Få svar efter organdonation?

Lona

Trådstartare
Min pappa råkade ut för en olycka för drygt 10 år sedan och fick så svåra skallskador att han ett par dagar senare förklarades hjärndöd. Vi anhöriga var fullkomligt överens om organdonation vilket jag fortfarande tycker var helt rätt beslut, har aldrig tvekat en sekund.
Men nu har jag av någon anledning börjat fundera på det där. Går det att få reda på hur organdonationen gick? Jag vet att de tog njurarna och levern men inte mer än så. Jag fattar ju också att jag inte kan få reda på vem/vilka som fick organen men kan man få reda på om transplantationerna överhuvudtaget funkade?
Det skulle kännas väldigt fint att veta att tack vare pappa och vårt beslut så fick en eller flera personer chans till ett nytt liv. Och jo, jag skulle palla att få höra om det inte gick alls.
Vi fick information om allt det där när pappa dog men av förklarliga skäl gick det mesta rakt förbi och eventuella broschyrer slängdes.
 
Det är inte brukligt att lämna ut mer information än att "levern fick en person i bla bla bla, och njuren fick en person där och där" precis efter att organen blivit transplanterade, och sedan ingen mer uppföljande information.
Tyvärr, ur anhörigperspektiv, men det har med sekretessen att göra osv.
 
Heder åt din pappa som såg till att meddela att det var OK att använda hans organ. Ni som läser den här tråden, vill donera, och inte har anmält er till donationsregistret än, här är länken! http://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret
Det var faktiskt jag som "tvingade" honom att ta ställning ungefär ett halvår innan han olyckan skedde. Han ville inte hantera sådana frågor överhuvudtaget, medan jag visste precis vad resten av familjen tyckte var jag osäker när det gällde honom.
Hade han sagt nej så hade vi respekterat det men det hade inte känts bra.
Nu visste vi och det var oerhört skönt.

Så - för era anhörigas skull, ta ställning!! Även om ni är emot donation så se till att era anhöriga vet, det är oerhört viktigt i en situation som oftast är mycket påfrestande även om man vet. Hur vi skulle gjort om han inte klart sagt vad han ville är jag inte säker på - vi skulle antagligen donerat ändå men det hade som sagt inte känts bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 287
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 465
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 983
Senast: jemeni
·
Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 938
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp