Få igång kamin

Då får jag in all rök i huset.

Här behöver det inte bara värmas upp. Blåsten måste fås att ändra riktning.
Då är det en annan femma.... :p vi hade bra drag i våra skorstensrör... Men det tog tid att värma upp skorstensrören.
Och så fick vi lägga nät på skorstenarna och byta ut nätet en gång... pga kajor... :p Jag upptäckte det på en gång, men hon som tog över cafét när jag inte klarade av att springa i trappan längre, blev inrökt ett par gånger pga att hon är för mycket fågelvän. Vi fick lägga nät och vädra ur stugan, när hon var ledig ett par dagar, så hon inte märkte något. :D :D :D
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Då är det en annan femma.... :p vi hade bra drag i våra skorstensrör... Men det tog tid att värma upp skorstensrören.
Och så fick vi lägga nät på skorstenarna och byta ut nätet en gång... pga kajor... :p Jag upptäckte det på en gång, men hon som tog över cafét när jag inte klarade av att springa i trappan längre, blev inrökt ett par gånger pga att hon är för mycket fågelvän. Vi fick lägga nät och vädra ur stugan, när hon var ledig ett par dagar, så hon inte märkte något. :D :D :D
Alltså, jag har blåst på med en svinhet varmluftpistol i en halvtimme och ändå inte fått draget åt rätt håll.
 
Vågar inte klättra upp där och kolla. Taket är halt och jag tror inte ens att jag kan få med mig en stege upp på taket för att nå flöjeln.

Jag har snart bott här i 7 år och det är första gången jag haft det här problemet med kaminen. Eller ja, den har alltid blåst inåt. Det är inget nytt. Men jag har hittills alltid lyckats tända ändå.

Att kajor skulle kunna bygga bo i ett lodrätt slätt rör tror jag inte på. Tror alla pinnarna bara skulle rasa ner för det finns inget att fästa dem mot inne i röret.
De där fåglarna kan vara förjävliga.

Om där inte finns stege - hur är det sotat?
 
LJUS!!!! Det finns fan bara ett litet jävla fönster åt norr. Det är instängt och mörkt. Det är mörkt även på sommaren. Fattar inte hur husets förra ägare tänkte som byggde ett badrum på andra sidan väggen (åt söder) och byggde in fönstret i väggen. Och åt väster har jag vardagsrummet.

Jag är så sjukt ljusberoende att jag inte riktigt uthärdar mörker. Den här årstiden är vidrig. Och all elektrisk belysning blir bara skumrask i bästa fall.

Jag är så jävla arg just nu. Vill sälja hushelvetet.
Jag fattar verkligen din frustration!
Det suger att frysa och bli kall och när grejer bara inte funkar. :down::down::down:

För mig ligger smärtgränsen på 18-19 grader och sen påverkas mitt humör rejält.
 
Jag har ett tygstycke som hänger i trappen för att förhindra värmen att smita upp på övervåningen. Det går inte att få tätt och funkar inget vidare. Jag har ett draperi in mot sovrummet också men dit vill jag ha värme så den är inte fördragen. Funderade på om jag borde sätta ett draperi mellan hall och kök men det blir nog inte bra för katterna. De behöver kunna passera där.
Jag har hängt upp ett draperi mellan kök och matsalsdel (bor också i ett gammalt, utbyggt hus där matsalsdelen saknar element) och mina katter ÄLSKAR det! De går aldrig i öppningen, dyker alltid under draperiet och busar på varsin sida genom att sticka ut en tass eller knuffa över en leksak. :D
 
Blir faktiskt arg på den här tråden där folk vill tvinga mig att leva i mörker utan möjlighet att lägga mig ner och vila på dagarna. För det är det det innebär att stänga av vardagsrummet.
Ingen vill tvinga dig till nånting. Men om du inte kan värma upp vardagsrummet för att kaminen inte fungerar och elen är för dyr, då är det ju antingen vara där fast det är kallt (typ ligga i soffan under täcket med yllesockar och varma kläder, det går ju det med), eller inte vara där och fokusera på att få kök och sovrum varma som är de alternativ åtminstone jag kan komma på.
 
Ingen vill tvinga dig till nånting. Men om du inte kan värma upp vardagsrummet för att kaminen inte fungerar och elen är för dyr, då är det ju antingen vara där fast det är kallt (typ ligga i soffan under täcket med yllesockar och varma kläder, det går ju det med), eller inte vara där och fokusera på att få kök och sovrum varma som är de alternativ åtminstone jag kan komma på.
Fast ibland kan man få vara fly förbannad för att saker inte är som man vill. Utan att man får hundra idéer som man inte gillar.
 
Fast ibland kan man få vara fly förbannad för att saker inte är som man vill. Utan att man får hundra idéer som man inte gillar.

Ja. Om man mår bra och är i balans är det enkelt att tacka för folks råd och sedan helt sonika strunta i dem ifall de inte passade och göra som man själv vill. Men när det känns som att allt går emot en så orkar man kanske inte det. Jag tror inte råden är illa menade men det kan bli störande ändå.

Hoppas du får igång kaminen snart. Det hjälper ju inte nu men nästa gång du behöver ha ut sotarn får du passa på att fråga hen massa frågor. Kanske väderförhållandena är annorlunda då så att kaminen går att tända igen, men försök komma ihåg hur det är nu så du kan fråga om vad du ska göra nästa gång det blir problem.

Om det har med friskluftsintag att göra så är det kanske inte jättedyrt att fixa till nästa vinter.
 
Då kanske en inte ska starta en diskussionstråd...

Man kan väl vara fly förbannad och starta en diskussionstråd? Man kan även starta en tråd och sedan bli sur över råden man får. Man kan, till och med, även om det för mig är mycket svårare att förstå, gå in i nåns trådar bara för att visa att personen provocerar en och visa hur förorättad man är för nån gammal skit. Jag tycker det senare sabbar stämmningen mycket mer än att bara bli sur över att man får fel råd. Men det beror nog på att jag får flashbacks till vissa tjejer i högstadiet och det är alltid obehagligt när det händer.

TS är verkligen inte ensam om att önska att trådar ska handla om ursprungsfrågan. I detta fall hur man får igång draget i en kamin.
 
Fast ibland kan man få vara fly förbannad för att saker inte är som man vill. Utan att man får hundra idéer som man inte gillar.
Det är klart man kan. Men det betyder ju inte att de som försöker hitta lösningar vill tvinga en att leva i mörker och aldrig få vila. Det föreslogs att stänga av tillbyggnaden, och TS skrev då att det går inte för det är öppet till den nya delen. Lösningen skulle kunna vara ett draperi, om problemet är hur man skulle kunna stänga av den nya delen. Nu visar det sig att problemet inte i första hand är avstängningen, utan att TS tillbringar sina dagar i den nya delen och inte vill stänga av den. Men det kan ju inte vi som sitter på nätet veta. Ingen vill tvinga TS att leva instängd i mörker utan vila, men vi är inte heller tankeläsare som förstår att det såklart är livsnödvändigt att vara i den nya delen eftersom det är det enda stället i huset det finns ljus och man kan vila. Att stänga av den nya delen är inget alternativ, av den anledningen. Men hur ska andra som aldrig sett huset veta det? I många hus finns det fönster och viloplatser i andra rum än vardagsrummet. I den mån det ens framgick att kaminen står i ett rum som används som vardagsrum. Alla hus har inte ens vardagsrum - jag har också ett gammalt hus, och där finns inget vardagsrum, bara en sal. Och den är liksom gjord för att kunna stängas av vintertid. Fönster och viloplats finns även i kammaren, och många äldre hus har också kökssoffa och fönster i köket, så det går bra att bo även utan salen.
 
Senast ändrad:
Ja. Om man mår bra och är i balans är det enkelt att tacka för folks råd och sedan helt sonika strunta i dem ifall de inte passade och göra som man själv vill. Men när det känns som att allt går emot en så orkar man kanske inte det. Jag tror inte råden är illa menade men det kan bli störande ändå.

Hoppas du får igång kaminen snart. Det hjälper ju inte nu men nästa gång du behöver ha ut sotarn får du passa på att fråga hen massa frågor. Kanske väderförhållandena är annorlunda då så att kaminen går att tända igen, men försök komma ihåg hur det är nu så du kan fråga om vad du ska göra nästa gång det blir problem.

Om det har med friskluftsintag att göra så är det kanske inte jättedyrt att fixa till nästa vinter.
TS kanske inte är den enda i tråden som inte mår bra och är i obalans? Jag tror inte man kan utgå från att alla på nätet utom en är i toppform, och alltså borde förstå och kunna anpassa sig till den som är obalanserad?
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 768
Senast: bettysmatte
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 350
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 699
Senast: jemeni
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 091
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp