Fälttävlans-VM 2022

Såg att Malin J berömde sin häst efter ett par hopp med ett par mjuka klappar :up: trevligare än dessa hårda klappar som jag inte riktigt begriper mig på 😅
Har för mig att jag läste nånstans att hästar oftast inte uppskattar att bli klappade utan föredrar kli längs mankammen. Såg någon vid VM i Herning som gjorde det, kändes kul! Och någon i Falsterbo som gav sin häst godis efter en hopprunda. Ska man belöna (vilket jag tycker man ska) är det ju viktigt att belöningen också upplevs som en sådan.
 
Har för mig att jag läste nånstans att hästar oftast inte uppskattar att bli klappade utan föredrar kli längs mankammen. Såg någon vid VM i Herning som gjorde det, kändes kul! Och någon i Falsterbo som gav sin häst godis efter en hopprunda. Ska man belöna (vilket jag tycker man ska) är det ju viktigt att belöningen också upplevs som en sådan.
Ja eller hur, jag tänker att smekande mjuka klappar känns mycket skönare än såna där hårda klappar. Jag personligen avskyr den sista :cautious: känns som en allmän attityd i hästtävlingsvärlden, klappa hästen "hårt" :cautious:
Kli hade varit en mycket bättre belöning :D
 
Ja eller hur, jag tänker att smekande mjuka klappar känns mycket skönare än såna där hårda klappar. Jag personligen avskyr den sista :cautious: känns som en allmän attityd i hästtävlingsvärlden, klappa hästen "hårt" :cautious:
Kli hade varit en mycket bättre belöning :D
+ @Nytant Kan väl iofs tycka att det är rätt trist att sitta och läsa i tråden och så är det kritik på hur folk belönar/peppar sina hästar. Särskilt när man inte känner hästen liksom.

Man kan ju för all del ha en diskussion om belöningar när man rider, men det blir lite märkligt att ta den här liksom. Inte nog med att man ska få skit för om man inte klappar hästen utan hur man klappar ska med kritiseras?
 
+ @Nytant Kan väl iofs tycka att det är rätt trist att sitta och läsa i tråden och så är det kritik på hur folk belönar/peppar sina hästar. Särskilt när man inte känner hästen liksom.

Man kan ju för all del ha en diskussion om belöningar när man rider, men det blir lite märkligt att ta den här liksom. Inte nog med att man ska få skit för om man inte klappar hästen utan hur man klappar ska med kritiseras?
Det kan jag respektera, ska inte prata om det något mera :up:
 
+ @Nytant Kan väl iofs tycka att det är rätt trist att sitta och läsa i tråden och så är det kritik på hur folk belönar/peppar sina hästar. Särskilt när man inte känner hästen liksom.

Man kan ju för all del ha en diskussion om belöningar när man rider, men det blir lite märkligt att ta den här liksom. Inte nog med att man ska få skit för om man inte klappar hästen utan hur man klappar ska med kritiseras?
Oj, så skulle jag inte läsa det alls. Eller att det är något konstigt med att jag skrev det jag skrev här? Det var bara en allmän reflektion och i min värld inget särskilt kontroversiellt eller dömande. Håller man inte med så gör man inte det. Det andra användare skrev får stå för dem.
 
Ah, tänkte om man skulle få se Niklas hoppa det där hindret (24?), men det verkar inte som det ... iallafall inte under ritten.
 
Vad hände med spanska Botin som avbröt? Skadade hästen sig när den vägrade på ett tidigare hinder?
 
Har för mig att jag läste nånstans att hästar oftast inte uppskattar att bli klappade utan föredrar kli längs mankammen. Såg någon vid VM i Herning som gjorde det, kändes kul! Och någon i Falsterbo som gav sin häst godis efter en hopprunda. Ska man belöna (vilket jag tycker man ska) är det ju viktigt att belöningen också upplevs som en sådan.
Nu är det ju off topic, men med tanke på att hästar är väldigt lättlärda så tvivlar jag väldigt på att de ser det som obehagligt när de uppenbart alltid får det som belöning. Hade de trott det är en bestraffning tror jag många hästar uttryckt sej annorlunda...
 
Nu är det ju off topic, men med tanke på att hästar är väldigt lättlärda så tvivlar jag väldigt på att de ser det som obehagligt när de uppenbart alltid får det som belöning. Hade de trott det är en bestraffning tror jag många hästar uttryckt sej annorlunda...
Det är inte riktigt så det funkar. Om något upplevs som neutralt eller negativt gör inte upprepning eller intention att det till slut upplevs positivt. Man kan belöningsutveckla, men det är en annan sak. Sen har jag inte påstått att hästar upplever det som bestraffning.

Det här är alltså inlärningsprinciper och inget jag har hittat på. Det är helt enkelt så att något som inte upplevs som en belöning per definition inte fungerar som en belöning. Det får alla från chefer till förskolelärare förhålla sig till. Om jag ger mina anställda utan monstertruck-intresse monstertruckbiljetter istället för julbonusen kommer de inte bli glada bara för att jag insisterar på att de får dem ”som belöning”. Sen huruvida hästar tycker det är najs med schäferklappar eller kli är en annan fråga där jag som sagt har för mig att jag läst om kliande, men jag har ingen artikel att länka till färskt i minne.
 
Såg just tysken Julia Krajewski ritt då svtplay länkade just till den, och vilken snabb häst! Och hon höll sig så stabilt i sadeln :up:
 
Ja eller hur, jag tänker att smekande mjuka klappar känns mycket skönare än såna där hårda klappar. Jag personligen avskyr den sista :cautious: känns som en allmän attityd i hästtävlingsvärlden, klappa hästen "hårt" :cautious:
Kli hade varit en mycket bättre belöning :D
Fast det finns ju uppenbart många hästar som gillar ”hårda” klappar. Min häst blir iaf jätteglad när jag klappar på det sättet under ridning. Hon gillar kli också, men hon blir mer glad av rejäla klappar som belöning när vi jobbar. Hon är knappast den enda😊
 
Nån som hört något hur det gått för spanjoren igår?
Fransosen verkar ju ha klarat sig okej efter rapporterna igår tänkte jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I mitten av september avgörs VM i fälttävlan, i italienska Pratoni del Vivaro. Sverige är en av 16 nationer som har lag på plats och SVT...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: Gunnar
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 307
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 220
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Ny laptop

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp