Fäller redan?

Min häst har börjat fälla sin sommarpäls ovanligt tidigt i år och i väldigt stor mängd. Började strax efter midsommar och det är rejäla mängder, precis som när de fäller sin vinterpäls.
Hans päls har även blivit tätare.
Vanligtvis brukar han börja småfälla i slutet på juli/augusti men pälsen börjar inte bli tätare förrän i september.

Någon som kan ha tips på vad orsaken kan vara?
 
Du funderade faktiskt på samma sak på unghästen idag, hon har satt en väldigt konstig sommarpäls och de börjar få mig och fundera på om hon har parasiter vi missat. För normalt sätt är hon korthårig året om (varmblodstravare med otroligt fin kortpäls ) ..
 
Min ser raggigare ut än vanligt på sommaren och har börjat fälla senaste två veckorna. Inga mängder men lite. Han brukar börja fälla i juli så inget jag reagerade på.
 
Du funderade faktiskt på samma sak på unghästen idag, hon har satt en väldigt konstig sommarpäls och de börjar få mig och fundera på om hon har parasiter vi missat. För normalt sätt är hon korthårig året om (varmblodstravare med otroligt fin kortpäls ) ..
Min har haft kort sommarpäls fram till nu när den börjar bli tätare, haft noll på träckprov. Om de är raggiga eller inte släpper sin vinterpäls så kan de bero på parasiter men min har varit sommarkort sen i april/maj
 
Jag tänker spontant på hur ert grovfoder varit, många har ju haft problem denna säsongen.

Min har nästan fällt klart sin vinterpäls på benen, i vanlig ordning. Sommarpälsen är sitt tunna men redan på g att bli längre o tätare. Men det är också precis som vanligt.
 
Min har haft kort sommarpäls fram till nu när den börjar bli tätare, haft noll på träckprov. Om de är raggiga eller inte släpper sin vinterpäls så kan de bero på parasiter men min har varit sommarkort sen i april/maj
Hon var korthårig fram tills ja för ett par veckor sedan då började hon ändra päls :crazy: Men den andra unghästen fäller redan nu men han är korthårig fortfarande. De är mysko.
 
32447

taget igår man ser att hon ändrat päls från kort sommarpäls till något väldigt halvfärdig vinterpäls i juli. Hon är i vanliga fall väldigt mörk året runt så tycker de är konstigt att hon sätter vinterpäls nu. Men haflingern ett år äldre fäller med så jag vet inte.
 
Visa bifogad fil 32447
taget igår man ser att hon ändrat päls från kort sommarpäls till något väldigt halvfärdig vinterpäls i juli. Hon är i vanliga fall väldigt mörk året runt så tycker de är konstigt att hon sätter vinterpäls nu. Men haflingern ett år äldre fäller med så jag vet inte.
Nä lite märkligt är det allt, min är ute dygnet runt detta året men det har han varit tidigare år också....
 
Och min häst fällde klart senare än vanligt och fäller igen nu sedan ett par dagar. Det var bara några veckor mellan att hon fällde klart och tills hon började fälla igen.
 
Nu har min satt.....vinterpäls. Stackars jäkel, 30+ och sol. Funderar starkt på att klippa honom men han går ute dygnet runt och det ska regna nästa vecka.

Fluffig len päls, så här pass hårig brukar han inte bli förrän mitten på september. Kan där vara något fysiskt fel/brist som kan göra att de sätter päls så tidigt? Försökt googla men det enda som kommer upp är hur man hjälper dem sätta/fälla sin päls.
 

Bifogade filer

  • 67107195_10158635540822519_6378470233530695680_n.jpg
    67107195_10158635540822519_6378470233530695680_n.jpg
    105,7 KB · Visningar: 23
Nu har min satt.....vinterpäls. Stackars jäkel, 30+ och sol. Funderar starkt på att klippa honom men han går ute dygnet runt och det ska regna nästa vecka.

Fluffig len päls, så här pass hårig brukar han inte bli förrän mitten på september. Kan där vara något fysiskt fel/brist som kan göra att de sätter päls så tidigt? Försökt googla men det enda som kommer upp är hur man hjälper dem sätta/fälla sin päls.

Kan vara första symptomet på PPID. Så började det för min häst sommaren hon fyllde 14. Hon fällde normalt på våren men satte sedan ny päls som var längre och tjockare än normalt.
 
Min fällde tidigt i våras - satte nästan ny vinterpäls som fälls nu och istället blir det sommarpäls. Han är 22 och har alltid haft märklig päls.
 
Min fäller inte ännu, har som finast päls just nu tycker jag (tar ganska lång tid på sig med fällningen..men är så blank och fin nu :love: ). Däremot fäller en av hästarna i stallet så att håren yr när han blir borstad!
 

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 146
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 249
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 239
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp