Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Tack för tipsen! Att försöka påverka honom för mkt ger ingen direkt positiv effekt, haha. Så en öppna gör bara att han spänner till sig mer. Verkar mer fungera att bara slappna av och sluta påverka, fungerar ibland, ibland inte. Dock brukar jag hemma ibland göra som du säger, att arbeta på volt och tvinga honom ställa inåt. Det skapar dock mest spänning tror jag och nästa gång gör han likadant igen ;)
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Det hästen ser med höger öga, går in genom höger öga och registreras i vänster hjärnhalva. Det som kommer in genom vänster öga registreras i höger hjärnhalva. Mellan hjärnhalvorna skickas informationen mindre aktivt.

När ryttaren rider i höger varv ser hästen föremålet på läktaren med vänster öga. Hästen reagerar första varvet kraftigt, andra varvet lite mindre och så vidare, tills den inte bryr sig, så byter ryttaren varv och hästen blir lika förskräckt i detta varv igen, eftersom den nu ser föremålet med det andra ögat. "Dumma häst, du har ju sett det där nu", är ofta ryttarens reaktion men hästen har inte sett föremålet med det högra ögat och alltså är det ett nytt föremål.

Tränas hästen i låg form frigörs endorfiner som är naturligt lugnande för hästen.

Nyttiga ord som jag har direktkopierat - då jag inte kan formulera mig lika bra ;)
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

är det LB:1 du rider? snyggt ridet trots att hästen var tittig
( detta hör inte till tråden men iaf, ja red det pogrammet förra veckan på en häst som var kolugn och det gick inte ens hälften så bra:o)

kanske miljöträning skulle hjälpa lite
 
Senast ändrad:
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Hehe, problemet är att jag kan rida fem varv och femte gånger får hästen panik för något som stått där hela tiden. Likadant kan hästen får knäpp efter ett helt någorlunda lugnt pass när jag skrittar av honom och kasta sig för ja, något som funnits där hela tiden..

Inte så enkelt som sagt ;)
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Tack!! Ärs då, såg säkert jättebra ut :) Och ja, det är LB:1.
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Har också en häst med mycket nerv i, och jag måste hela tiden vara före henne i tanken(fast så ska man väl alltid rida i och för sig!) Innan spänningen uppkommer måste jag rida henne ur det. Det jag ser på filmen är att du själv inte riktigt vågar rida fram hästen till handen. Ser lite som att ni "smyger" runt (förstå mig rätt:))

Jag har iaf lärt mig att tackla min hästs nerv och spänningar genom att verkligen ha hästen mellan hand och skänkel, våga rida framåt och inte fastna i den "lugna" traven. Ofta hinner hästen tänka mer själv då, för ja händer det inget, då får man hitta på något själv;) (så tänker min pålle iaf!)

Kan ofta räcka med små små regleringar för att få hästen att hålla fokus på dig och inte massa saker runt omkring. Väl inne på tävling har man inte så mycket att spela med, men kan variera med massa massa halvhalter, ställning och böjning. Det lilla lilla räcker för det mesta för att få hästen mer observant.

Det är en konst att kunna hålla en het och nervig häst på mattan, titta bara på alla hästar i världseliten, även de kan vara spända på nya saker, men med hjälp av ryttaren håller de sig på mattan.


Lycka till!
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

bra skrivet, det ska jag prova på min:idea: utvärdering mån:)
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Ja det är bra tips, dock hjälper inte riktigt korregeringar tyvärr, börjar jag försöka påverka honom på något vis blir det värre. Igår red jag igenom programmet och märkte att det var på gång, försökte ställa honom ifrån det och hålla lite extra i ytter vilket resulteraded i att det blev ännu värre. Att rida i det där tempot var dock tränarens förslag, jag rider ofta på mer och kräver mer framåttänk..

Det är klart man kan ta fighten på träning men på tävling är det ju inte lika lätt, jag kan inte rida in på volt och ta den korringeringen där.

Ska dock testa att göra som du säger, jag är öppen för alla förslag och man förlorar inte på att testa :)
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Fast jag pratar inte om korregeringar på det sättet utan att förekomma hästen i tanken, att ge hästen lite hjärngympa medan man rider. Att hela tiden aktivera hästen och inte bara "nöja" sig med att hästen går fint i form på volten (lite krasst sagt:angel:)

Jag kan bara utgå ifrån det jag såg på filmen och där ser jag en häst som skulle behöva vara mer mellan hand och skänkel. Får du hästen dit har du också lättare att reglera och kontrollera hästen när de "oväntade spökerna" dyker upp;)
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Ah, nu förstår jag. Liknande tips fick jag faktiskt från tränaren, att se till att aktivera och göra saker hela tiden, avsaktningar, igångsättningar, bakdelsvändningar, tempoväxlingar etc så det jobbar vi på :)

Han var ju också rätt spänd där men jag tror också att om han hela tiden får tänka och använda kroppen och huvudet så släpper det.
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Ni ser i alla fall fina ut tillsammans, men det jag kom att tänka på var vad äter hästen ? Min pålle blev betydligt mindre tittig när jag slutade med havrebaserat kraftfoder.Kämpa på o Lycka till.
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Ta fram ett långt rep/grimskaft och placera ut farliga stationer som du skickar hästen över. Att den själv får ta steget förbi. Jag tyckte mig läsa att hästen är ung ? I så fall kan det vara en sån mysig trotsålder eller fjantålder. Kalla det vad du vill. Massor med miljöträning är ju bra med.
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Det där var väl inget.:angel:

Tyvär sitter jag inte på någon magisk lösning, jag tror att det tar tid för hästar att tuffa till sig, och antagligen är du inne på rätt spår som jobbar på ledarskapet och försöker vara cool.

Min häst är så otroligt tittig att det är löjligt, han kan få syn på ett mörkare parti i underlaget och bli så rädd att han skakar i tio minuter efteråt.
När jag fick honom så hade han ett enormt starkt flyktbeteende, var det det minsta lilla otäckt så var det bara springa som gäller, runt runt på ridbanan med sådan hastighet att jag var säker på att han skulle gå omkull, tills han tillslut inte han med att svänga och kanade in i staketet.
Nu har han blivigt otroligt mycket bättre, han är fortfarande orolig och tittig av sig, men blir inte blockerad. Han hanterar rädslan bättre och far oftast bara iväg några meter istället för att fly. Det kan fortfarande ta en timme att ta sig 500 meter från stallet om det är lite blåsigt eller pålle har en dålig dag, men det faktum att vi kommit väldigt långt ger mig mycket hopp för framtiden .
Nu går han fram överallt när man promenerar avsuttet, för 1 år sedan tyckte han att det var otäckt bara att gå runt stallet.
jag jobbar nh nh nh, och utsätter honom för allt jag kan tänka mig. Rider ut trots att det är jobbigt och påfrestande, för när vi kommer till den punkten då det är spöken vart vi än vänder oss, så släpper det en aning. Det är ingen ide att fly om man är omringad liksom. :grin:
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Huvva, känner igen mig. Har en häst som har mycket nerv. Nu senast har han fått för sig att en finka som står bredvid uteplanen är läskig, trots att den varit där i minst en dryg vecka :crazy: Det är först på sluten av passen när han är genomarbetad som det går att passera utan problem, helt knäpp!

Lite tips som jag tycker fungerar på min häst är att alltid ha något på gång. Det kan man med fördel praktisera på tävlingar också. Försök hålla din ridning aktiv genom att göra halvhalter, vara noga med ställningen och så vidare. Att inte lämna utrymme för hästen att fundera så mycket fungerar genom att tempoväxla, göra övergångar, rida serpentiner eller andra vägar som inte innebär runt på fyrkanten är också ett tips som inte passar sig så bra på tävling men i största allmänhet.

Du kan ju kanske be några kompisar att agera "domare" när du tränar. Dra dit nån stol och nåt bordsliknande och be dem sitta med när du tränar. Då kanske lite av udden tas av i vilket fall :) Det är så svårt med hästnerver...
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Jo som jag tror att jag skrivit så tränar jag NH med honom ;)

Och han är 13 år, alltså ingen dumhäst. Dock en import så man vet inte riktigt vad han varit med om tidigare..
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Det har vi faktiskt kört haha. Han ägare har fått sitta på en pall med två ''läskiga'' koner framför sig. Efter ett tag gick det faktiskt :)
 
Sv: Få stressad och tittig häst att lugna sig?

Miin PONNY är precis lika dan. Han är coollugn på hemmaplan men livrädd för staket och dommarbord (fniss) Han slänger sig förbi dom som om dom bitts (Vet precis hur du känner dig) :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 990
Senast: akleja
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 311
Senast: Pettsson
·
Träning I somras kändes det som att vi var ett, vi litade på varandra. Vi hade ett samspel som var enormt. Vi hade byggt upp vår relation från...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 903
Senast: martha
·
Utrustning Japp, nu behöver jag seriösa tips & hjälp!! Kort fakta: Jag har en kbl travare, valack, 8 år. e.Marine Svarten (= mkt nerv)...
Svar
9
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp