Få stressad och tittig häst att lugna sig?

A

Alpin87

Rider ett halvblod som lätt blir nervös och tittig. Kan visa en film så förstår ni vad jag menar:
http://www.youtube.com/watch?v=U4IX_VkPpg4

Vi fick allt mellan åttor och treor på den här programridningen för Gustav Svalling. Som ni ser kastar han sig för domaren VARJE gång, går inte ut till bommarna ''som utgör staket''. Kastar sig för hinkarna med bokstäver på vilket förstör hela första galoppen. Han hittar spöken i precis ALLT.

Jag tränar NH med honom, vi håller på att befästa ledarskapet och det tär på mitt tålamod då han helt plötsligt testar, om och om igen med något som tidigare funkat. Det gäller att själv hålla sig kolugn och vara konsekvent, vilket jag tycker att jag är.

Nu har jag börjat ställa ut en massa läskiga saker (typ koner, haha, för de kan vara enormt läskiga ska ni veta ;)) så halva ridpassen går åt till terapi men det brukar sluta bra och han brukar lugna ner sig och vara jättefin till slut.

Vad mer kan jag göra? Det är tävling nästa helg och jag försöker ''mätta'' honom med läskigheter tills dess men det känns ganska lönlöst då han varje gång han är på ridbanan är rädd för samma saker. Eller ja, han vill väl ha en reaktion. Vi brukar med jämna mellanrum vara ute i skogen och släppa alla krav så vi sitter inte enbart och tragglar på ridbanan öht utan är lika mycket ute i skog och mark och varierar även träningen där.
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Släpp honom i ridhuset. Ställ ut läskiga saker o låt honom ta första steget. Belöna varje gånga han går förbi utan problem, nosar på saker m.m.
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Vi har dock inte tillgång till ridhus och det hjälper faktiskt inte att släppa honom. Han står i en stor hage och när vi skulle mocka bort det sista ensilaget stod kärran där ett tag när vi pausade. De andra hästarna närmade sig, han stod några meter bort, fnyste för att sedan dra sig längre och längre bort fast de andra hästarna vande sig..
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Har tyvärr inge jättebra råd till dig.
Men du kan ju alltid prova att åka till en tävling utan att starta, gå runt på tävlingsplatsen och hälsa på lite läskiga saker.
Vet dock inte om man får göra så på alla tävlingar?

Btw. är det inte nya ridhuset?
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Yes, det är nya ridhuset :) ! Dock gör han ju likadant hemma, i lugn miljö.. Det är väl det som är det jobbiga haha. Han kan ibland vara genomlugn för att testa dag totaldampa för saker som alltid varit där? Hehe, hjärnspöken ;)
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Okej, då blev det ju lite jobbigare :crazy:
Jag tänkte väl det, skulle också komma på programridningen var det tänkt, men fick förhinder. :(
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Okej! Trist :( Ja men jag håller hoppet uppe ;) Jag tävlar inte för att vinna utan för att det är kul ändå. Ska du tävla på söndag?
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Nej tyävrr, jag har ponny. Och så ska ska nog starta en LC om jag ska starta nåt. (dålig på att rida :angel:)
Var har du din häst nånstans? :)
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Ärs då! Den hästen jag visar ovan är inte min, jag rider honom åt en tjej som är gravid. Har också egen häst i samma stall iofs. Ligger 4 km utanför Rimbo, åt Rånäshållet.

Man ska inte tävla för någon annans skull eller för att visa hur bra man är. Det är ju ändå en lokaltävling så då kan det vara bra och utvecklande att få en bedömning att jobba vidare utifrån :) Som du ser så kan det gå lite hur som helst med den där spillevinken ^^ haha men det är kul ändå!
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Jag hade en häst som t o m sparkade bakut mot dommaren. Fick rådet att rida i en öppna förbi dommarbordet, alltså ställa ifrån det "farliga". Det fungerade. Jag fick vara ganska bestämd med att här är det öppna och inget annat! Basta.
Dommaren sa att hon hellre ser att jag gör något åt situationen än att låta hästen fara iväg.

Nu sitter jag förmodligen med en likadan häst själv men jag hoppas på att det är övergående.


Lycka till.
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Jag ska testa det! Jag brukar försöka rida på volt så att hon tvingas gå förbi det läskiga samt kräva en ställning inåt, dock tar det ett bra tag innan jag får igenom det.

Problemet är att han kastar sig inåt och försöker man kräva mer av honom eller bli för bestämd stressar han sig oftast ännu mer. Jag brukar försöka slappna och ''låtsas som ingenting'' när jag ska rida förbi. Ibland funkar det, ibland inte..
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Min häst är också rätt töntig, dock inte lika "extrem" som din.
Han är väldigt känslig för förändringar, i början var han väldigt töntig vid en hel kortsida på ridbanan.
Först började jag med att gå runt och hälsa på allt som fanns bakom staketet. Han är fortfarande ganska "rädd" för just den kortsidan, men jag brukar lägga en volt och liksom pressa ut bakdelen med innerskänkeln och det brukar fungera för det mesta. Sen är han snäll hela lektionen :crazy:
Dock är det ju lite annorlunda till skillnad från din häst, redan befintliga faror kan man ju hjälpa till att försvinna. Men det blir ju förmodligen ganska svårt på tex tävlingsplatser.

Edit. såg att du redan hade skrivit angående volter.
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Jag har inte heller några bra tips egentligen, har en fyraåring som är precis likadan - på hemmaplan. Riktigt jobbigt när man ridit förbi hinderstöden 10 ggr utan problem, 11:e gången flyger hästen som en katapult över till andra sidan. Jag tror att man ska vara envis men absolut inte bli arg (lätt att säga jag vet..) och försöka få en trygg, avslappnad nästan lite långtråkig situation för hästen.

När min häst gör så bryter jag av till skritt och vi går sakta förbi det farliga medan jag berömmer, det fungerar ganska bra. Det kan man ju såklart inte göra när man tävlar, men eftersom han var likadan på hemmaplan så kan du ju prova det då?
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

öva öva öva med nya ställen och nya intryck men tyvärr släpper de inte för alla hästar, vissa är bara sånna. men bara åk ut, tävla och träna. så fort du känner en minsta spännhet av hästen gör en öppna, sluta eller något som får den att tänka och titta på något annat. sen finns ju också dodson och horells placid, ett ört preparat som lugnar "hjärnan" utan att göra dem sega. ríktigt effektivt faktiskt.

lycka till.
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Min häst är ofta "fjantig" nere i en hörna när jag rider. Men blir mycket bättre när jag gör många halvhalter innan hörnan och verkligen rider in i den,
d v s mycket ben och försöker få honom uppmärksam på bara mig. Försök att ligga steget före hästen. Lycka till! :)
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Har samma problem med hästen jag rider,vi har tävlat en gång nu tillsammans. hon är ok på framridningen, men hon blir stressad och rädd för läktaren och domaren:eek: hon är inte tävlad tidigare.(avelsto)

Red programridning för en dressyrtränare, han sa att det kan ta några starter innan man kommer in i gängorna;)

Så nu kör vi på med lite tävlingar utan press och hoppas att hon lugnar ner sig lite för varje gång man är ute:D

Ska till rimbo med :)
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Vad roligt! Du måste hälsa på mig då!

Till alla andra.. Det som irriterar mig är att det går så otroligt bra när han är fri från sina spänningar. Dock tror jag det kommer gå bättre på tävlingen då man får rida utanför staketen innan man ska in på banan vilket gör att han måste gå runt och måste gå närmare dommaren vilket kanske gör att det blir lite avdramatiserat sen. Jag hoppas på det bästa :)
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

aha, får man gå runt staket-låter ju toppen!:)
läste jag att 3st fick vara i collectingring el har jag drömt?
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Tittiga hästar brukar funka bättre att ställa från det som de reagerar på (liten öppna). När vi konstant låter tittiga hästar under träning att lukta och titta på saker säger vi ju samtidigt till hästen att "Ja, det är din uppgift att kolla alla farligheter för det gör inte jag". Tittigheten befästs snabbt till en vana och även ett sätt att komma undan arbete. När du tränar ska du rida förbi alla farligheter i en liten öppna, om hästen larvar sig gör du en volt och tar samma igen tills hästen ger sig. Om du visar att du inte accepterar tittigheten (som inte är kul när man rider dressyr:laugh:) så brukar de ge med sig. Du säger alltså: "Jag har kollat den här platsen och allt är totalt ofarligt och jag är ledaren så du måste lyssna på vad jag säger".

Givetvis är alla hästar olika men det här har funkat 100% på de hästar jag haft och ridit under alla år. En del accepterar faktum direkt, andra tar det lite längre tid för, men är du konsekvent så försvinner detta garanterat.

Vill bara säga att det här är mitt sätt att komma tillrätta med spända och tittiga hästar, det finns säkert andra sätt oxå...:idea::)/arrak
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Det stämmer! Är dock inte säker på det där med staketet men tror att det är så :)

Startlistorna är uppe förresten!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 990
Senast: akleja
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 311
Senast: Pettsson
·
Träning I somras kändes det som att vi var ett, vi litade på varandra. Vi hade ett samspel som var enormt. Vi hade byggt upp vår relation från...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 903
Senast: martha
·
Utrustning Japp, nu behöver jag seriösa tips & hjälp!! Kort fakta: Jag har en kbl travare, valack, 8 år. e.Marine Svarten (= mkt nerv)...
Svar
9
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp