Bukefalos 28 år!

Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Longerar du imorgon så räcker det säkert gott och väl med en halvtimme. Skritta fram och av och däremellan varvbyten med massor av övergångar.
Håller igång både kropp och knopp:D
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Hehe..vi får se - hon var fortfarande pigg som satan när vi kom hem :devil: Måste vara mycket överflödigt krut i henne.. Men kanske 40-60 min. ridning (möörkt..blir skritt och långsam trav isf) och så 15-30 min. longering efter.. (?)
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Jag hade nog longerat först och sedan skrittat ut en sväng ev trav om underlag tillåter.
Inte så noga vad man gör egentligen utan att man gör. Dvs hästen motioneras ordentligt i det här stadiet.
Motionen kan vara lång och långsam eller kort och intensiv. Bara den blir.

Dessutom kommer du märka att ju mer du rider desto roligare blir det.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Roligare när hon blir mindre dynamit och mer som vanligt, menar du :D Kan inte påstå att jag inte ser fram emot det - jag vill ha tillbaka min Honey, den pigga men pålitliga hästen :angel:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Vad skönt att allt gick skapligt idag! Vi är nog ett par stycken som varit lite oroliga för dig idag. :o:p:D

Ännu oroligare hade vi nog varit om det inte avlagts rapport, då hade man ju börjat undra om det hänt nåt allvarligt. :crazy:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Vego96 och break_a_leg : vi lever än iaf, inga brutna ben eller sår ;) :banana: Imorgon é en annan daaaag....
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Bra jobbat:bow:

MEN... vad är det för stall där hästarna inte får vara ute:eek:
Nu är det väl t o m tjäle kvar i marken.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Jag har jobbat flera år med travhästar på olika ställen och måste nog säga att jag tycker att NH träning fungerat mycket bra med dessa hästar också, har fått nerviga, helspända hästar till att slappna av med mig även när dom varit på banan, vilket resulterat i att de inte "sprungit loppet" i förtid.

Ofta ser man människor som puttas runt ute på stallbacket utav sina hästar, det kan väl inte kännas bra?

Självklart måste hästarna få jobba och vara ute i hagen dagligen (om de inte ordinerats boxvila såklart), men det finns ingen anledning att acceptera ett så dåligt beteende som "Liten" beskriver. Tycker att du skall fortsätta att varva motion med NH träning.

Även om nu vissa säger att travare är ganska okomplicerade så kanske de skulle fungera och prestera ännu bättre med NH träning, det får man aldrig veta om man inte provar.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Vad är NH träning ???

NH för mig är att bl a som i detta fallet TRÄNA och MOTIONERA hästen..det mår den bra av, och överskottenergin går att hantera.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

MEN... vad är det för stall där hästarna inte får vara ute:eek:
Nu är det väl t o m tjäle kvar i marken.

Jodu, vi har samtliga hästägare slitit vårt hår pga detta.. Vi vill alla ha våra hästar ute så mycket som möjligt.
Problemet är vinterhagarna. I den ena blev det en massa is + en stor sjö i nedre delen (det sluttar bakåt) så fort det blev fruset (vi tänkte vara smarta och spara den hagen just till det frös, så att den skulle vara fräsch och inte så gropig då, men det sprack i och med det "hoppiga" vädret :mad:) och när det frös blev den andra hagen farligt gropig (vi pratar ca 8-10cm djupa gropar) i den del där hästarna vistats mest. Nu är det dock fixat; nytt grindhål i anra änden :laugh:
När jag kom ut till stallet hade Honey lera över hela benen, magen halvvägs upp på ryggen (utan att ha rullat sig) :D :angel:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

NH är..en livsstil ? :idea:
För mig är det träning / motion, respekt mellan häst & människa, ledarskap, lugn..vilket ger samspel mellan häst & människa. Kör lite på Peer Werner Vogels spår.
När det kommer till övningar är jag inte så avancerad, det vi gör är; gå, stanna, backa, flytta bakdelen, flytta framdelen, börjat med sidepass / skänkelvikning lite grann. Har funderat av och till på att åka på nån clinic med t.ex. John Moore, men det är mest lösa funderingar hit och dit.

Jag är inte mycket för det här med 'naturligt till varje pris', som en del kör med. Att ALLT ska vara SUPERnaturligt..det är inte naturligt att vi ens lägger en sadel på hästens rygg :p , om man ska hård-dra det.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Longerade lite idag, ca 20minuter, tempoväxlingar i skritt. Honey var lugn, det enda hon "gjorde" var att så till med huvudet lite grann emellanåt.
Efteråt slängde vi på sadel och träns och skrittade ut 10-15minuter, som belöning och avslappning för oss båda. Något litet spöke fanns det allt i vassen i diket där vi vände, men annars fanns inget spår av hyper idag. Lugn trots mörkret och inga lampor. Molnigt kring stallet men där vi red var det klart - ett hav av stjärnor.
Imorn är det två mil i det tempo som underlaget tillåter, håller tummarna för mycket trav och galopp :D
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Du ser :D
Det går bara bättre o bättre.....Se bara till att du INTE TAR SKIT :D...så löser det sig...:bow:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Inga möjligheter jag har. Annars hade det varit en bra lösning!
Men här finns inte vägar att köra på om man inte tar landsvägen, och som hon varit med bilar på sista tiden skulle jag inte våga ge mig ut på den i vagn. Gissar att det är överskottsenergin som spökar; hon kastade sig senast rätt ut i gatan när det kom en bil.. Tidigare var hon för det mesta trygg i trafiken, även om hon kunde bli lite orolig av lastbilar eller motorcyklar i hög fart.
Finns heller ingen sele som passar henne. Rockard äger jag ingen, men på den punkten finns ju begagnat på mängder av annonser..
Om vi bortser från att jag är långt ifrån en van kusk, men hjälp att lära mig det ordentligt har jag inom räckhåll.
Har samma problem som dig, som jag läste längst upp i detta forum men reagerade på en sak.
Har själv en häst, en ridhäst med travstam som jag säger.
Även om hon har travare i blodet, så vill jag inte att hon ska lära sig att bli en bara precis för att hon har det i blodet,
som hon ena tjejen sa "Låt hästen slängtrava", Nej, nej och åter igen nej.
Min häst är ingen travare och ska inte bli dte genom att lära sig slängtrava snabbt bara för att ' bli av med energi'. Kom med bättre förslag?`

Tack
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Min häst är ingen travare och ska inte bli dte genom att lära sig slängtrava snabbt bara för att ' bli av med energi'. Kom med bättre förslag?`

Tycker inte att det låter så svårt. Varför inte prova rask takt i någon annan, valfri, gångart?
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Honey slängtravar inte om jag låter henne, hon håller oftast rask arbetstrav *. Så jag oroar mig inte för den biten och tänker inte på den heller :p




* utom när hon är lat i galoppfattning




Idag red vi två mil i hyfsat lugnt tempo (ca 3 timmar, 15 minuter), damen nöjd :D
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 750
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 531
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 309
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp