Få ihop tiden...

Sv: Få ihop tiden...

jag förstår dig fullkomligt!
Jag har 2 små barn på 1,5år, jobbar och har häst som inte hinns med som jag skulle önska.
Jag åker hemifrån kl 06 på morgonen, jobbar till 1630, är hemma 1830, lagar mat, äter, stoppar ungar i säng och är i stallet ca 3 dagar i veckan.
Nu har jag fullskötsel så jag behöver bara ta hand om hästen och rida när jag är där, men har ändå konstant dåligt samvete. Har försökt hitta medryttare men det är otroligt svårt att hitta någon som är duktig nog och har tillräckligt bra med ansvarskänsla inför en annans häst.
Säger som flera andra, har du möjlighet att ha hästen helinackorderad så tror jag att du slipper mkt ångest och kan i lugn och ro ta några dagar i veckan till att göra annat. Sen om du kan hitta en bra medryttare så ser ju läget ännu bättre ut :)

Lycka till!
 
Sv: Få ihop tiden...

Fast 16.15- 19.00 blir ju inte fyra timmar. det blir ju 2 timmar och 45 minuter. Det är väl inte orimligt lång tid om man ska rida också.
 
Sv: Få ihop tiden...

Haha helt rätt, ja skrev fel. men nästan 3 timmar är fortfarande mkt. Alla har ju olika stall och det tar olika tid pga olika omständigheter, men man borde kunna klara allt runtomkring-göra på 45 min, om det inte är ngt speciellt som hindrar en. Så om ts inte rider 2h så tar de lite lång tid i stallet. Rider ts en timma finns det en att spara. MEN ja vet som sagt inte hur ts stall ser ut eller hur länge hon rider, kanske är hon redan supersnabb med allt stalljobb...
 
Sv: Få ihop tiden...

Jag hade visserligen inte ett (helt) hushåll att sköta då jag hade hästen (f.n. utlånad på foder), men städning av mitt rum + badrummet som jag och min syster delar, inköp av mat + matlagning samt arbete + gymnasiestudier. Samt umgänge med vännerna, förstås, och tre tamråttor. Häst som behövde ridas dagligen samt 2-3 stallpass/veckan. Du får själv avgöra om situationerna öht är jämförbara.

Skolan låg ca 1 timmes resväg, enkel resa, hemifrån. Stallet låg ca 2-3km hemifrån (via motionsspåret, i vintas kunde det ta nästan en timme att knalla hem pga all snön). Praktiken låg ca 20min hemifrån (tåg+kort promenad. Tågen gick en gång/timme). Jobbet ligger ca 30min resa med tåg hemifrån.

Varannan mån-tis ledig, varannan: skola ca 8.20-15. Onsdagar: skola 9-12, praktik 14-18. Tors-fre: praktik 14-18. Lördagar: praktik 10-14. Ca 2-3 söndagar/månad: jobb 9.30-16. Ett par gånger följde jag med min handledare (praktiken) på clinic och tävling (detta var något jag fick erbjudande om och frivilligt följde med på).

Det var tungt, och i vissa perioder orkade jag knappt, det medger jag. Hästen reds inte dagligen under vintern och helst ville jag kasta mig i sängen och sova tills det gick över. Det dåliga samvetet var stamgäst på min axel. Men det gick. Jag hade inte klarat mig utan min mor, som rykte in och mockade samt fixade foder ett par dagar/veckan då det blev för mycket (skolan krävde ju sitt också). Men det gick, trots allt. Hade jag inte haft studier att göra utanför skolan tror jag inte att det hade varit speciellt stora problem att pussla, när jag nu ser tillbaka känns just studierna som det som gjorde att jag upplevde det som jobbigast.

Jag förstår hur det känns. Det bästa rådet jag kan ge dig är att försöka hitta en medryttare ett par dagar i veckan, att inte behöva åka till stallet varje dag avlastar en hel del.
 
Senast ändrad:
Sv: Få ihop tiden...

Jag tror man måste välja lite.... att ha häst är en livsstil men visst kan man ha häst på olika sätt!

När jag jobbade tvåskift på lager så såg min vecka ut såhär en period när jag var tillfälligt hemlös och bodde hos mina föräldar samt hyrde ett stall och hade 4 hästar:

Varannan vecka:
04.00 -uppstigning
-åka ca 6,5 mil till stallet jag hyrde för att fodra och släppa ut.
sedan ca 2mil till jobbet
06.00-15.00 jobba
16.00 -i stallet om trafiken var ok. Mocka, fixa foder, träna hästar, insläpp, invänta kvällsfodring (dom fick mkt mat så jag kunde fodra lite tidigt)
19.00 -sätta sig i bilen och åka de 6,5 milen hem.
20.00 -slänga i sig mat. Slänga sig i sängen.

Varannan vecka:
08.00 -uppstigning
-åka till stallet och fodra, släppa ut och fixa allt i stallet och med hästarna. 6,5 mil
14.00 -till jobbet 2 mil och duscha/byta om där.
15.00-23.30 -jobba, sedan 2 mil ut till stallet. Där insläpp (om jag inte tagit in vid 14 pga dåligt väder, nattfodra
24.00 (tidigast) -i bilen igen, 6,5 mil hem.
01.00 (tidigast) STUPAR i säng!

Under denna tid tog mina kära föräldrar hand om hunden.

Sedan köpte jag en gård och då slapp jag all restid men hade å andra sidan 7 hästar och gård att ta hand om helt själv.

Att göra mig av med hästarna har aldrig varit ett alternativ för mig. Jag kan inte leva utan dom. Naturligtvis blir annat lidande, vänner träffar jag sällan. Barn kommer jag aldrig skaffa. Men nu har jag en sambo som hjälper mig och driver egen verksamhet och sade upp mig från lagerjobbet för flera år sedan. Men jag kan ju se att min hälsa blivit lidande av allt detta stressande i flera år, helt klart. Dock -hade jag under denna tid haft (EN eller två) uppstallade hos någon annan hade det varit en helt annan sak.

Bottom line är att jag har alltid prioriterat hästarna och djuren i mitt liv och i det okcså bortprioriterat annat. Man kan inte få allt. :)
 
Sv: Få ihop tiden...

Jag har också ett tufft schema och dessutom 2 hästar. I början blev det ett attans jäkt men jag har taggat ner prestationskravet och lägger ribban utifrån vad jag själv tycker är lagom för mig.

De dagar jag jobbar 12 timmarspass (har ca 40 minuters resa till jobbet, lika åt andra hållet ;) ) får hästarna lite mindre tid, mer tid när jag har korta dagar och fridagar. Dom har en rejäl hage så dom rör sig mycket själva. Tappar inget!

Familjen får sitt när jag känner att hästarna kan stå eller gå lite mindre. Vintertid är det viloperiod för hästarna och det innebär lite lagom underhållsjobb ca 3 ggr/vecka. Det gör att jag har tid över. Jag behöver hästarna för mig själv och mitt välbefinnande. Vänner finns men vi umgås väl inte så jättetätt och det är ingen som höjer ögonbrynen för det. Har bara hästfolk i vänkretsen :D ...

Jag kommer troligen att kunna tävla på lägre nivå, WRAS. Känner inte att jag MÅSTE göra mer. Hästarna är rekreation för min del och jag älskar att utforska naturen.

Det här funkar för mig, alltså :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 080
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 166
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 265
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 546
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp