Fängelse för föräldrarna som var nära svälta barnet till döds

Jag har extremt mot mina vanor ögnat igenom förundersökningsprotokollet, och där säger de att de bollats fram och tillbaka i försöken att registrera dottern. Och å andra sidan att de inte ville registrera henne.

Ja, jag har också något om att de inte skulle ha fått registrera henne. Vilket jag tror är ren bullshit.
 
Ja, jag har också något om att de inte skulle ha fått registrera henne. Vilket jag tror är ren bullshit.
Det tror jag med. Jag kan däremot tänka mig att de som arbetar på tex vårdcentralen eller Skatteverket blir lite ställda när/om någon kommer med ett över ett år gammalt barn som saknar personnummer och vill "registrera" det. Det kan ju inte hända varje dag, särskilt inte när båda föräldrar talar svenska. (Exakt hur det går till med tex papperslösa flyktingar, vet jag inte så noga. Men det blir ju på något sätt det närmaste man kommer, tror jag, och det är ju en helt annan sak.)
 
Jag pratade med någon med lite insyn i fallet. Hen sa: "Man får ju ändå tänka att de faktiskt vill sitt barn väl, och att de nu är måna om att lära sig vad hon behöver".

Men det du berättar nu tyder ju inte direkt på det 😭
Nej, jag tycker den tanken låter lite naiv. En person som den här pappan är inte riktigt typen som tar till sig ny information och erkänner misstag. Han hävdar ju fortfarande att de tagit hand om sitt barn på ett bra sätt.
 
Nej, jag tycker den tanken låter lite naiv. En person som den här pappan är inte riktigt typen som tar till sig ny information och erkänner misstag. Han hävdar ju fortfarande att de tagit hand om sitt barn på ett bra sätt.
Man undrar ju vad som kommer att hända. Enligt någon skulle vistelsen på utredningshemmet troligen vara 8 veckor. Därefter hoppas jag att det går att fatta beslut om att flickan ännu inte får komma tillbaka obevakad till sina föräldrar. De var ju på väg att flytta utomlands, tror jag.
 
Nej, jag tycker den tanken låter lite naiv. En person som den här pappan är inte riktigt typen som tar till sig ny information och erkänner misstag. Han hävdar ju fortfarande att de tagit hand om sitt barn på ett bra sätt.
Dessutom gör han det på ett mycket mångordigt vis och med oändligt mycket näringsfysiologiska termer osv. (Säkert felaktiga, men väldigt besserwisser-aktiga.)
 
Och då gäller det ändå "bara" maten.

Att han från att på frågan om vad barnet får att äta, svarar typ lipider och d-vitamin från solen, skulle gå till att ge den lilla fungerande mat (nu inte enbart mat för att hon ska växa normalt, utan kanske också för att kompensera för bristtillstånd), vaccinera henne, väga henne regelbundet på bvc och ta del av hela bvc:s program, låta barnet gå i förskola, träffa andra barn, leka hemma hos andra, osv osv osv - det framstår inte som särskilt sannolikt.
 
Hur ska myndigheterna kunna hålla koll på barnet om de skulle låta föräldrarna ta över vårdnaden igen? Jag tycker att det låter sannolikt att de kommer fortsätta samma livsstil som förut och leva utan fast adress, vad händer om de anger en adress hos en kompis och är sedan inte där när de kommer på en kontroll?
Bara liksom "ojsan de saknas, tja vi sätter ut en saknad i systemet, klart". En saknad som dessutom inte "finns" juridiskt sett. För vad skulle de kunna göra?

Jag hoppas att de tar hänsyn till det innan de bestämmer sig om föräldrarna får tillbaka barnet. Utöver allt annat givetvis.
 
Och då gäller det ändå "bara" maten.

Att han från att på frågan om vad barnet får att äta, svarar typ lipider och d-vitamin från solen, skulle gå till att ge den lilla fungerande mat (nu inte enbart mat för att hon ska växa normalt, utan kanske också för att kompensera för bristtillstånd), vaccinera henne, väga henne regelbundet på bvc och ta del av hela bvc:s program, låta barnet gå i förskola, träffa andra barn, leka hemma hos andra, osv osv osv - det framstår inte som särskilt sannolikt.
Det gör det verkligen inte. Utifrån hur han uttrycker sig och att han inte verkar förstå rättens motivering ang den fällande domen, känns det synnerligen olämpligt att han ska vara vårdnadshavare åt någon.
 
... utan kanske också för att kompensera för bristtillstånd), vaccinera henne, väga henne regelbundet på bvc och ta del av hela bvc:s program, låta barnet gå i förskola, träffa andra barn, leka hemma hos andra, osv osv osv - det framstår inte som särskilt sannolikt.

Som jag uppfattat det var de på väg att flytta utomlands när flickan blev dålig. (De sa att hela familjen ätit litet dåligt inför resan för de gick på resediet). Och om de vill göra det, efter utredningshemmet, så undrar jag om myndigheterna kan hindra dem? De kan förmodligen inte förbjuda någon att flytta. Och isåfall kommer ju ingen att ha någon insyn i familjen, vilket soc hade kunnat ha om de stannat i Sverige.
 
Som jag uppfattat det var de på väg att flytta utomlands när flickan blev dålig. (De sa att hela familjen ätit litet dåligt inför resan för de gick på resediet). Och om de vill göra det, efter utredningshemmet, så undrar jag om myndigheterna kan hindra dem? De kan förmodligen inte förbjuda någon att flytta. Och isåfall kommer ju ingen att ha någon insyn i familjen, vilket soc hade kunnat ha om de stannat i Sverige.
Om föräldrarna får behålla vårdnaden, lär det ju inte vara möjligt att hindra dem från att flytta utomlands med barnet. Och då kan man givetvis inte heller tvinga dem att infinna sig för samtal, rådgivning och hälsokontroller och sådant.

Om flickan blir familjehemsplacerad mot föräldrarnas vilja, kan de rimligtvis inte ta med henne utomlands.
 
Om föräldrarna får behålla vårdnaden, lär det ju inte vara möjligt att hindra dem från att flytta utomlands med barnet. Och då kan man givetvis inte heller tvinga dem att infinna sig för samtal, rådgivning och hälsokontroller och sådant.

Om flickan blir familjehemsplacerad mot föräldrarnas vilja, kan de rimligtvis inte ta med henne utomlands.
Nej precis.

Men då är det också bara för dem att säga ja och amen till allting på utredningshemmet, proppa flickan full med mat när alla ser på - och efteråt kan de antagligen flytta.
 
Nej precis.

Men då är det också bara för dem att säga ja och amen till allting på utredningshemmet, proppa flickan full med mat när alla ser på - och efteråt kan de antagligen flytta.
Man hoppas ju att behandlingsansvariga ser igenom det i så fall, men jag vet verkligen inte.

Det är ganska oklart för mig vad som krävs mer konkret för att barn ska bli omhändertagna mot föräldrarnas vilja. Fall man läser och hör om, blir ju med nödvändighet ofta bristfälligt återgivna till föräldrarnas fördel eftersom socialtjänsten har sekretess.
 
Man hoppas ju att behandlingsansvariga ser igenom det i så fall, men jag vet verkligen inte.

Det är ganska oklart för mig vad som krävs mer konkret för att barn ska bli omhändertagna mot föräldrarnas vilja. Fall man läser och hör om, blir ju med nödvändighet ofta bristfälligt återgivna till föräldrarnas fördel eftersom socialtjänsten har sekretess.
Nej, jag vet inte heller. Men det kan ju hända att om man startar en vårdnadsutredning om barnet så kanske man kan hålla kvar familjen i landet tills den är klar. Fast jag har ju ingen aning.
 
Barnets rätt till sina föräldrar förresten ... De som tar hand om barnet nu, var det en fosterfamilj? Hur som, varför verkar det så extremt viktigt att det är de biologiska föräldrarna? "Räcker" det inte med rätten till ett par föräldrar?

Obs, jag har bott hos mina biologiska föräldrar hela mitt liv så jag kan inte tala utifrån ett adopterat barns (eller ett hos en fosterfamilj) perspektiv. Det kanske är viktigare än vad jag trott.
 
Barnets rätt till sina föräldrar förresten ... De som tar hand om barnet nu, var det en fosterfamilj? Hur som, varför verkar det så extremt viktigt att det är de biologiska föräldrarna? "Räcker" det inte med rätten till ett par föräldrar?

Obs, jag har bott hos mina biologiska föräldrar hela mitt liv så jag kan inte tala utifrån ett adopterat barns (eller ett hos en fosterfamilj) perspektiv. Det kanske är viktigare än vad jag trott.
Men det är väl självklart att barn främst har rätt till sina biologiska föräldrar? Man kan ju inte placera barn i familjehem hipp som happ.

Ja, flickan är i familjehem och där har hon enligt familjehemsmamman mått bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp