faderskap.

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare ani
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 5 220
Sv: faderskap.

Han ska betala från den dagen en utredning om det är hans barn är påbörjad!

Säger mamman att fadern är okänd och det är så barnet registreras kan hon ju inte efter ett år (eller ännu längre kasnke tom!) komma och säga "Nää, det är Kalle som är pappa" så ska han få betala från barnets första dag. Då ska han ju få betala från den dagen mamman angett honom som pappa.

Underhållet är ju något man gör upp mamma och pappa, kommer man inte överrens så går det till domstol. Det behöver inte vara en överföring pengar varje månad till mammans konto. Det kan vara andra saker, och har han haft någon möjlighet till delad vårdnad?

Eller ska dom lösa det så att barnet bor hos pappan i 1 år så får mamman betala? Så de blir 50/50.

Nu resonerar du oklokt. Vem skall betala tycker du?

Utredningen startar väl normalt när barnet är född och han betalar från det att barnet är född.

Lagen har nog inte ändrats sedan det var det "normala" att barn bodde hos mamman, dvs hänsyn har inte tagits till nya tiders ordningar.

Jo det tyckter jag oxå låter mest troligt att dne gör, men först lät det på TS som om de börjat utredningen nu, och då ska han ju inte behöva betala någonting först nu.

Det är ju från stenåldern! Är man gift är maken automatiskt pappa men inte om man bara är tillsammans!

Men hur tänker du här?

Varannat år boende :angel:

prinsessfeminist skrev:
Nu resonerar du oklokt. Vem skall betala tycker du?
Nej det är du som inte förstår vad jag menar.

Finns det ingen pappa får mamman underhållsstöd.
Finns det en pappa gör han upp med mamman hur mkt han ska betala eller hur det löser det. Är det en pågående utredning om faderskapet och mamman får underhålsstöd betalar pappan tillbaka på det från den dagen faderskapsutredningen påbörjats.

Nej det är du som inte förstår vad jag menar.

Finns det ingen pappa får mamman underhållsstöd.
Finns det en pappa gör han upp med mamman hur mkt han ska betala eller hur det löser det. Är det en pågående utredning om faderskapet och mamman får underhålsstöd betalar pappan tillbaka på det från den dagen faderskapsutredningen påbörjats.

Jag förstår visst. Och visst finns det en pappa, annars hade inte barnet kommit till.

Skall jag tolka det som om försäkringskassan (skattebetalarna, alltså) skall betala för barnet då, menar du?

Pappan kan vara okänd, och självklart är det faderslösa barnet lika viktig för framtiden som de barn som har en mamma och pappa. Fixar inte mamman det ekonomisk ska hon ha rätt till den tusenlapp FK kan hjälpa till med varje månad.

Det är ju från stenåldern! Är man gift är maken automatiskt pappa men inte om man bara är tillsammans!

Nä det är knappast stenålder, mina barn var det aldrig diskussion om vem dom skulle bo med, pappan tog för givet och även övriga samhället tog för givet att barnen bor hos mamman och detta var -93.
Många tyckte vi var väldigt konstiga som ansåg att pappa kunde vara hemma med barn likaväl som mamma och verkligen gjorde så.
Det var ovanligt och konstigt i början på nittiotalet.
På 70-80 talet var det fortfarande ganska vanligt att man skiljde sig från både frun och barnen tyvärr.

Pappan är alltid återbetalningsskyldig om det så har gått ett år eller arton.
Mamman har ju fått underhåll av fk och pappan återbetalar till fk.

Så länge det inte står fader okänd så är ju fallet öppet och om pappan då hittas får han givetvis betala.

I det första fallet har du rätt, men jag har ett svagt minne av att det inte räknas fullt 18 år tillbaka i tiden. Jag har inte den föreläsningen på den här datorn typiskt nog. Har jag förstått det här rätt så kan man begära för tre år retroaktiv från den dag man väcker talan.

https://lagen.nu/1949:381

8 § Talan om att underhållsbidrag skall fastställas får inte bifallas för längre tid tillbaka än tre år före den dag då talan väcktes, om inte den bidragsskyldige medger det. Lag (1978:853).

Ändrad: SFS 1976:612
NJA 1991 s. 503: Fråga om underhållsbidrag till barn för förfluten tid.

Senast ändrad:

Pappan kan vara okänd, och självklart är det faderslösa barnet lika viktig för framtiden som de barn som har en mamma och pappa. Fixar inte mamman det ekonomisk ska hon ha rätt till den tusenlapp FK kan hjälpa till med varje månad.
Men det kräver att hon medverkar till en faderskapsutredning.

Han ska betala från den dagen en utredning om det är hans barn är påbörjad!

Säger mamman att fadern är okänd och det är så barnet registreras kan hon ju inte efter ett år (eller ännu längre kasnke tom!) komma och säga "Nää, det är Kalle som är pappa" så ska han få betala från barnets första dag. Då ska han ju få betala från den dagen mamman angett honom som pappa.

Underhållet är ju något man gör upp mamma och pappa, kommer man inte överrens så går det till domstol. Det behöver inte vara en överföring pengar varje månad till mammans konto. Det kan vara andra saker, och har han haft någon möjlighet till delad vårdnad?

Eller ska dom lösa det så att barnet bor hos pappan i 1 år så får mamman betala? Så de blir 50/50.

Hon har ju redan betalt sin "hälft"?
Han får ju betala till fk.

Jag tycker det är väldigt stenålder att vi fick skriva på papper att N. är Rasmus pappa men nu när vi gift oss är det självklart att han är pappa till lillasyster.

Jag tror dessutom att alla papper som rör Rasmus har kommit hem till mig (vad jag minns) Alltså inte "till vårdnadshavare för.." utan adresserat till mig.

escodobe skrev:
Hon har ju redan betalt sin "hälft"?
Han får ju betala till fk.

Självklart ska han ersätta fk för pengarna de legat ute med åt honom.

Så fort han blir känd så skall han betala från barnets första levnadsdag. Allt annat är uteslutet.

Om han inte blir känd då? Ett semesterligg utomlands, en turist här på en toa nere på mcdonalds? Då ska mamman inte få några pengar som straff eller?

Om han inte blir känd då? Ett semesterligg utomlands, en turist här på en toa nere på mcdonalds? Då ska mamman inte få några pengar som straff eller?

Var får du det ifrån? Det har jag inte pratat om. Så fort fadern blir känd så skall han betala underhåll för sitt barn. Även retroaktivt, då barnet även tidigare var hans och inte skattebetalarnas.

Hur det sedan går till rent juridiskt kan nog Escodobe och Görel hundra gånger bättre än mig. Men jag ser ingen rimlig anledning varför han inte skulle vilja betala för sitt barn.

7 § Socialnämnden får lägga ned en påbörjad utredning om faderskapet, om det

* 1. visar sig omöjligt att få erforderliga upplysningar för bedömning av faderskapsfrågan,
* 2. framstår som utsiktslöst att försöka få faderskapet fastställt av domstol,
* 3. har lämnats samtycke av modern eller en särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 4 kap. 5 a § till adoption av barnet, eller
* 4. av särskilda skäl finns anledning att anta att fortsatt utredning eller rättegång skulle vara till men för barnet eller utsätta modern för påfrestningar som innebär fara för hennes psykiska hälsa.

Socialnämndens beslut att lägga ned en påbörjad faderskapsutredning får överklagas hos länsstyrelsen. Länsstyrelsens beslut får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten. Lag (1994:1433).

Men man går tydligen väldigt långt i sina försök att fastställa ett faderskap eftersom det anses så otroligt viktigt.
Socialnämden får inte bara rycka på axlarna och säga "Nähä" och låta det vara om modern uppger att hon inte vet vem som är pappan.

Senast ändrad:

Jag tycker det här är helt sjukt.
Hur kan pappan vara återbetalnings-skyldig?
Om pappan inte har någon aning om att han är pappa så kan han ju inte heller göra rätt för sig. Där står det för mamman, det är ju faktiskt mamman som har sina alternativ på vem som kan vara pappa, och bär därmed det ansvaret.

Helt totalt korkat måste jag få säga..

Måste klargöra lite, att det jag skrivit ovan givetvis handlar om ett sådant fall som när mamman "inte vet". Om pappan faktiskt är oskyldig i hela försummelsen.. Det finns dom som skyddar sig, och skyddet inte räcker ;)

Senast ändrad:

Jag kan se en anledning. Jag skulle inte vara så pigg på att slanta upp tio års underhåll, om jag inte informerats om barnet tidigare. Det blir en ganska saftig summa. Att betala från de dagen barnet blir känt skulle jag däremot inte ha ett problem med. Nu är detta dock helt hypotetiskt eftersom jag som kvinna inte kan bli förälder utan min egen vetskap.

Jag kan se en anledning. Jag skulle inte vara så pigg på att slanta upp tio års underhåll, om jag inte informerats om barnet tidigare. Det blir en ganska saftig summa. Att betala från de dagen barnet blir känt skulle jag däremot inte ha ett problem med. Nu är detta dock helt hypotetiskt eftersom jag som kvinna inte kan bli förälder utan min egen vetskap.

Vill man inte hamna i en så obehaglig situation så bör man inte ha oskyddad sex. Det går säkert dessutom att göra någon lämplig avbetalningsplan.

Det stora bekymret är säkert inte pengarna heller, utan det känslomässiga. Hur närmar man sig sitt stora barn?

som jag sa innan så vet jag inte hur allt ligger till men vad jag vet så är faderskapet inte färdigt, alltså det står inte fader okänd.

och jag tror inte hon har sagt till soc att hon var med sitt ex, eller om dom tyckte det inte kunde vara han, jag vet inte riktigt hur det ligger till där.

men det jag undrade var om någon här jobbar med detta eller varit med om det som vet hur det ligger till?

Jag jobbar med att utreda faderskap men kan inte FKs regler helt och hållet.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 193
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i... 2 3
Svar
43
· Visningar
4 018
Senast: SaraXX
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Badger
·
Övr. Barn Min snart 9-åring har börjat prata om att han tycker att han är tjock, och nu har det också framkommit att han försöker äta mindre för...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka