Bukefalos 28 år!

Bygga upp hästar i enbart skritt

Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

17år är väl inte läst gammalt ;)
17 år är ingen ålder på en häst, det är jag helt enig om! (min promenadkamel är 21, fast det har han ingen aning om...)
MEN den här hästen har aldrig varit fullt igång i träning utan har varit avelssto i hela sitt liv. Det kan då finnas frågetecken vad gäller hållbarheten, eftersom kroppen aldrig tidigare utsatts för den belastning som ridningen ger.
Så därför är det kanske lite annorlunda i detta fall.

(jag känner Fenestra och hennes hästar IRL)
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Jag tycker mkt om att skrittså långa både av o uppsuttet. Problemet är att skritt inte är "hans gångart", med det menar jag att det går långsamt!
Fjording, gör vad han blir tillsagd men inte mer! Är rädd att han blir skänkeldöv och avsutten skritt är egentligen inte kul men vi gör det. Någon som har ngt tips?! Vi skrittar mkt men då han inte ens håller min takt blir det jobbigt!
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Nämen precis, hade hon varit ridhäst vore det inget konstigt men iom att hon varit fölmärr hela livet så har inte kroppen belastats alls på det sättet.
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Jag tycker att det låter som att du har en bra plan för henne. :) Ett sunt upplägg, starta långsamt och jobba mycket skritt.
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Kl

Jag har rehabliterat en del från skador då de har tappat bla överlinje och jag kan varmt tipsa om chambone!
Tom min vet har varit mycket possetiv till min rehab.
Som andra skriver här så måste hästen skrittas i ett bra tempo i varierat underlag och jag har då andvänt chambonen, överlinjen har kommit tillbaka på mindre än en månad.

Har fortsatt att andvända den under resten av igångsättning i alla gångarter men en lite varning, hästarna har lätt att komma i framvikt, därför viktigt att hästen arbetar bra framåt.
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

hTidigare i vintras fick jag av en ny tränare(som har otaliga medaljer från NM, VM m.m.) i uppgift att träna skritt(gaah vad tråkigt tänkte jag). Fick även uppgift att träna tölt/övergångar till skritt men jag har satsat mycket på skritten.

Före
aldskritt.jpg

Efter
130307kvuppskirtt.jpg


Hela hästen har vuxit fram, massor med mera muskler, går numera i uppförsbacke som bilden visar. Det vi har tränat är egentligen skritt på volt, o att hon skall gå i en trevlig form o ha med sig bakbenen. Vi har alltså nött skritt på stor volt, varv efter varv..... Och blandat med öppna/sluta på volten samt skänkelvikningar.

Jag är så nöjd! Jag kommer börja med samma sak på min gamla spatthäst nu -han saknar totalt ryggmuskler o hans rygg e som en hängmatta eftersom jag inte vågar pressa "trav på volt" (som jag trodde var enda nyckeln till ryggmuskler/magmuskler). På honom skall det bli väldigt roligt om det blir "Före/Efter-bilder" att visa!

Kan tillägga att mina hästar alltid skrittat mycket ute i skogarna, gärna off-road, men det har inte gett mer än viktnedgång och allmän grundkondition. Men det skrittarbete vi gjort nu är super! Tränar även det ute och som uppvärmning är det kanon!
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Har du även ändrat på sadelläget?

för mig ser det inte riktigt klokt ut att sitta på njurtrakten för att på så sätt samla hästen.
Jag ser heller ingen större muskelmassa bak, men mindre i bogen kanske.:confused:

Skritt är bra rehab o för återhämtning, men annars ser jag inget större värde av att skritta- EN av hästen 3,4 eller 5 gångarter. alla bör få sin träning.

Klättring däremot som är som gymträning ger resultat i alla gångarter.

inte ens en oriden häst tar sig jättefort av endast skritt. lite av varje o omvä'xlande träning är mkt bättre. Om hästen inte stått stilla i många år i liten hage klarar de av en del trav o korta repriser av galopp. Som en oinriden unghäst.
Intervallträning kanske man hört talas om.
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Med hjälp av skritt har jag sett mycket fina resultat på de hästar jag har tränat.

Kallblodskorsning på 160 cm, sjukligt övervviktig pga bete, fri tillgång på hösilage när betet var slut och ingen träning, bilden togs i oktober, började rida honom i november
PrinceBest1.jpg


PrinceBest2.jpg


maj, 6 månader senare och fortfarande på fri tillgång som han gick på hela vintern, endast skrittad i terräng, står tyvärr på ojämt underlag som gör att han hänger i ryggen/tappar buklinjen
Prinsen.jpg


Jobbat hos travtränare som mer eller mindre bara skrittränar sina hästar för tryckvagn för att jobba upp uthållighet och styrka samt bli mer hållbar. Skrittas även uppsuttet i brant slingrig backe för skonsam men pulsgivande träning, hästarna blir smidiga i kroppen, stretchande effekt både uppför och nedför (för hand nedför). Kallblodstravare speciellt gynnas av sådan träning då de slipper nöta på i trav för att uppnå samma resultat mer eller mindre, slipper de hårda nedslagen och slita på leder.

Min egna kallblodstravare som jag köpte med diverse musuklära smärtor och snedheter blev som en helt ny häst när han fick dra en tyngre sladd på en rakbana i endast skritt, han kunde knappt ta sig fram till en början då han var så spänd och "ihopknölad" i sin kropp och kunde inte skritta rent.
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Min häst var riktigt fet efter en sommar i hagen när hon var sex år. Jag ägnade några månader på hösten åt att skritta bort fläsket. Ingen slöskritt utan friskt tempo i kuperad mark. Funkade väldigt bra och hon återfick så småning om en mer smickrande figur.
I perioder har jag även ägnat mig åt en del dressyrridning i skritt så som skolor och skänkelvikning. Jag kan inte säga att detta byggde upp henne men det fick henne mer lydig och mer lösgjord. (Tex ägnade jag en framridning åt dessa övningar och gick sen in och red ihop 71.16% och en andra placering i en msvB2.:D) Min häst var då ihop och lösgjord men fortfarande pigg och fräsch så det funkade väldigt bra vid just det tillfället.

Annnars är ett vanligt upplägg för mig när jag rider ett dressyrpass först 40 minuter i skrittmaskinen och sen ett kortare men intensivt dressyrpass där jag lägger antingen fokus på galoppjobb eller travjobb. Mycket övergångar, tempoväxlingar,skolor, bytesövningar etc. Rider då max 25-30 minuter med korta skrittpauser och avslutar med 15 minuters avskrittning
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 175
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 536
Senast: MaritH
·
Hästhantering Jag har en häst som har varit skadad länge, och nu upplever jag att det ev. påverkar igångsättningen på ett speciellt sätt. Ska försöka...
2
Svar
25
· Visningar
3 253
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp