Bukefalos 28 år!

Bygga upp hästar i enbart skritt

Fenestra

Trådstartare
går det?

Man läser och hör ofta om att skrittarbetet är underskattat och att det går att bygga upp hästarna bra i skritt.
Dessutom läste jag ngnstans att skritten är den gångart som aktiverar flest muskler i hästens kropp..

Hur mycket kan man bygga upp hästen med handpromenader i skritt samt uppsuttna skrittpromenader?

Bygger även skritturer helt på lång tygel eller ska det vara samlad skritt och många halter och igångsättningar?

Visst har man lagt in skrittdagar och är nogrann med värmningen men frågan är om man inte kan jobba sina hästar ännu mer i skritt?

Jag undrar om ni här ute har;

egna erfarenheter kring att arbeta hästarna mkt i skritt och hur ni sett resultat?

har tips på övningar i skritt och upplägg?

Jag har idag två hästar som ska igång och kanske också en tredje. Två av dem är äldre avelsston varav ett bara är inriden som treåring och den andra är väl grundutbildad.

Den tredje hästen är en fd hopponny som haft problem med sina framknän..

Alla tre hästarna kräver extra varmsam igångsättning och träning för hållbarhet.
Målet är att kunna träna och ev tävla dressyr och jag undrar om man kan komma dit med ngn form av alternativ träning? Jag skulle gärna vilja, om det går, att försöka bygga upp alla tre så mkt som möjligt utan att det sliter. Sen vill jag givetvis även att våra framtida unghästar ska må så bra som möjligt och hålla sig fräscha.
Ja de flesta av oss vill nog träna våra hästar på ett sätt som sliter så lite som möjligt.
Dessutom behöver jag själv bygga upp kondis och tappa kilon så jag jobbar gärna från marken.:D

Tillhanda har jag hemma grusvägar, beroende på tid på året, alvarsmark och ngn gräsbana, inga skogar att rida off road i och inte ngr backar heller. Hindermaterial med cavalettsystem kommer i vår att finnas.

Ridhus och ridbana måste vi åka till.

Vore hemskt tacksam för input och jag tror även att det kan vara till användning för många andra här ute också?
Kanske det går att hålla hästarna fräschare och mer tränings och tävlingståliga om vi arbetar dem regelbundet i lågt tempo?
Ser man på mänskliga idrottare så handlar många gånger resultaten om att man är träningstålig, kan mer skrittarbete hjälpa oss med detta?
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Jag skrittar min ponny mycket då hon är lite äldre nu. Uppfattar att hon faktiskt bygger muskler, men vi skrittar mycket i skog och mark, grusvägar, asfaltsvägar osv! Min Pappa förspråkar mycket skritt för hästar som inte är igång, han skrittar sin unghäst i vagn 1 timme varannan dag och hon börjar bli väldigt fin i kroppen ( varmblod ). Så jag tror att det är bra med mycket skritt :)
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Kan bara svara på att jag själv rider väldigt mkt i skritt, främst nu på vintern för det har varit ojämnt, is eller asfalt och skog där det inte har gått att trava/galoppera särskilt mkt. Kanske rider 1 timme där det blir 45 min skritt och resten trav/galopp, ibland blir det dock mer trav. Min häst har gått ner MYCKET av det på tre månader men då såklart mindre foder också (ändå fritt med hö 12 timmar/dygnet).
Han har muskler och grov hals, rund bak :) behöver bara få ner han lite till nu (revbenen känns knappt). Han har fått mkt bättre kondis nu, när jag fick hem han blev han JÄTTE svettig av en timmes ridtur i -20, men då hade han även väldigt mkt vinterpäls. Nu har han tappat mkt, men samtidigt blir han knappt svettig, kanske lite fuktig vid halsen efter en ridtur på 2 timmar (även då mkt skritt).

Jag skrittar mycket på lång tygel, i varierande tempo (beroende på hemväg, bortaväg, med eller utan sällskap). I olika underlag (is, snö, skog, asfalt, grus) upp- och nerför. Ibland plumsade vi i snö (till knäna, innan det blev skare) och DET tog riktigt bra. Har ridit på bana två gånger i 40 min under dessa månader, dvs. jag arbetar bara från ryggen på vägarna och i skogen.

Blir dock mkt mer galopp, trav och banarbete i vår/sommar när snön smält för våran del (han är igång) :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Vilar hon varannandag eller är det vanliga jobb dessa dagar?
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Om du tänker på våran unghäst så vilar hon varannan dag pga att hon bara är 2 år! ;)
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Oj var det en sån liten höna!

Intressant att en timmes skritt varannan dag kan ge så mkt! Då förstår man vilken skillnad det faktiskt gör.
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Ja, vi har alltid skrittat våra travhästar mycket ute i skog och mark! Det har blivit starka & smidiga djur och väldigt hållbara! :D Så skritten är underskattad tycker jag!
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Min förra häst skrittade jag mycket. Han var till åren kommen och känslig i benen. Skrittade mycket i skog och mark, mycket klättring sommartid. Vintertid när underlaget var dåligt skrittade vi ut varannan dag och red i ridhuset varannan dag. Vi plumsade mycket i snö också.

Han var en häst som behövdes ridas varje dag för att må bra, men tyckte ridhus var tråkigt om man red där för mycket så för oss var långa skrittuerer på 1.5 h på lång tygel räddningen. Han tyckte det var roligt att komma ut och hans ben blev mycket bättre.

Jag arbetade honom nästan aldrig i skritt utan red honom oftast barbacka på lång tygel utan några som helst krav. Han behöll sin fina kropp långt upp i åldern och var mycket mjukare är betydligt yngre hästar.
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Min unghäst blev skrittad i tre månader och tömkörd (i trav). Det är tre månader mellan dessa bilder, han gjorde fina förbättringar. Det är svårt, men det går! :)

%C3%96gonblicksbild+4+(2012-10-15+20-15).png


januari8.jpg
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Min häst och jag tävlar i distansritt upp till 120 km, och vi skrittar väldigt mycket, 5-6 timmar i veckan är skritt och sen blandar vi upp med annan träning.

Vi skrittar på lång tygel, men aktivt. Inget såsande, utan rejäla kliv framåt och bra tempo i skritten. Bäst effekt får man när man har tillgång till lite kuperad terräng. Rider man med pulsmätare kan man se att hästens arbetspuls går upp och blir riktigt hög när man skrittar i uppförsbackar, så det är ju en väldigt skonsamt sätt att träna kondition. Men annars tycker jag att det är bra att skritta på olika sorters underlag, både hårdare och mjukare, asfalt, grus, skogvägar... Variation är bra.

På den här sidan finns en intressant artikel om konditionsträning som bland annat tar upp det här med skonsam konditionsträning. http://www.polarhorse.se/Konditionstraening.html
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Ja, tre rena skrittpass i veckan ungefär, på 1.5 - 2 timmar. Det blir ganska mycket skritt. :) Man kommer ungefär 12-13 km på 2 timmar, så man får ha lite väg att tillgå. Det är ju alltid trevligast med rundor, så man slipper vända och gå hem samma väg. Om det är kallt brukar jag gå bredvid ett par km åt gången, för att inte frysa ihjäl och inte sitta och bli stel. :)

Precis som du skrev i första inlägget så tror jag att man lätt underskattar effekten av att skritta. Man tänker lätt att det inte är någon "riktig" träning, tror jag, men aktiv skritt är ju att jämföra med att promenera raskt. Flera gånger har folk frågat "Har hon varit skadad?" när jag säger att jag ska ut och skritta, men skrittpassen är värdefulla som just ren träning också, även om det också är värdefullt som rehabilitering av skador. Jag tror att tricket är just hur aktiv hästen är i skritten.

Hästen har lärt sig att skrittpassen är just skrittpass. Hon kan vara het och rätt sprallig annars, men när vi skrittar på lång tygel är det skritt som gäller, det har hon stenkoll på. Känner jag att hon börjar bli uttråkad så tar vi någon liten galopp, då blir hon på gott humör igen.
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Jag skrittar mina hästar väldigt mycket och länge. Tycker skritten är väldigt underskattad av många vilket jag tycker syns ofta på tävling (dressyr) faktiskt.

Min kille för 3 år sen. Skrittad under ryttare i 2-3 månader i varierande terräng:)

206457_10150156599452301_4047372_n.jpg
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Man kan inte bygga upp något med enbart skritt, men rider man ordentligt ett par gånger i veckan - kanske ett dressyrpass på bana, lite hoppning och kanske ett kondis-pass ute i skogen - så är det fullt tillräckligt med långa skrittpass resten av dagarna.

Har man en häst som är väl grunduppbyggd så kan man nog komma långt med enbart skrittjobb under en period, för att underhålla det som finns. Jag minns så väl en tävling en tidig vår, när en kaxig äldre ryttare lovordade sin skrittmaskins jobb med hästarna över vintern, när han vann flera av klasserna på den nationella tävlingen. Han tillbringade själv vintrarna på sydligare bredgrader och hästskötarna på hemmaplan hade alltså bara parkerat hästar i skrittmaskinen. De var inte ridna särskilt mycket efter det, innan tävlingen, men ändå i god form.
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Att helt bygga upp en häst i skritt är mycket svårt. Men skritt ger ändå en bra grund-fysik hos hästen som sedan fungerar som bas när man ska gå vidare. Skritt är en gångart som är väldigt underksttad tyvärr och en hel del låter hellre hästen stå i hagen än skrittar ut om det av någon anledning inte går att träna på annat sätt.

Jag har alltid skrittat mycket med alla mina hästar, speciellt avsuttet över stock och sten i skogen. Det är väldigt effektivt både fysiskt, psykiskt och motoriskt att hästarna får vara ute och gå, helst då i raskt tempo (så raskt underlaget och hästens kondis tillåter). Tänk en hästversion av människors power-walk. Sen gör det ju gott för oss människor också att vara ute och gå i rask takt. Har man en stor häst får man ju verkligen länga på stegen om man ska hänga med när hästen verkligen kliver på.
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

kl.

Skrittjobb som uppbyggande jobb och även underhållande jobb är jättebra. Är det lite terräng och varierande underlag är det än bättre! Man kan även lägga in dressyrjobb och mycket finlir på dessa turer.
Vi har en runda som är drygt 8 km som är öppen året om, brukar ofta skritta hela rundan, tar ca 1,5 h.
Finns en tidigare avstickare och då blir den ca 6 km bara, men kan även lägga till en runda i skogen där det blir klättring och även en perfekt galoppbacke på samma runda.
I princip all grundträning jag gör sker på dessa vägar, och den träningen räcker mycket långt.
Kan göra en än längre runda då ca 2 mil totalt, men bara sommartid.

Har en kortrunda på 4 km med mer bebyggelse som ofta blir rundan på sena vinterkvällar, med mycket backar. Skrittar 75% av rundan ca.

Har inga problem med kondition eller muskler på hästarna, då rids de ca 3-5 ggr/vecka!

Kompletterar skritten med dressyr och hoppträningar och konditionspass med högre puls.
Kan lägga in trav och galoppsträckor/intervallträning på dessa vägar då de är underhållna och med mycket gott underlag. Man kan galoppera 4 km i ett sträck utan problem.
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Jag har alltid skrittat mina hästar mycket. Turer på 3-4timmar på somrarna och ändå pigga å busandes när de släpps i hagen. Och det har betalt sig i hållbarheten. Senast idag bockade min 25 och 27åring vilt när de inte fick galloperar så fort som de ville....
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Jag har alltid skrittat mina hästar mycket. Turer på 3-4timmar på somrarna och ändå pigga å busandes när de släpps i hagen. Och det har betalt sig i hållbarheten. Senast idag bockade min 25 och 27åring vilt när de inte fick galloperar så fort som de ville....

Åh, vad underbart! Bra jobbat med hästhälsan! :bow:
 
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

Det där låter verkligen som ett guldupplägg! Distansryttare är ju ofta väldigt duktiga på mängdträning som inte sliter iom de sträckor ni rider.

-harri, verkligen snygg häst! Så bara skritt alltså... imponerande!



-ameo, ja i full kondition så blir det nog svårt men kan jag starta upp med mkt skritt, sen fasa in vanlig träning ungefär som man gör med den vanliga igångsättningen och sen som du skriver ha mkt skrittarbete mellan träningspassen så kanske det går att hålla dem i fin kondition utan att rida "högre" tempo varje dag.. Känns som jag kanske kan spara knäna på den lilla och kanske få den gamla att hålla för träning med ett sånt upplägg..

-inHale, jotack jag hade träningsverk efter rundan med storhästen.. Jisses vilket tempo hon har i skritten!

-biffen, låter som ett bra upplägg och va underbart att ha sådana rundor. Här är det rida och vända om jag ska komma lite längre. Finns rundor om man går själv men det är väldigt mkt asfalt och 80 väg. Känner mig inte helt bekväm med att rida på 80 vägar..

-tender, va glad jag blir av att läsa ditt inlägg. Pigga och fräscha äldre hästar är så roligt att läsa om!

Tror ni inte att många skrittar lite pga vanlig tidsbrist helt enkelt?

Ex funderar jag på om man kan ha ett rent jobbpass i skritt i veckan där man jobbar i öppna, sluta över cavaletti i olika höjd och olika avstånd etc.
Nu har jag tillstånd att rida i ett grustag men tänkte faktiskt mest på vägen ner och upp till själva grustaget då jag tycker att backarna i själva taget är för branta och jag är inte helt säker på underlaget. Men dit är det transport som gäller så jag vet inte när jag kommer iväg.

För att förklara för övriga så den gamla har alltså fått nio föl och är 17 år gammal. Hon reds in som treåring men har därefter bara ridits ngr enstaka gånger. Hon kan start och stop. Men att börja rida henne på bana och böjda spår innan hon byggt upp sig ngt känns som väldigt vanskligt. Jag har starka funderingar på att pensionera henne från avel då vi råkade ut för ett felläge ifjol men jag vill inte att hon bara går o "skräpar" i hagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga upp hästar i enbart skritt

17år är väl inte läst gammalt ;) jag tycker du börjar med att skrittar ut på rakt spår och typ en gång i veckan tar ett kortare skrittpass och tränar halter, flytta olika kroppsdelar osv och sedan bygger på det.
Jag brukar cykla/tömköra också för att variera träningen. Cykla är ju att föredra om man ska börja trava igång då det är rakspår och utan ryttare.
Har en 32år gammal ponny jag brukade köra men det är så jobbigt med all utrustning så cykeln är mindre krångligt.. Dock är hon lite busig och gör ibland "rusningar" och då är det kämpigt att inte välta... Stora hästar har varit lättast tycker jag iaf...
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 182
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 537
Senast: MaritH
·
Hästhantering Jag har en häst som har varit skadad länge, och nu upplever jag att det ev. påverkar igångsättningen på ett speciellt sätt. Ska försöka...
2
Svar
25
· Visningar
3 253
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp