Facettleder?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 4 042
F

Fladde

Var sitter Facettlederna?
och vad kan hästarna ha för skador där?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Facettleder?

vet tyvärr inte mer än att facettlederna på människor sitter i ryggen och ofta är inblandade i pisksnärtskador i nacken.

Ledar mellan ryggkotorna, sitter en på varje sida frammåt o bakåt på övre delen av varje ryggkota o halskota.
PL

Facettlederna sitter mellan kotutskotten i ryggraden. De reglerar ryggradens rörelser. Vad som kan orsaka skador där vet jag inte exakt och det beror ju på vad för typ av skador det är också.

Varför undrar du?

ag bara undra då "vet" nämnde nått om de sist..

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 627
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
436
Senast: hamilton1
·
Hästvård Undrar om någon vill o orkar dela med sig av sina erfarenheter av att få ut hästens livförsäkring om den varit tvungen att avlivas akut... 2
Svar
20
· Visningar
1 320
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka