Fängelse för föräldrarna som var nära svälta barnet till döds

Ja, det gäller ju att hålla tungan rätt i mun. I göteborgsfallet har det hela tiden framhållits att det handlat om ofullständig vegansk kost, DN skriver bristande om Stockholmsfallet. Alltså inte fullvärdig vegankost.

Men ser du alltså barn som bara får gurka till frukost? Om hela dagen ser ut så, så borde man väl göra en orosanmälan.
Det finns ett Instagramkonto där det lilla barnet får, i mina ögon, en väldigt märklig kost med oroväckande mycket gurka..... De bor dock inte i Sverige.....
 
Fast man nappar väl för att barnen i båda fallen har tagit så mycket stryk. Flickan i Göteborg ska ju ha varit timmar från döden, enligt experter.

Jag antar att man kan säga att veganism trendar, alltså får fler och fler anhängare? Då är det nog inte konstigt om där också kommer en del klappträn som inte är tillräckligt kunniga för att ge sitt barn fullvärdig vegansk kost.
Försökte göra ett tillägg här men var försent ute:

... och därför tycker jag att det är bra att uppmärksammas så här, så att mer sorglösa veganer förstår att de behöver läsa på om deras småbarn ska äta samma kost.
 
Föräldrarna verkar båda komplett galna. Flickan hade väl även en käkfraktur, alltså måste de ju misshandlat henne alt brustit extremt mycket i tillsynen av barnet om hon ramlat eller liknande, tror dock inte på en sån förklaring då det ändå ska till väldigt mycket kraft för att göra något sånt här.

Hur hittar två såna här galningar varandra?
 
Föräldrarna verkar båda komplett galna. Flickan hade väl även en käkfraktur, alltså måste de ju misshandlat henne alt brustit extremt mycket i tillsynen av barnet om hon ramlat eller liknande, tror dock inte på en sån förklaring då det ändå ska till väldigt mycket kraft för att göra något sånt här.

Hur hittar två såna här galningar varandra?
Var inte den också relaterad till den bristande kosten? Altså inte nödvändigt med yttre våld på samma sätt som hos ett friskt skelett. Har för mig att jag läste det.
 
Föräldrarna verkar båda komplett galna. Flickan hade väl även en käkfraktur, alltså måste de ju misshandlat henne alt brustit extremt mycket i tillsynen av barnet om hon ramlat eller liknande, tror dock inte på en sån förklaring då det ändå ska till väldigt mycket kraft för att göra något sånt här.

Hur hittar två såna här galningar varandra?
Det har jag skrivit om tidigare i tråden. Hon var inte misshandlad.
 
Föräldrarna verkar båda komplett galna. Flickan hade väl även en käkfraktur, alltså måste de ju misshandlat henne alt brustit extremt mycket i tillsynen av barnet om hon ramlat eller liknande, tror dock inte på en sån förklaring då det ändå ska till väldigt mycket kraft för att göra något sånt här.

Hur hittar två såna här galningar varandra?
Tror flickan hade benskörhet pga svälten och då går det sönder jättelätt.
 
Jag ser ingen direkt koppling. Veganer och andra som äter alternativt brukar enligt min erfarenhet ofta vara mer kunniga om mat än folk i allmänhet.

Jag har funderat på om man liksom nappar på de här fallen eftersom många verkar vara lite provocerade av veganism.
Det här är ju snarare ”alternativare” som tror att all möjlig mat är farligt/giftigt/beroendeframkallande. Det är ju mer avgörande än att de var just veganer.

(Första fallet, andra vet jag inte så mkt om)
 
Fast man nappar väl för att barnen i båda fallen har tagit så mycket stryk. Flickan i Göteborg ska ju ha varit timmar från döden, enligt experter.

Jag antar att man kan säga att veganism trendar, alltså får fler och fler anhängare? Då är det nog inte konstigt om där också kommer en del klappträn som inte är tillräckligt kunniga för att ge sitt barn fullvärdig vegansk kost.
Javisst. Det var mest jag som funderade på om liknande svält sker i familjer som inte försöker vara veganer. Men kanske är de svårare fallen av övervikt det närmaste man kommer då?
 
Javisst. Det var mest jag som funderade på om liknande svält sker i familjer som inte försöker vara veganer. Men kanske är de svårare fallen av övervikt det närmaste man kommer då?

Vegansk kost är ju generellt sett betydligt kalorifattigare än normalkosten så det är nog betydligt enklare hänt att det blir alldeles för lite kalorier på en vegankost om man inte vet vad man håller på med än med normalkost. Speciellt om man försöker vara en nyttig vegan och skippar godis och skräpmat osv.
 
Vegansk kost är ju generellt sett betydligt kalorifattigare än normalkosten så det är nog betydligt enklare hänt att det blir alldeles för lite kalorier på en vegankost om man inte vet vad man håller på med än med normalkost. Speciellt om man försöker vara en nyttig vegan och skippar godis och skräpmat osv.
Mer kalorifattig känner jag inte igen.
 
Fast vegetabiliska livsmedel är generellt inte lika energitäta som animaliska. Tittar man på rekommenderad portionsstorlek (näringsberäknat av dietist) så är det vanligt att man behöver äta större portion veg än med animalier. Såklart inte precis alla livsmedel men generellt.
Javisst. Jag tänkte mer på en lång rad vegana måltider som jag har ätit eller sett andra äta. Energibrist bör inte bli följden av dem, Möjligen skulle en del anse att det är för lite protein, däremot.
 
Jag ser ingen direkt koppling. Veganer och andra som äter alternativt brukar enligt min erfarenhet ofta vara mer kunniga om mat än folk i allmänhet.

Jag har funderat på om man liksom nappar på de här fallen eftersom många verkar vara lite provocerade av veganism.
Så var det nog också tidigare men jag hör och läser om skrämmande många som kallar sig vegetarianer/veganer men som i själva verket är uteslutare. De tar bort det animaliska men ersätter det inte med något eller med för lite.

Jag tycker dock att det är sorgligt att ordet vegan ens används. Det är liksom inte relevant överhuvudtaget utan det som är relevant är att barnen har fått så lite mat att de har svultit pga föräldrarnas bristande kunskap, märkliga idéer eller vad som nu är orsaken.
 
Så var det nog också tidigare men jag hör och läser om skrämmande många som kallar sig vegetarianer/veganer men som i själva verket är uteslutare. De tar bort det animaliska men ersätter det inte med något eller med för lite.

Jag tycker dock att det är sorgligt att ordet vegan ens används. Det är liksom inte relevant överhuvudtaget utan det som är relevant är att barnen har fått så lite mat att de har svultit pga föräldrarnas bristande kunskap, märkliga idéer eller vad som nu är orsaken.
Jag känner nånstans att det skaver att vegankost omnämns kring de här barnen. För mig ser det ut som att de har fått på tok för lite mat, och ensidig.

Det kan man så klart kalla ofullständig vegankost, men varför inte lika gärna kalla det ofullständig kost? Uppenbarligen har de ju inte fått vad de behövde.
 
Jag känner nånstans att det skaver att vegankost omnämns kring de här barnen. För mig ser det ut som att de har fått på tok för lite mat, och ensidig.

Det kan man så klart kalla ofullständig vegankost, men varför inte lika gärna kalla det ofullständig kost? Uppenbarligen har de ju inte fått vad de behövde.
Ja precis. Så onödigt att skriva vegankost då det faktiskt inte handlar om någon vegankost för av en vegankost svälter ingen om den är i tillräcklig mängd. Det leder liksom inte till något positivt att skriva det. Här handlar det ju om några föräldrars konstiga idéer, inte om någon vedertagen kost.
 
Så var det nog också tidigare men jag hör och läser om skrämmande många som kallar sig vegetarianer/veganer men som i själva verket är uteslutare. De tar bort det animaliska men ersätter det inte med något eller med för lite.

Jag tycker dock att det är sorgligt att ordet vegan ens används. Det är liksom inte relevant överhuvudtaget utan det som är relevant är att barnen har fått så lite mat att de har svultit pga föräldrarnas bristande kunskap, märkliga idéer eller vad som nu är orsaken.
Det relevanta är väl att det är föräldrarnas egen förklaring? Den kan man ju inte ta ifrån dem, hur fel man än anser att de har.

De har ju inte svultit sina barn för att spara pengar, eller för att de anser att det Guds vilja eller något. De har ansett att familjen äter veganskt.
 
Jag kollade i förhöret med pappan nu, han förklarar flickans vitaminbrist med att hon fått ”vegansk/vegetarisk” mat. Han säger att de är veganer/vegetarianer ”för att allt annat är giftigt.”

Det är alltså föräldrarnas egen förklaring till varför de svultit dottern. Att förtiga det vore ungefär som att förtiga att ett hedersrelaterat brott handlade om heder - även om brottslingen själv förklarar det så.
 
Om föräldrarna har en förklaring till dotterns mathållning, ska man alltså förtiga den då för att inte trampa veganer på tårna?
Nej.

Men i fallet med barnet i Stockholm (var det väl) citeras läkare med att vegankost inte räcker för barn. Det stämmer ju inte. För lite mat är däremot ödesdigert.

Föräldrarna till barnet i Göteborg framstår ju som rubbade ways beyond veganism. Därför tycker jag att det är lite synd att veganism lyfts fram så pass.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp