få tiden att räcka?

A

Aina

Hur får ni som jobbar/pluggar tiden att gå ihop med era hästar.
Kommer hem sent,det är mörkt osv..var får ni energin ifrån och framförallt hur lägger ni upp eran planering så att tiden räcker till både hästen och studierna?

Tacksam för svar
 
Jag går på gymnasiet och har 1½ timmes resväg hem.
Hinner med ganska bra tycker jag. Men det är mörkt när jag ska rida då jag brukar komma runt sex till stallet. Har även en syster som tar hand om honom två eller tre dagar i veckan om jag har mycket att göra.
Men jag tycker att det går väldigt bra. Jag är lika motiverad i stallet och ser det lite som en fristad. :)
Planerar inte alls. Tar dagen som den kommer mest. Men hästen går före skolan. Och pluggar jag så gör jag det efter att jag varit i stallet.
 
å. jag skulle så väldans gärna kunna lägga tid på min häst under min pluggning. men det går inte.
jag flyttade till västerås för att plugga miljövetenskap och har inte råd att ta med hästen.
så han går hos sin hovslagare o forna tränare o bara äter o går i hagen o leker med kompisarna..
gissa om han är pigg när han blir riden :D
 
Nu har jag inte gjort så mkt sedan i maj och har blivit riktigt bortskämd med att kunna vara i stallet 4-5 timmar om dagen och gå och pyssla och ha mig!

Jag köpte egen häst på våren när jag slutade tvåan på gymnasiet och innan dess red jag andras hästar så det var inte någon större omställning. Då hade man ju så bra tider också och slutade tidigt och så. Det blev värre det året jag jobbade 7-16.00. Var i stallet vid fem och red i princip varje dag. Under vintermånaderna var det rätt så tufft men annars var det ju inga problem, kunde ju ändå inte rida mitt på dan när det var som varmast och man hade ju ändå inga läxor att sköta på kvällen heller.

Nu ska jag bröja på komvux och gå i skolan ca 8-13 mån-tor, kanontider alltså. Iof ska jag läsa några kurser hemma men det kommer jag ju ändå sitta med på kvällarna. Så än så länge har jag tid...

Jag har en medryttare en dag i veckan också som hjälper till med mockning och ridning och allt sånt och när det krisar sig med tid så åker mamma och pappa och mockar och fodrar!

Nu vet jag ännu inte vad jag vill jobba med i framtiden men så mkt vet jag att det inte får ta upp all min värdefulla tid, det är livet för kort för! :)
 
Jag har jobbat heltid i princip hela tiden sedan jag gick ut skolan -95. Har sedan -98 2 hästar och till sommaren blir det förhoppningsvis 3, då den ena är dräktig. :love:
Har senaste åren haft bra arbetstider(som personlig assistent) där jag varit ledig mkt dagtid, så då kan man ta hästarna då, annars blir det på kvällen ja.
Gör alltid upp ett schema veckovis hur hästarna ska motioneras så jag har något att gå efter. Blir väl i snitt ca 4-5 timmar i stallet dom dagar båda ska motioneras.
Försöker lägga in minst en dag i veckan då jag bara åker till stallet och mockar/gör mat, så jag hinner umgås med sambon nån gång. ;)
 
Har ett jobb där jag antingen jobbar morgon till eftermiddag eller eftermiddag till kväll så jag hinner med stallet antingen på morgonen eller kvällen. Fast i bland när jag är tvungen att jobba hela dagar vilket innebär 10-12 timmar så har jag en underbar sambo som mockar, ryktar och longerar om det behövs. Underbart.... :love:
 
Den räcker inte!! Det var faktiskt rättså skönt när pållan vilade i höst 10 veckor pga skada.. Går trean på gymnasiet och är kass på att planera min tid, göra ngt vettigt av den. Innan trean gick hästarna ALLTID först, men då kunde man ju plugga in en prov på en kväll oxå.. Går väl nästan nu med men det är tajt.

På ett vis ska det bli skönt att fytta t Gbg och Chalmers i höst och bara plugga och inte hela tiden få dåligt samvete för pållen. Men fan vad man kommer sakna det :cry: Hade helst velat vara i stallet dag ut och dag in..
 
det är stress att hinna med bussen in till stan efter skolan, och sen stress att hinna med bussjäveln från stan också. hem, slänga i mig mat, och sen till stallet. sen hem, duscha, sova.
typ så.
 
för mig är det skola, jobb och stall, läxor.

jag tar mig tid till allting och kämpar på. försöker att komma ihåg de positiva sidorna med allting (förutom skola men vad gör man?). de driver en framåt till slut som gör att man orkar..
 
Tänk när ni får barn sen oxå :)
Då finns det ännu mindre tid, men jag tänker att barnen är små några år sen får man mer tid igen :)
 
jag har tre hästar hemma ensam. jag är alltså i stallet mån-sön, morgon, (middag,) kväll. och jag har 1 timmes resväg till skolan..
nu i vinter har det varit extra tufft.. speciellt när det är en massa mysko människor runt omkring gården.. man vet aldrig om det händer nått.
pappa har hjälpt mig kanske 5 ggr.. vill helst inte fråga honom. han har ju så mycket att göra själv. :o
 
Jag läser på högskolan och vi har ganska oregelbundna tider. Oftast går vi bara några timmar per dag men då har vi otroligt mycket att göra hemma. Jag brukar rida mina hästar direkt när jag slutat och sen får jag sitta uppe en bra bit in på nätterna med skolarbetet. Men allt går om man bara vill....
 
planering och prioritering,har mycket på skolan/jobbet ett tag får hästen de lite lungnare och tvärom

Men framför allt planering!
 
Ja jag har haft häst sen några år tillbaka(drygt 7 år) Det var lättare förr då man inte hade så mkt i skolan eller framförallt inte hade så långt till skolan. Nu läser jag mitt sista år på ett gymnasiet och jag känner verkligen hur orken tryter. Jag reser långa vägar varje dag. Tänkte låna ut henne på foder i somras för att slippa denhär stressen men hon blev skadad, men är igång igen nu och då måste man rida osv.
Man vill ju inte att skolan ska bli lidande heller, känns inte så bra att stå där efter 3 år och inte ha ett vettigt betyg i handen. Så ibland när jag har prov eller väldigt mkt att göra i skolan så får hästen helt enkelt stå en dag el två, när jag väl rider så blir det ändå lugnt pga av skadan hon hade och årstiden. Problemt är dock bara att de som befinner sig i stallet kollar surt när man bara sköter om och pysslar hästen, de anser att hästen ska ridas varje dag (vilket jag gör åxå) men när situationen är som den är så finns det ju inget val. Brist på omvårdnad är det inte tal om utan att jag :cry:inte hinner rida varje dag (som jag så gärna skulle vilja)

Jag vet inte vad jag ska säga till dem när det jämt och ständigt klagar och skäller, känner mig så splittrad!
Någon som kan ge mig ett råd...?
:cry:
 
Ja, inte räcker tiden till inte å det är hästarna som får lida...
Jobbar heltid, är ensamstående mamma m hus... ska jag fortsätta?? Men har stallhjälp med mockning mån-fre och utsläpp 2-3 ggr varje vecka.
Rider en häst 4-5 ggr pr vecka allt från 20 min skritt till 1 timmme, de andra är inte inridna å skall ju "bara" hanteras, men det hinns inte med så som jag skulle vilja. En dotter har häst så hon är m i stallet nästan varje kväll å borstar å putsar häst eller grejer.
Men tiden finns bara inte...
Önskar jag kunde gå ner i tid men det går inte ekonomiskt och jag vill bo kvar, annars får jag ju dyra stallhyror att betala. Har 2 hästar inhyrda också men de fixar ägaren själv.
 
Jag gör så att när studierna tar för mycket tid, så får hästen vila helt enkelt. Och vi har inte sommarvila utan vintervila när man ändå inte hinner rida så mycket. Men oftast så är hästarna en skön avslappning när man kommer hem bara.
 
Jag och min dotter har en varsin häst och själv jobbar jag heltid och dottern går i skolan.Och jag säger bara som de andra,det är planering som gäller!
Framförallt om man ska lägga in en vilodag till pållen,så blir det mitt i veckan,likväl ett longeringspass eller tömkörning,dvs sånt som tar "mindre tid" än att ta en tur i skogen.Skogsbus på helgerna i dagsljus och en skrittur i veckan i beckmörkret.
Själv är jag sällan före 18 i stallet,och har dottern läxor är vi nere senare.Och saker som att smörja grejor,borsta av täcken osv sånt får vänta till helgerna då det finns tid att pyssla.
 
Ja då man gick i skolan hade man all tid i värledn...vänta ni bara tills ni har ett heltids arbete och barn!
Jag jobbar heltid samt har två små barn OCH två hästar! Visst blir de ridna lite då och då men om ett par år så kommer det att bli bättre igen..
 
Kommer att from i vår bo vid stallet så jag slipper restiderna och då bör det inte bli några problem.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 093
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 735
Senast: hollypolly
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp