Få igång kamin

Jag vill inte bo där det ser ut som fan.

Och jag trivs bäst i vardagsrummet. Jag vill faktiskt inte stänga in mig där jag inte får dagsljus.
Behöver inte se ut som fan för det! Är liksom inte gardinstången som gör draperiet.
Det går alltid att trixa och få till det. Sen kan man få acceptera vissa saker för att det ska bli drägligt på andra vis. Tänk då till vårvintern när dessa kan få åka ner igen.

Men vill man inte lösa saker med det man har tillgängligt så blir allt omöjligt, mest handlar det om inställning.
En lite ruffigare lösning när man prövar om något kan fungera, så lägger man lite tid på att fixa bättre sen när man vet hur man vill ha det.
 
Behöver inte se ut som fan för det! Är liksom inte gardinstången som gör draperiet.
Det går alltid att trixa och få till det. Sen kan man få acceptera vissa saker för att det ska bli drägligt på andra vis. Tänk då till vårvintern när dessa kan få åka ner igen.

Men vill man inte lösa saker med det man har tillgängligt så blir allt omöjligt, mest handlar det om inställning.
En lite ruffigare lösning när man prövar om något kan fungera, så lägger man lite tid på att fixa bättre sen när man vet hur man vill ha det.
Jag använder mitt vardagsrum. Det är det bästa rummet jag har. Därför vill jag inte skärma av den. Och jag tror verkligen inte att tunn bomull kommer göra någon skillnad. Det blir nog bara mycket väsen för lite ull.
 
Behöver inte se ut som fan för det! Är liksom inte gardinstången som gör draperiet.
Det går alltid att trixa och få till det. Sen kan man få acceptera vissa saker för att det ska bli drägligt på andra vis. Tänk då till vårvintern när dessa kan få åka ner igen.

Men vill man inte lösa saker med det man har tillgängligt så blir allt omöjligt, mest handlar det om inställning.
En lite ruffigare lösning när man prövar om något kan fungera, så lägger man lite tid på att fixa bättre sen när man vet hur man vill ha det.
Och var ska jag vila om dagarna när jag inte har tillgång till min soffa? Tänker liksom inte sitta på en jävla pinnstol från morgon till kväll.
 
Blir faktiskt arg på den här tråden där folk vill tvinga mig att leva i mörker utan möjlighet att lägga mig ner och vila på dagarna. För det är det det innebär att stänga av vardagsrummet.
 
Jag använder mitt vardagsrum. Det är det bästa rummet jag har. Därför vill jag inte skärma av den. Och jag tror verkligen inte att tunn bomull kommer göra någon skillnad. Det blir nog bara mycket väsen för lite ull.
Det gör mycket mer än du kan inbilla dig. Tänk på de gamla spetsgardinerna man hade förr.

Haka upp draperiet på dagarna när du är där. Lakan borde fungera. Dubbelvikta över ett rep eller läkt så tar de inte skada. Det är att få det lite drägligare just de nätter det är som kallast som är vitsen. Tror det skulla kunna göra sin prydnad där på var sida om portalen med, som en enkel prydnad. Tänk enkelt och prova.
 
Blir faktiskt arg på den här tråden där folk vill tvinga mig att leva i mörker utan möjlighet att lägga mig ner och vila på dagarna. För det är det det innebär att stänga av vardagsrummet.
Jag har bott i ett gammalt hus med ett barn och 2 hundar. Den vintern handlade ingenting om mörker eller vad jag skulle vila, utan att lyckas hålla oss varma. Det var inte snyggt, men vi fixade vintern och hade bättre lösningar till året efter.
Det handlar inte om att tvinga dig till något, utan att du ska slippa frysa. Det är inte någon lång tid, om några månader blir det varmare och ljusare. Då kan du fundera på lösningar inför nästa vinter.
Men just nu är väl prio att inte ha det kallt inne?
(Och ja, jag använde draperier för att bevara den värme vi hade).
 
Blir faktiskt arg på den här tråden där folk vill tvinga mig att leva i mörker utan möjlighet att lägga mig ner och vila på dagarna. För det är det det innebär att stänga av vardagsrummet.
Nej - men du envisas att göra din egen nattsvarta tolkning av allt. Nu är jag lite elak, Många kommer med tips och förslag baserat på deras egen erfarenhet om små saker som faktiskt fungerar utan att det behöver kosta en massa. I dessa tider är det många som kommer med komentarer som även de lever med knappa marginaler, få av de som bryr sig har råd att låta hantverkaren bara fixa eller köpa dyra lösningar.
 
Jag har bott i ett gammalt hus med ett barn och 2 hundar. Den vintern handlade ingenting om mörker eller vad jag skulle vila, utan att lyckas hålla oss varma. Det var inte snyggt, men vi fixade vintern och hade bättre lösningar till året efter.
Det handlar inte om att tvinga dig till något, utan att du ska slippa frysa. Det är inte någon lång tid, om några månader blir det varmare och ljusare. Då kan du fundera på lösningar inför nästa vinter.
Men just nu är väl prio att inte ha det kallt inne?
(Och ja, jag använde draperier för att bevara den värme vi hade).
Jag känner att jag inte kommer uthärda i köket hela vintern. Jag hatar mitt kök.
 
Jag har bott i ett gammalt hus med ett barn och 2 hundar. Den vintern handlade ingenting om mörker eller vad jag skulle vila, utan att lyckas hålla oss varma. Det var inte snyggt, men vi fixade vintern och hade bättre lösningar till året efter.
Det handlar inte om att tvinga dig till något, utan att du ska slippa frysa. Det är inte någon lång tid, om några månader blir det varmare och ljusare. Då kan du fundera på lösningar inför nästa vinter.
Men just nu är väl prio att inte ha det kallt inne?
(Och ja, jag använde draperier för att bevara den värme vi hade).
Värme för att orka tänka på vad man behöver och ha ork över att orka förbättra. Värme i köket med tanke på frysrisk av vatten skulle jag nog prioritera högre om jag skulle ha ro att somna i soffan. Sen är ju jag som jag är och skulle trivas utmärkt i en fotölj framför vedspis med katt i knät och kaffepannan innom räckhåll, men det är jag det som sagt.
 
Jag känner att jag inte kommer uthärda i köket hela vintern. Jag hatar mitt kök.
Jag känner att jag inte kommer uthärda i köket hela vintern. Jag hatar mitt kök.
Vad fattas dig där? Kanhända är det samma där att det kan vara något enkelt och åtgärdbart som gör att det kan få gå. Du är ju inte instängd där, när det är fart i kammin så rummet mera tillgängligt. Det är ett par månader sen kommer solen att börja värma genom fönstret igen.
 
Värme för att orka tänka på vad man behöver och ha ork över att orka förbättra. Värme i köket med tanke på frysrisk av vatten skulle jag nog prioritera högre om jag skulle ha ro att somna i soffan. Sen är ju jag som jag är och skulle trivas utmärkt i en fotölj framför vedspis med katt i knät och kaffepannan innom räckhåll, men det är jag det som sagt.
Jag sover inte i soffan. Jag vilar. Ska jag sova så använder jag sängen.

Någon fåtölj har jag inte plats med framför vedspisen, framförallt som jag skulle behöva flytta bordet närmare vedspisen för att få plats med katternas klösträd i köket.

Bah! Jag vill inte!!!! Jag vill fan bara ha igång min kamin.
 
Vad fattas dig där? Kanhända är det samma där att det kan vara något enkelt och åtgärdbart som gör att det kan få gå. Du är ju inte instängd där, när det är fart i kammin så rummet mera tillgängligt. Det är ett par månader sen kommer solen att börja värma genom fönstret igen.
LJUS!!!! Det finns fan bara ett litet jävla fönster åt norr. Det är instängt och mörkt. Det är mörkt även på sommaren. Fattar inte hur husets förra ägare tänkte som byggde ett badrum på andra sidan väggen (åt söder) och byggde in fönstret i väggen. Och åt väster har jag vardagsrummet.

Jag är så sjukt ljusberoende att jag inte riktigt uthärdar mörker. Den här årstiden är vidrig. Och all elektrisk belysning blir bara skumrask i bästa fall.

Jag är så jävla arg just nu. Vill sälja hushelvetet.
 
Okej, men skorstensflöjeln där uppe på taket, skrev om den förut, snurrar den lätt så den är öppen från vinden. Har råkat på ett antal som börjat kärva så de fastnar mot vinden, och då blir det kört att få röken åt rätt håll.
Sen är det detta med inluft till rummet, att det finns inläpp åt båda håll i huset så där inte blir underyck i huset av att det bara är ventilerat på läsidan.
Här har du de två vanligaste problemen med skorsten som fungerar ibland.
Är det stopp av kajbo eller liknande är det mera permanent problem. Ytterligare ett är att någon sotlucka inte är ditsatt som den ska så det läcker, sotan har rentav slarvat. Sot i kanalerna i kammin eller skorsten är väl nästa sak att kontrolera.

Här har du en lista på kontroller du kan göra - gör dessa och rapportera så ska du se ätt där finns fler som har förslag på andra saker att kontrolera. Det borde helt enkelt fungera med så lång och fin skorsten.
 
Jag har en Husqvarna 151 som jag ville ha igång idag. Det drar alltid åt fel håll i den så den behöver förvärmas med en varmluftpistol. Jag sätter den helt enkelt mot röret som leder bort röken (öppet spjäll) och så kollar jag efter en stund med tändaren för att se åt vilket håll det drar. Går lågan inåt så tänder jag.

Idag lyckades jag inte få drag alls. Någon som har tips att komma med för att få drag?

Visa bifogad fil 107127
Vi hade bergslagskamin och kakelugn i caféstugan och jag hade tummen mitt i handen i början... Men jag lärde mig ett eget trick... äggkartong och späntstickor. Äggkartong är inte så flyktigt som tidningspapper och liknande... och glöder, brinner sakta, så den "värmer upp".
 
  • Gilla
Reactions: ptr
LJUS!!!! Det finns fan bara ett litet jävla fönster åt norr. Det är instängt och mörkt. Det är mörkt även på sommaren. Fattar inte hur husets förra ägare tänkte som byggde ett badrum på andra sidan väggen (åt söder) och byggde in fönstret i väggen. Och åt väster har jag vardagsrummet.

Jag är så sjukt ljusberoende att jag inte riktigt uthärdar mörker. Den här årstiden är vidrig. Och all elektrisk belysning blir bara skumrask i bästa fall.

Jag är så jävla arg just nu. Vill sälja hushelvetet.
Vanligt förr att köken var åt norr för att de skulle vara så svala som möjligt på sommaren, så inget konstigt. Det är vi mordärna mäniskor med frys och kylskåp och mera vistelse i köken som tänker annorlunda.
 
Vi hade bergslagskamin och kakelugn i caféstugan och jag hade tummen mitt i handen i början... Men jag lärde mig ett eget trick... äggkartong och späntstickor. Äggkartong är inte så flyktigt som tidningspapper och liknande... och glöder, brinner sakta, så den "värmer upp".
Man kan linda in lite bark träflisor i lite tidningspapper så blir det liknande effekt.
 
Vanligt förr att köken var åt norr för att de skulle vara så svala som möjligt på sommaren, så inget konstigt. Det är vi mordärna mäniskor med frys och kylskåp och mera vistelse i köken som tänker annorlunda.
Huset hade bara två rum från början. Kök och sovrum. Köket låg åt väster.
 
Vi hade bergslagskamin och kakelugn i caféstugan och jag hade tummen mitt i handen i början... Men jag lärde mig ett eget trick... äggkartong och späntstickor. Äggkartong är inte så flyktigt som tidningspapper och liknande... och glöder, brinner sakta, så den "värmer upp".
Då får jag in all rök i huset.

Här behöver det inte bara värmas upp. Blåsten måste fås att ändra riktning.
 
Okej, men skorstensflöjeln där uppe på taket, skrev om den förut, snurrar den lätt så den är öppen från vinden. Har råkat på ett antal som börjat kärva så de fastnar mot vinden, och då blir det kört att få röken åt rätt håll.
Sen är det detta med inluft till rummet, att det finns inläpp åt båda håll i huset så där inte blir underyck i huset av att det bara är ventilerat på läsidan.
Här har du de två vanligaste problemen med skorsten som fungerar ibland.
Är det stopp av kajbo eller liknande är det mera permanent problem. Ytterligare ett är att någon sotlucka inte är ditsatt som den ska så det läcker, sotan har rentav slarvat. Sot i kanalerna i kammin eller skorsten är väl nästa sak att kontrolera.

Här har du en lista på kontroller du kan göra - gör dessa och rapportera så ska du se ätt där finns fler som har förslag på andra saker att kontrolera. Det borde helt enkelt fungera med så lång och fin skorsten.
Vågar inte klättra upp där och kolla. Taket är halt och jag tror inte ens att jag kan få med mig en stege upp på taket för att nå flöjeln.

Jag har snart bott här i 7 år och det är första gången jag haft det här problemet med kaminen. Eller ja, den har alltid blåst inåt. Det är inget nytt. Men jag har hittills alltid lyckats tända ändå.

Att kajor skulle kunna bygga bo i ett lodrätt slätt rör tror jag inte på. Tror alla pinnarna bara skulle rasa ner för det finns inget att fästa dem mot inne i röret.
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 777
Senast: bettysmatte
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 105
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp