Fängelse för föräldrarna som var nära svälta barnet till döds

Nej precis.

Men då är det också bara för dem att säga ja och amen till allting på utredningshemmet, proppa flickan full med mat när alla ser på - och efteråt kan de antagligen flytta.
Dessutom så kan myndigheterna nog inte heller säga nej när de till synes gör allt som man säger till dem "bara" för att man misstänker att de kommer att inte hålla sig till det i framtiden. Så vill vi ju inte ha det heller.
 
Men det är väl självklart att barn främst har rätt till sina biologiska föräldrar? Man kan ju inte placera barn i familjehem hipp som happ.

Ja, flickan är i familjehem och där har hon enligt familjehemsmamman mått bra.
Javisst! Men jag menar i fall som denna där det börjar kännas som att biologin är viktigare än hälsan (både mental och fysisk) hos barnet. Det har ju nämnts en del fall tidigare i tråden där barnen fallit mellan stolarna s.a.s. pga föräldern är biologiskt släkt med barnet.
 
Javisst! Men jag menar i fall som denna där det börjar kännas som att biologin är viktigare än hälsan (både mental och fysisk) hos barnet. Det har ju nämnts en del fall tidigare i tråden där barnen fallit mellan stolarna s.a.s. pga föräldern är biologiskt släkt med barnet.
Så tror jag inte att myndigheterna resonerar.
 
Det hoppas jag inte!
Men som sagt, det verkar ju finnas fall där det kan diskuteras.
Det är ju svårt att ens föreställa sig en lagstiftning och en tillämpning där det blir rätt i 100% av fallen när det gäller så svåra frågor som att omhänderta barn. Det finns fall där det kan se ut som att barn blivit omhändertagna på för "svaga" gunder, och det finns fall där det ser ut som att biologi har fått gå före allt. Jag tror att de upplevelserna just visar hur svåra frågor det handlar om.

Det finns ju också nu vuxna personer som säger att familjehemsplacering hade varit bättre för dem, och det finns nu vuxna personer som säger att familjehemsplacering för deras del var rena katastrofen.

Hur det blir med den här lilla flickan vet vi ju inte ännu. Eftersom föräldrarna verkar kärleksfulla, behöver det inte vara fel att i alla fall utreda om de kan klara av sitt föräldraskap. Det verkar ju troligt att där finns en anknytning, tex. Vad utredningen sedan visar, vet vi ju inte än.

Men som så många andra, känner förstås jag att den här flickan borde få en annan familj än sin biologiska. Men det är ju en lekmannabedömning på stor distans.
 
Det är ju svårt att ens föreställa sig en lagstiftning och en tillämpning där det blir rätt i 100% av fallen när det gäller så svåra frågor som att omhänderta barn. Det finns fall där det kan se ut som att barn blivit omhändertagna på för "svaga" gunder, och det finns fall där det ser ut som att biologi har fått gå före allt. Jag tror att de upplevelserna just visar hur svåra frågor det handlar om.

Det finns ju också nu vuxna personer som säger att familjehemsplacering hade varit bättre för dem, och det finns nu vuxna personer som säger att familjehemsplacering för deras del var rena katastrofen.

Hur det blir med den här lilla flickan vet vi ju inte ännu. Eftersom föräldrarna verkar kärleksfulla, behöver det inte vara fel att i alla fall utreda om de kan klara av sitt föräldraskap. Det verkar ju troligt att där finns en anknytning, tex. Vad utredningen sedan visar, vet vi ju inte än.

Men som så många andra, känner förstås jag att den här flickan borde få en annan familj än sin biologiska. Men det är ju en lekmannabedömning på stor distans.
Jag håller med dina kloka ord! :bow:
 
Som jag uppfattat det var de på väg att flytta utomlands när flickan blev dålig. (De sa att hela familjen ätit litet dåligt inför resan för de gick på resediet). Och om de vill göra det, efter utredningshemmet, så undrar jag om myndigheterna kan hindra dem? De kan förmodligen inte förbjuda någon att flytta. Och isåfall kommer ju ingen att ha någon insyn i familjen, vilket soc hade kunnat ha om de stannat i Sverige.

Vad jag förstått är hon omhändertagen enligt LVU (alltså tvångsvård) och en tid på utreningshem med föräldrarna är troligen ett sätt att få se hur föräldrarna utövar omsorg om henne, om de är förändringsbenägna och tar till sig av det perosnalen säger.
Saknar föräldrarna insikt och är förändringsobenägna blir vistelsen på utredningshemmet ett bra underlag till fortsatt tvångsomhändertagande.
 
Vad jag förstått är hon omhändertagen enligt LVU (alltså tvångsvård) och en tid på utreningshem med föräldrarna är troligen ett sätt att få se hur föräldrarna utövar omsorg om henne, om de är förändringsbenägna och tar till sig av det perosnalen säger.
Saknar föräldrarna insikt och är förändringsobenägna blir vistelsen på utredningshemmet ett bra underlag till fortsatt tvångsomhändertagande.
Aha, tack! Det är ingen vanlig familjehemsplacering (om än tidsbegränsad) alltså? Det var faktiskt lugnande besked.
 
Min son tillbringade ett år på Skå med sina då små barn, innan dess körde han bebisen två gånger om dagen till KS för att den yngsta skulle få amma, det fasades ut då modern ansågs skadlig för barnet.
Av någon obegriplig anledning ansåg personalen att han borde försonas med modern.

Det var en väldigt svår tid, mot hennes önskan meddelade jag hennes föräldrar som anmält henne som saknad.
 
Ett fall till, i Stockholm. Den här gången fanns barnet hos myndigheterna och både sjukvården och socialtjänsten hade upprepade gånger varnat föräldrarna om akut svälttillstånd hos barnet.

https://www.dn.se/sthlm/foraldrar-gav-barn-bristande-vegansk-kost-doms/
Jag blir SÅ olycklig över detta. Vegankost är helt fullvärdig - om man vet vad man gör!!! Jag har själv reagerat över Instagramkonton där veganföräldrar ger sitt lilla barn gurka till frukost, typ. Förutom att det arma barnet (som ju inte kan välja själv) får brister i dieten och därmed utvecklingen, gör det att veganer liknas vid ett helt intelligensbefriat släkte. De veganer som KAN sin sak ger förmodligen sina barn -och sig själva- en diet som är alldeles alldeles utmärkt och definitivt hälsosammare än gemene mans diet. Men så dyker dessa pappskallar upp..... Jag blir SÅ LESS!!!!!!! Arma barn.......
 
Jag ser ingen direkt koppling. Veganer och andra som äter alternativt brukar enligt min erfarenhet ofta vara mer kunniga om mat än folk i allmänhet.

Jag har funderat på om man liksom nappar på de här fallen eftersom många verkar vara lite provocerade av veganism.
Fast man nappar väl för att barnen i båda fallen har tagit så mycket stryk. Flickan i Göteborg ska ju ha varit timmar från döden, enligt experter.

Jag antar att man kan säga att veganism trendar, alltså får fler och fler anhängare? Då är det nog inte konstigt om där också kommer en del klappträn som inte är tillräckligt kunniga för att ge sitt barn fullvärdig vegansk kost.
 
Jag blir SÅ olycklig över detta. Vegankost är helt fullvärdig - om man vet vad man gör!!! Jag har själv reagerat över Instagramkonton där veganföräldrar ger sitt lilla barn gurka till frukost, typ. Förutom att det arma barnet (som ju inte kan välja själv) får brister i dieten och därmed utvecklingen, gör det att veganer liknas vid ett helt intelligensbefriat släkte. De veganer som KAN sin sak ger förmodligen sina barn -och sig själva- en diet som är alldeles alldeles utmärkt och definitivt hälsosammare än gemene mans diet. Men så dyker dessa pappskallar upp..... Jag blir SÅ LESS!!!!!!! Arma barn.......
Ja, det gäller ju att hålla tungan rätt i mun. I göteborgsfallet har det hela tiden framhållits att det handlat om ofullständig vegansk kost, DN skriver bristande om Stockholmsfallet. Alltså inte fullvärdig vegankost.

Men ser du alltså barn som bara får gurka till frukost? Om hela dagen ser ut så, så borde man väl göra en orosanmälan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp