Låg kvot + lättfödd häst - Hur få upp proteinet på bästa sätt?

Gabriol

Trådstartare
Årets analys är här!

TS 84 %
MJ 7.8
Smb rp 22

Dvs, kvoten blir inte mer än 2.8 :(

Behöver få upp proteinet utan att öka på MJ, då hästen är en lättfödd nordsvensk (ca 600 kg) i lätt arbete.

Tittade lite på Krafft Muskel, men har även hört att en del ger potatisprotein? Vad finns det fler för foder med liknande egenskaper?

Tips och erfarenheter? :)
 
Jag har liknande analys på mitt hö...

Fick tag på potatisprotein hos en återförsäljare men nu när säcken (äntligen) är slut kommer jag att återgå till Krafft Muskel. Det blir lite billigare med potatisprotein jmf med Muskel men potatisproteinet är inte kul att hantera! Det dammar något så infernaliskt när jag ska blanda det med den blöta betforen att jag inte vill hålla på med det mer. Ett annat fodermedel som finns på marknaden är ju soja men det är heller inget alternativ för mig...
 
Potatisprotein. Löve it! O min häst bara älskar det! Häller i hinken tillsammans med speedi beet, havre och lusernpellets o slår på vatten. Inte i närheten så svårhanterligt som jag fått uppfattningen av här.
 
Använder potatisprotein sedan flera år. Smidigt och prisvärt även om priset ökade rejält förra säsongen :eek:
 
Årets analys är här!

TS 84 %
MJ 7.8
Smb rp 22

Dvs, kvoten blir inte mer än 2.8 :(

Behöver få upp proteinet utan att öka på MJ, då hästen är en lättfödd nordsvensk (ca 600 kg) i lätt arbete.

Tittade lite på Krafft Muskel, men har även hört att en del ger potatisprotein? Vad finns det fler för foder med liknande egenskaper?

Tips och erfarenheter? :)
Är i samma sits som dig. Låg kvot och lättfödd häst.
Ger ett tillskott på protein koncentrat från granngården. 1 kg/dag.
Har räknat ut foderstat och får inger överskott på energi.
Ger hö blandat med lite halm.
Min häst håller sig i fint hull på det
 
Årets analys är här!

TS 84 %
MJ 7.8
Smb rp 22

Dvs, kvoten blir inte mer än 2.8 :(

Behöver få upp proteinet utan att öka på MJ, då hästen är en lättfödd nordsvensk (ca 600 kg) i lätt arbete.

Tittade lite på Krafft Muskel, men har även hört att en del ger potatisprotein? Vad finns det fler för foder med liknande egenskaper?

Tips och erfarenheter? :)

Både potatisprotein och soja ger mycket protein och knappt ingen energi. Var noga med att dela upp proteintillskottet på flera givor om du behöver ge mycket. För soja är maxgivan 100 gram soja/100 kg häst.

Mina hästar gillar inte potatisprotein något vidare men älskar soja. Du får prova dig fram till vad som passar dig och din häst. Potatisprotein måste alltid blandas med något blött eftersom det dammar. Soja kan du ge som det är.
 
Behöver också extra protein till min och hör bara potatisprotein överallt men det verkar ju vara jättesvårt att få tag på? Förr hörde man alltid om lusern men det har inte lika hög proteinhalt/låg energi eller? Ger just nu krafft muskel men det är ju svindyrt!!
 
Krafft muskel är nog bästa alternativet om man inte får tag i potatisprotein rent. För oss blev det tom lite dyrare m muskel om jag inte minns fel i pris/g smb rp men jag kan ha räknat fel, vill ge rent ändå. Potatisprotein säljs bla av Vilomix, kolla deras åf. Verkar finnas små lokala producenter också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 553
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 344
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • När fan slutar jag ramla av?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp