Få upp i vikt på bästa sätt ?

Tuvisen

Trådstartare
Min häst behöver gå upp i vikt, är ett 5 årigt fullblod, har gått på banan tills för ca 6 månader sen och vi har haft henne ca 1 ½ månad nu.
Har okej värden i grovfodret 6MJ och 55 g SmRp, kunde varit lite högre MJ, hon har fri tillgång av hösilaget och äter nog ca 20-25 kg/dygn alltså ca 1000 - 1400 g Smrp och 120- 150 MJ, får även lite betfor för att få i henne salt och får även korn 0.3 kg, har kommit upp i den mängden ganska nyss.
blev avmaskad innan vi köpte henne och fick tänderna kollade i torsdags av hästtandläkare och det behövde bara fixas lite, men inga problem så.

ser ut så här nu:

http://www.pixbox.se/pic_show_id25632282.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id25632281.html

i början av dec.

http://www.pixbox.se/pic_show_id25632491.html

Hon har iaf musklat sig lite sen vi köpte henne :) så protein får hon iaf tillräckligt av, men behöver ju verkligen mer hull!

Behöver hjälp hur jag ska gå till väga, har själv lite olika ideér men...

Alternativ 1. öka kornet och betforn (får 4dl betfor/dag) men vill helst inte ge så mkt korn eftersom det är ganska stärkelserikt.
Alternativ 2. Bara öka betforn
Alternativ 3. Testa att ge krafft rehab, som jag har hört ska vara bra för hästar som behöver upp i hull.
Alternativ 4. Olja, oxå bra för hullet, men har maxgräns på 75-100 g/100kg häst och utfodringstillfälle.

håller på och läser i foderboken för fullt just nu och försöker komma på en lösning... än så länge lutar det åt att prova krafft rehab lr olja...
Någon som har något bra tips lr idé ? :)
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

Har lite samma problem med min men min tappa i vikt pg av att han var sjuk. Men efter en tid på djursjukhus där de gjordes en foderplan just för honom så har han ökat i vikt. Har provat massor men just kraft reab har gjort mycke har tagit tid men varit de som funkat bäst:D allt de med olja mm funka inte alls på min men de är väl lite från individ till individ. Funkar inte att de lite grönpellets eller liknande?
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

Ungefär så där såg mitt fullblod också ut när jag köpte honom, ingen rumpa, ingen hals och revbenen syntes. På ett halvår har det blivit en helt annan häst.

Han får 1,5 kg Åsebro Cool, 0,5 kg Åsebro lucernpellets och så mycket hö han vill ha, vilket är knappt 10 kg om dagen. Han får inte i sig mer, jag har försökt. Men det verkar fungera bra, för han har lagt på sig och musklat sig.

Och så får han (hoppas jag;) ) ordentlig ridning och mycket kärlek:love:
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

äter nog ca 20-25 kg/dygn

Väger du grovfodret så att du VET vad hon MINST får i sig? Jag skulle börja där annars.

0.3kg korn är ingenting, du kan dra på med bra mycket mer innan du behöver fundera på för mycket stärkelse. Har fodrat mycket med korn till min häst under årens lopp och 2-3kg har aldrig varit några problem, också en svårhullad sak.
Betforen kan du också höja och fodra på rejält med.

Jag ser inga problem alls i att öka rejält med kraftfoder om hon inte äter mer grovfoder för mer mat behöver hon. Enligt bilderna så tycker jag dessvärre inte att det hänt jättemycket men det kan ju var bilderna som luras också.

Av de förslag du själv angett tycker jag inte det spelar så stor roll vad du gör, alla bör ge någon form av resultat. Att det finns en begränsning i oljan är ju inget negativt, det är ju bra mycket olja du kan ge trots allt och mycket MJ, om det skulle behövas och hästen äter det.

Så det är väl mest en fråga om ekonomi och vad hästen föredrar, vilket du väljer att göra.
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

Prova avelsfoder! Spelar ingen roll vilket. Du bör välja ett med ca 125g/smb kilo foder och som har ett högt fiberinnehåll. Det är dyrare än korn men ger snabbt resultat. Tänk också på att din häst faktiskt fortfarande växer! Korn har nakdelar och vissa hästar har faktiskt svårt att tillgodogöra sig det. När din häst väl är uppe i vikt brukar dom klara sig utmärkt på ett bra stråfoder och en "normal" foderstat. Lycka till. Ps om problemen kvarstår- hitta en husdjursagronom så får du kvalificerad hjälp
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

Ja vi väger det när det är torrt så blir det runt 25kg är det blött blir det ju ännu mer. Sen äter hon inte alltid upp allting så uppskattar därför att hon får i sig 20 -25 kg när det är torrt.
Neä tkr inte heller det är spec stor skillnad på bilderna men är nog bara 2 veckor i mellan tror jag om ens det.
Jo jag får räkna lite på MJ och alt det där tror jag,vad som blir bäst...

Någon som vet värden på olja och vad det kostar/kg?
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

Ok, bra. Det är många som inte väger utan tror att det är vad de ger sina hästar.

Olja innehåller ca 36 MJ per kg (och en liter väger något mindre än ett kg) och pris beror ju på sort och storlek på förpackning.
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

ja avelsfoder kan väl vara bra om man behöver mer protein, men är främst MJ som min häst behöver. Fibrer är ju bra för mikroorganismerna och så men hur skulle det kunna hjälpa att hon går upp i vikt ? Får ju i sig väldigt mkt fibrer genom grovfodret oxå...
Fullblod växer väl inte när de är 5 år ? Blir 6 år om 2 månader...
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

Tack! :D
Hon borde ju kunna få 0.4kg olja isåfall räknar med att hon väger runt 450 kg, då får hon ju ändå i sig runt 14 MJ :)
Hon skulle kunna få högst 0.8kg olja/dag :)
Känner mej väldigt trött nu (har setat här ett tag ;)) men om 1liter är ca 1kg, visst är 100g 1 dl då ? Lr är jag helt ute och cyklar för att jag är så trött :p
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

Du har fått upp henne i hull bra, fullbloden tar tid att få upp i hull. Vår kille var ett djurskyddsfall när vi köpte honom, du kunde räkna revbenen på 20meters håll. Han fick fri tillgång på hö, 2kg lusern+1kg krafft groov/dag o ca 3-4dl olja i en preiod. Han gick upp sakta men säkert o nu är han nästan tjock istället men det gör inget. Fullbloden har hög förbränning så ju mer du jobbar henne dessto mer måste du trycka i. Men fri tillgång på hö o extra lusern fungerar väldigt bra på fullblod. Lycka till men du är på god väg!!
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

Jo, det stämmer, nu väger ju oljan lite mindre än ett kg om det var 0.85kg eller något sånt så då blir det att en dl väger 85 gram. :)
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

okej :) känner mej så trött nu efter att ha setat här några timmar så kan inte tänka ordentligt :p, tror jag ska testa att ge olja, för har räknat på foderstaten och blir inget knas med kvoterna iaf så det borde funka :) om hon äter det vill säga ;)
Nån som vet vad olja kostar ?
har läst massa trådar om olja här nu men har inte sett det någon stans, men verkar som att det funkar bra att ge vanlig rapsolja som man kan köpa i matbutikerna. :)
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

Kostar väl 15 spänn på Hemköp ;)

Har du aldrig köpt olja till ditt hushåll ?
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

Lämna in ett träckprov. Att den är avmaskad innan du köpte den betyder inte att den inte kan ha mask.
 
Sv: Få upp i vikt på bästa sätt ?

emm, jag är bara 17, så är inta jag som handlar ;)
Nån som vet vad en större dunk kostar och vart dem finns ?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Årets analys är här! TS 84 % MJ 7.8 Smb rp 22 Dvs, kvoten blir inte mer än 2.8 :( Behöver få upp proteinet utan att öka på MJ, då...
Svar
7
· Visningar
1 304
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 096
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Sitter och räknar på foderstat åt mitt Varmblod, normalpreserande, äter glatt men behöver nog rätt mycket för att hålla hull. har inte...
Svar
0
· Visningar
890
Senast: Rouise
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 032
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp