling. Antagligen orkar din häst inte hålla samlingen då du ber honom länga på steget. Jag skulle vänta med de ökade gångarterna och träna upp styrkan i bakdelen, få honom att vinkla bakknäna mer och förskjuta vikten bakåt. Så mitt råd är att (succesivt) arbeta upp styrka och smidighet i bakdelen istället för att försöka få honom att länga på steget.
 
Sv: Få igång den ökade skritten!

keramin skrev:
Du kanske driver på för mycket. Som du beskriver hans skritt när du rider ut borde den räcka som den är, d v s ge honom längre tygel med kontakt och låt honom skritta själv istället. Om hästen ges längre hals så blir också skrittsteget längre om hästen har en bra skritt innan. Ha lite is i magen och låt hästen göra jobbet och följ med istället.

Jag gjorde det först men nu driver jag inte, utan bara lättar på handen och släpper fram honom, men han länger inte ordentligt.
Jag tränar mycket samling med honom men jag kan inte "vänta" med de ökade gångarterna när jag tävlar....
 
Sv: Få igång den ökade skritten!

Gripen skrev:
Den ökade skritten (likadant med den ökade traven och galoppen) kommer då hästen får mer samling. Antagligen orkar din häst inte hålla samlingen då du ber honom länga på steget. Jag skulle vänta med de ökade gångarterna och träna upp styrkan i bakdelen, få honom att vinkla bakknäna mer och förskjuta vikten bakåt. Så mitt råd är att (succesivt) arbeta upp styrka och smidighet i bakdelen istället för att försöka få honom att länga på steget.

Vi tränar styrka och smidighet och han är mycket starkare och smidigare nu än vad han var i våras, och då kunde han öka, nu har han svårare.. Det är därför jag behöver tips på hur jag ska hjälpa honom i skritten.
Att träna styrka, smidighet och muskler är en självklarhet, men vi får ju jobba på skritten också. Vill inte gärna att han snubblar över sig själv varken när vi tränar eller tävlar..
 
Sv: Få igång den ökade skritten!

Jag tycker du ska sluta fokusera på att han ska öka i skritten. Ökad skritt är ju egentligen ingen ökning. Egentligen borde det bara heta "skritt med tygelkontakt".
För skillnaden från samlad skritt är ju egentligen bara att du tar bort samlingen så att han får gå på med friska steg framåt dvs hans egen "fria" skritt. Det är ju inte som med ökad trav att man är ute efter ngn längning av steget. För om du försöker med det så blir resultatet att hästen blir snubblig eftersom den kommer ur balans. Utan den ska bara skritta på framåt. Det den däremot ska göra är att skritta på friskt framåt. Dvs det ska inte vara utan framåtbjudning så att han släpar fötterna i sanden. Men mer än så ska det inte vara- ökad skritt är som sagt ett missvisande namn. Det räcker fullt och gott med hans vanliga skritt. Och om han känner att du slutar att "bry dig" på skritten så kommer ni komma ur er onda cirkel och då kommer han att få ett bättre skrittsteg igen automatiskt.
Så mitt råd är som sagt att sluta "bry dig"!
 
Sv: Få igång den ökade skritten!

Jag håller med saigon, men ett annat tipps är också att länga tyglarna bit för bit. Alltså när du t.ex. går ned från trav till skritt och sedan den ökade skritten så länger du tyglarna bit för bit. Låt honom hitta balansen i varje längning av tyglarna innan du länger mer. På detta sätt kan man ofta driva lite också utan att de snubblar eller ökar takten.
 
Sv: Få igång den ökade skritten!

Ja, det stämmer precis. Jag tillhör en av dem som missbedömt detta i programmen tidigare. :crazy: Satt gärna och "skjutsade på" så gott jag kunde med resultatet från domarna "överilat" "kort steg" "obalanserat" osv. Till slut när jag "gav upp" kom de bra betygen och det blev verkligen en aha-upplevelse. Ökad skritt är ett skitdåligt namn på vad det är. :devil:
 
Sv: Få igång den ökade skritten!

Jag är verkligen ingen expert så lita inte på vad jag tror men när jag var på läger så sa det att när man rider ökad skritt ska man driva på men också ta en förhållning. För annars går ju bara hästen snabbare men om man tar en förhållning så samlar man upp den mer. Men jag vet inte exakt... :D
 
Sv: Få igång den ökade skritten!

Malinigbg skrev:
Ja, det stämmer precis. Jag tillhör en av dem som missbedömt detta i programmen tidigare. :crazy: Satt gärna och "skjutsade på" så gott jag kunde med resultatet från domarna "överilat" "kort steg" "obalanserat" osv. Till slut när jag "gav upp" kom de bra betygen och det blev verkligen en aha-upplevelse. Ökad skritt är ett skitdåligt namn på vad det är. :devil:

Så har det i alla fall inte varit för mig, utan det har stått "ingen längning" i protokollen, vilket alltså innebar att det ska vara en längning.
Oavsett vilket så har vi hittat något som i alla fall gör det mycket bättre även om det inte är helt bra. Nya skor, "bakskor", med sidokappor på frambenen, och nu snubblar han inte längre! :idea:
Nu ska vi jobba vidare på att slappna av också..
 
Sv: Få igång den ökade skritten!

Nej men vad är det för knasiga domare du råkat ut för...???? Ökad skritt ska ju inte vara ngn längning i den bemärkelsen! Enligt TR så ska ökad skritt vara så vägvinnande som möjligt men utan att fotflyttningen blir överilad eller oregelbunden samt att det ska vara tydligt övertramp. Så om du fått den krititken så har det antingen varit en väldigt obildad knasdomare eller så har din häst gått med extremt kort steg utan att sträcka ut sig alls så att säga.
 
Sv: Få igång den ökade skritten!

Okej. Min häst har bra skritt i sig själv så det är bättre att jag inte stör honom. Naturligtvis, om han inte marscherar så måste jag ju trycka på men tidigare satt jag och drev mer och då blev steget kortare och överilat osv. Tänk att det är en hel vetenskap att rida även i ökad skritt! ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 644
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Magiana
·
Ridning går det? Man läser och hör ofta om att skrittarbetet är underskattat och att det går att bygga upp hästarna bra i skritt. Dessutom...
2
Svar
28
· Visningar
12 232
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 722
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp