Det här är ju en vidöppen dörr för någon som kan skapa en bättre produkt. Kan ju inte vara så svårt för någon som kan programmera.
 
Givetvis men de måste ju ge något till användarna som ju är deras handelsvara gentemot annonsörerna. Värdet av det de ger är numera minimalt på nivån att deras handelsvaran i många fall ser plattformen som mer eller mindre onödig. Jag vet faktiskt ingen som egentligen vill vara där utan man stannar bara för att det är praktiskt.
Det är ju det som är grejen. De har gjort sig till en svårlämnad resurs för sociala kontakter, för att sen sakta göra det så oanvändbart som möjligt för att du ska behöva scrolla, klicka och stanna på sidan så länge som möjligt. Inte interagera med dina vänner, det tjänar de inte pengar på. De tjänar pengar på att du måste -leta efter det du vill se- så de kan visa dig mest möjlig skit däremellan.
 
Ja, jag kan inte förstå varför de gör såhär, försöker de på riktigt att ta bort sig själva som @skogaliten sa, för jag kan absolut inte se någon som helst vinning för varken användare eller facebook att de håller på så här. Så stör jag mig också på att "relevanta" är den inställning som är by default, skulle hellre ha "senaste".
ELLER HUR!!!
Låt MIG bestämma vad JAG anser är relevant i mitt flöde, det har du (Facebook) faktiskt ingen aning om, även om du försöker ge sken av det! Morr... 🤬
 
Och sälja användarnas information till annonsbolag win-win för dem
Fast de säljer inte datan. Varför skulle de? Då kan ju företag ta datan och annonsera på annat håll. De säljer möjligheten för företag att använda datan genom att annonsera på deras plattformar. Som annonsör kan du välja vilka målgrupper du vill nå, men får inte tillgång till någon personlig data.
 
Man måste komma ihåg att det är man själv som är produkten.
Användarna är inte kunderna utan en produkt för exponering av annonsörernas varor.
Det finns ingenting som är gratis.
 
Jag undrar vad ni egentligen använder Facebook till?
Här så går jag emot strömmen och tycker att det fungerar bra.

Det är som en stor telefonkatalog med bilder där jag kan hitta och kommunicera med vänner runt hela Jorden.
Jag hittar hyresgäster, saker, en bil och evenemang.
Så ärligt talat förstår jag inte problemet.
 
Jag undrar vad ni egentligen använder Facebook till?
Här så går jag emot strömmen och tycker att det fungerar bra.

Det är som en stor telefonkatalog med bilder där jag kan hitta och kommunicera med vänner runt hela Jorden.
Jag hittar hyresgäster, saker, en bil och evenemang.
Så ärligt talat förstår jag inte problemet.

Vilket av problemen är det du inte förstår? Att man vill kunna se alla kommentarer?
 
Jag undrar vad ni egentligen använder Facebook till?
Här så går jag emot strömmen och tycker att det fungerar bra.

Det är som en stor telefonkatalog med bilder där jag kan hitta och kommunicera med vänner runt hela Jorden.
Jag hittar hyresgäster, saker, en bil och evenemang.
Så ärligt talat förstår jag inte problemet.
Jag hade velat använda facebook till att läsa det mina vänner publicerar.
Nu ser jag inte mer än en liten del av det, och ofta inte förän 3-4 dagar efter att det publiceras.
Det jag ser är till 90 % något från "rekommenderade sidor", som är sidor jag inte följer, eller reklam. Eller förslag på vänner. Ibland ser jag något från de grupper jag är med i eller sidor jag följer, och någon % är det mina vänner publicerar.
 
Det är ju det som är grejen. De har gjort sig till en svårlämnad resurs för sociala kontakter, för att sen sakta göra det så oanvändbart som möjligt för att du ska behöva scrolla, klicka och stanna på sidan så länge som möjligt. Inte interagera med dina vänner, det tjänar de inte pengar på. De tjänar pengar på att du måste -leta efter det du vill se- så de kan visa dig mest möjlig skit däremellan.
Svårlämnad ja men absolut inte immun mot förlust av användare. Ju fler som lämnar ju mer onödig blir plattformen. När tillräckligt många lämnat så försvinner "svårlämnad" ur ekvationen och då rasar korthuset.
 
Fast de säljer inte datan. Varför skulle de? Då kan ju företag ta datan och annonsera på annat håll. De säljer möjligheten för företag att använda datan genom att annonsera på deras plattformar. Som annonsör kan du välja vilka målgrupper du vill nå, men får inte tillgång till någon personlig data.
Jo, men det har varit minst en uppmärksammad händelse där man sålde information till ett annat företag. De fick betala lite böter för det eftersom det inte var syftet med insamlandet av personuppgifterna.
 
Vilket av problemen är det du inte förstår? Att man vill kunna se alla kommentarer?
Men man kan ju se alla kommentarer på varje väns vägg.
Funktionen visa mina vänners kommentarer i tidsordning erbjuds inte.

Om det är en dålig tjänst eller inte beror ju på vad man vill använda den till.
Och om man vill använda den till något annat än vad den är, så är det ju snarast fel tjänst.
 
Jag hade velat använda facebook till att läsa det mina vänner publicerar.
Nu ser jag inte mer än en liten del av det, och ofta inte förän 3-4 dagar efter att det publiceras.
Varför går du inte bara in på vännernas sidor och läser då?

Flödet är ju bara en flod av blandat som finns där för att underhålla och ge förströelse.
 
Varför går du inte bara in på vännernas sidor och läser då?

Flödet är ju bara en flod av blandat som finns där för att underhålla och ge förströelse.
Klart att det går, jag tycker bara att det är otympligt och väldigt tidsödande att gå in på 300 personers sidor för att kolla ifall de möjligtvis skrivit något, då det varit en enkel lösning att publicera allt i ett flöde.
 
Varför går du inte bara in på vännernas sidor och läser då?

Flödet är ju bara en flod av blandat som finns där för att underhålla och ge förströelse.
Men alltså folk har ju liv också. Vem har tid att gå igenom alla sina vänners sidor varje dag för att se om just den vännen lycktas prestera ett inlägg? Det rör sig ju ofta om hundratals vänner folk har.
Jag har mycket bättre saker att göra i mitt liv än att slösa bort min tid på sånt trams på grund av att en plattform har en usel algoritm. Numera hänger jag mest på discord, på servrar jag tycker är intressanta och får nästan bara intressant material. Där lägger jag min tid.
 
Klart att det går, jag tycker bara att det är otympligt och väldigt tidsödande att gå in på 300 personers sidor för att kolla ifall de möjligtvis skrivit något, då det varit en enkel lösning att publicera allt i ett flöde.
Jo visst.
Men det är ju inte menat att vara enkelt för användaren.
Det är en gratistjänst och de vill ha din tid i utbyte mot tjänsten som de tillhandahåller.

Därför så finns nu möjligheten att betala för att i stället bli en kund.
 
Men ni som tycker att det är dåligt att ni inte ser vad era vänner publicerar, är ni säkra på att era vänner faktiskt publicerar något?

Jag använder Facebook dagligen, men har nog inte publicerat något inlägg där på flera år. De absolut flesta i min vänkrets är likadana. Jag använder Facebook för grupperna jag är med i, köp&sälj och messenger. Scrollar knappt i "flödet" över huvud taget.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 995
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 090
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 798
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp