Få igång kamin

Vill du boa mer i ena delen tex köket och hålla varmare i rummet endast när du är där så är draperi förvånadsvärt effektivt. Är ju inte ute i rummet. Dubbla draperier på var sida om väggen. Går att ha det ena lite mer ljusgenomsläpligt när man mera vill röra sig fram och åter och det andra lite tyngre filtliknande.
 
Vill du boa mer i ena delen tex köket och hålla varmare i rummet endast när du är där så är draperi förvånadsvärt effektivt. Är ju inte ute i rummet. Dubbla draperier på var sida om väggen. Går att ha det ena lite mer ljusgenomsläpligt när man mera vill röra sig fram och åter och det andra lite tyngre filtliknande.
Håller med om att draperier är effektiva! Vi har draperi mellan sovrummet och vardagsrummet. Brukar ha det fördraget i stort sett hela dagarna. Det hjälper väldigt mycket. Det känns iskallt där inne jämfört med resten av huset.... Och då är det ändå inget jättetjockt draperi utan en lite tunnare sammetsgardin.
 
Vill du boa mer i ena delen tex köket och hålla varmare i rummet endast när du är där så är draperi förvånadsvärt effektivt. Är ju inte ute i rummet. Dubbla draperier på var sida om väggen. Går att ha det ena lite mer ljusgenomsläpligt när man mera vill röra sig fram och åter och det andra lite tyngre filtliknande.
Jag äger varken gardinstänger eller draperier och har ingen inkomst. Den dagen jag får a-kassa kommer den med största sannolikhet vara flera tusen under vad jag behöver som minimum. Vill inte ta av sparpengarna för detta.
 
Jag äger varken gardinstänger eller draperier och har ingen inkomst. Den dagen jag får a-kassa kommer den med största sannolikhet vara flera tusen under vad jag behöver som minimum. Vill inte ta av sparpengarna för detta.
Med lite fantasi kan man få till en billig lösning. Jag använder duschdraperistänger som jag sätter fast längst upp i dörrkarmen. Med gardinringar med klämmor på. Sedan kan man ju hänga precis vad man vill där. Det går ju t.ex. bra med någon filt eller gardin från loppis, och då brukar man inte landa på stora pengar. Och det kan t.o.m. bli riktigt snyggt!

Tack vare denna tråden ska jag skaffa material till att hänga draperi mellan kök och farstu och slippa att värmen slinker ut där i onödan :up: !
 
Med lite fantasi kan man få till en billig lösning. Jag använder duschdraperistänger som jag sätter fast längst upp i dörrkarmen. Med gardinringar med klämmor på. Sedan kan man ju hänga precis vad man vill där. Det går ju t.ex. bra med någon filt eller gardin från loppis, och då brukar man inte landa på stora pengar. Och det kan t.o.m. bli riktigt snyggt!

Tack vare denna tråden ska jag skaffa material till att hänga draperi mellan kök och farstu och slippa att värmen slinker ut där i onödan :up: !
Jag hängde nyligen upp ett nytt draperi för en dörr. Mellandelen till en gardinstång (som bara är rak förlängning egentligen menad att ha anslutande delar på båda sidorna) som jag plockade i ÅVCs återbruksbod. Två spikar i väggen vid sidan av dörrposterna. Ullfilt som legat oanvänd på vinden i ett antal år, ursprungligen från någon loppis. Lintråd från en rulle i skrubben att tråckla kanal i överkanten och fåll i nederkanten. Total kostnad: 0 kr (rätteligen skulle man väl räkna summan för inköp av filten, men den minns jag inte)
 
Med lite fantasi kan man få till en billig lösning. Jag använder duschdraperistänger som jag sätter fast längst upp i dörrkarmen. Med gardinringar med klämmor på. Sedan kan man ju hänga precis vad man vill där. Det går ju t.ex. bra med någon filt eller gardin från loppis, och då brukar man inte landa på stora pengar. Och det kan t.o.m. bli riktigt snyggt!

Tack vare denna tråden ska jag skaffa material till att hänga draperi mellan kök och farstu och slippa att värmen slinker ut där i onödan :up: !

Jag hängde nyligen upp ett nytt draperi för en dörr. Mellandelen till en gardinstång (som bara är rak förlängning egentligen menad att ha anslutande delar på båda sidorna) som jag plockade i ÅVCs återbruksbod. Två spikar i väggen vid sidan av dörrposterna. Ullfilt som legat oanvänd på vinden i ett antal år, ursprungligen från någon loppis. Lintråd från en rulle i skrubben att tråckla kanal i överkanten och fåll i nederkanten. Total kostnad: 0 kr (rätteligen skulle man väl räkna summan för inköp av filten, men den minns jag inte)
Bra att ni kunnat lösa detta. Jag har som sagt varken material eller pengar. Har inte ens råd att åka till byn för att handla. Åker in på måndagar för att jag måste, men då är inte Erikshjälpen öppen.
 
Bra att ni kunnat lösa detta. Jag har som sagt varken material eller pengar. Har inte ens råd att åka till byn för att handla. Åker in på måndagar för att jag måste, men då är inte Erikshjälpen öppen.
Och en annan aspekt av detta är hur jag ska få in dagsljus, när alla fönster av värde sitter i vardagsrummet. Köket är mörkt med bara ett litet fönster åt norr. Sovrummet har att fönster åt öster men det släpper inte in så mycket ljus då jag medvetet låtit en ros växa över fönstret.

Och så har jag soffan i vardagsrummet. Var ska jag vara om jag inte har tillgång till soffan?
 
Bra att ni kunnat lösa detta. Jag har som sagt varken material eller pengar. Har inte ens råd att åka till byn för att handla. Åker in på måndagar för att jag måste, men då är inte Erikshjälpen öppen.
Kan du kanske fråga i någon grupp på facebook? Många har saker som bara ligger som de kan tänka sig att skänka :heart
 
Med lite fantasi kan man få till en billig lösning. Jag använder duschdraperistänger som jag sätter fast längst upp i dörrkarmen. Med gardinringar med klämmor på. Sedan kan man ju hänga precis vad man vill där. Det går ju t.ex. bra med någon filt eller gardin från loppis, och då brukar man inte landa på stora pengar. Och det kan t.o.m. bli riktigt snyggt!

Tack vare denna tråden ska jag skaffa material till att hänga draperi mellan kök och farstu och slippa att värmen slinker ut där i onödan :up: !
Tror att runt 50kr på loppis skulle räcka långt till både stång och en filt av något slag.
Jag gav 10 kr för en gardinstång.
 
Jag äger varken gardinstänger eller draperier och har ingen inkomst. Den dagen jag får a-kassa kommer den med största sannolikhet vara flera tusen under vad jag behöver som minimum. Vill inte ta av sparpengarna för detta.
Här har jag någon gammal duk och en upphittad gammal reklamflagga som draperi upphängt på gamla spikar.
Så nej, det behöver inte kosta något alls. Något snöre uppspänt och vika över och några gamla klädnypor så det inte kasar omkring för mycket och trillar ner. När det fungerar, nån söm eller varför inte häftapparaten.
Visserligen tätar det bättre om det släpar i golvet, men katten ska ju hitta igenom med så några cm golvdrag är nog bra om det accepteras.
 
Här har jag någon gammal duk och en upphittad gammal reklamflagga som draperi upphängt på gamla spikar.
Så nej, det behöver inte kosta något alls. Något snöre uppspänt och vika över och några gamla klädnypor så det inte kasar omkring för mycket och trillar ner. När det fungerar, nån söm eller varför inte häftapparaten.
Visserligen tätar det bättre om det släpar i golvet, men katten ska ju hitta igenom med så några cm golvdrag är nog bra om det accepteras.
Jag vill inte bo där det ser ut som fan.

Och jag trivs bäst i vardagsrummet. Jag vill faktiskt inte stänga in mig där jag inte får dagsljus.
 
Hur kallt har du inne om du inte får igång kaminen? (du har säkert skrivit men jag kommer inte ihåg)

Jag förstår verkligen att du inte vill att det ska se ut som fan, men det är ju det "vanligaste" alternativet när man bor kallt att ha ett rum som man värmer upp och är mer beboligt.
 
Hur kallt har du inne om du inte får igång kaminen? (du har säkert skrivit men jag kommer inte ihåg)

Jag förstår verkligen att du inte vill att det ska se ut som fan, men det är ju det "vanligaste" alternativet när man bor kallt att ha ett rum som man värmer upp och är mer beboligt.
Jag har ingen aning om vad det är för temperatur i vardagsrummet då jag inte har en termometer där. I köket finns det en termometer vid fönstret som är ett par meter från vedspisen. Den brukar gå upp över 18 grader efter några timmars eldande i vedspisen. Just nu är den över 19 grader.

Jag tror ju inte att några tunna bomullstyger som är det enda jag har att tillgå, gör någon större skillnad. Det blir liksom inte värt att sätta upp det när jag mister tillgången till min soffa och måste ha datorn på köksbordet och ställa klösträdet i köket. Plus att jag mister dagsljuset. Vardagsrummet är mitt bästa rum att vara i. Förutom att det är kallt där. Men det är inte så varmt i sovrummet heller. Och köket gillar jag inte. Det är som en mörk grotta.
 
Finns det möjlighet att stänga från köket åt andra hållet? Så inte vedspisvärmen smiter ut åt fel håll sas utan hålls i kök med möjlighet att sprida sig till vardagsrummet bättre?
Eller stänger du mot sovrummet då? 🤔
 
Finns det möjlighet att stänga från köket åt andra hållet? Så inte vedspisvärmen smiter ut åt fel håll sas utan hålls i kök med möjlighet att sprida sig till vardagsrummet bättre?
Eller stänger du mot sovrummet då? 🤔
Jag har ett tygstycke som hänger i trappen för att förhindra värmen att smita upp på övervåningen. Det går inte att få tätt och funkar inget vidare. Jag har ett draperi in mot sovrummet också men dit vill jag ha värme så den är inte fördragen. Funderade på om jag borde sätta ett draperi mellan hall och kök men det blir nog inte bra för katterna. De behöver kunna passera där.
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 746
Senast: bettysmatte
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp