Fängelse för föräldrarna som var nära svälta barnet till döds

Varför reagerade ingen?
Jag kan inte redogöra för mer än vad som står i FUP:en.

Jag tror de kom undan eftersom de flyttade runt så mycket och då särskilt bland personer som förmodligen inte var så engagerade i barnet. Och som @mandalaki sa så kan det vara väldigt svårt att avgöra hull på barn (jag har sett en bild på flickan och hade personligen inte reagerat på hullet).
 
Jag kan inte redogöra för mer än vad som står i FUP:en.

Jag tror de kom undan eftersom de flyttade runt så mycket och då särskilt bland personer som förmodligen inte var så engagerade i barnet. Och som @mandalaki sa så kan det vara väldigt svårt att avgöra hull på barn (jag har sett en bild på flickan och hade personligen inte reagerat på hullet).
Kan det spela in också att felnäring kanske inte syns på samma uppenbara sätt som ren svält (alltså när mängden mat rakt av är för liten, snarare än att visst innehåll i den saknas) Och kanske på sätt som "folk i allmänhet" inte omedelbart sätter i samband med bristande kost?
 
Kan det spela in också att felnäring kanske inte syns på samma uppenbara sätt som ren svält (alltså när mängden mat rakt av är för liten, snarare än att visst innehåll i den saknas) Och kanske på sätt som "folk i allmänhet" inte omedelbart sätter i samband med bristande kost?
Ja, det gör det säkert!
 
Intressant att pappan även döms för ringa narkotikabrott. Antar att det var sorten som inte var lika beroendeframkallande som mat ;)

Eller hur! Har läst igenom pappans Facebook och sådana här motsägelser finns överallt i det han skriver/gör.
Om jag förstått det rätt är det Tramadol och Cannabis han brukat. Är ju inte alls beroendeframkallande eller giftigt för kroppen liksom :cautious:
Barnet fick ju inte ens ha napp för att det var "beroendeframkallande". Pappan lever verkligen inte som han "lär"...
 
Hm. Jag har INTE sett vad den rättspsykiatriska undersökningen av pappan gav. Jag vet alltså inte om den bekräftade det han själv sagt i förhör - att han har Asperger. Men jag skulle tro det, eftersom TR tar upp det när de bestämmer påföljden.

"Tingsrätten anser att straffvärdet för såväl pappans som mammans
handlande uppgår till fängelse 3 månader och har därvid vad gäller pappans
handlande som försvårande omständigheter beaktat dels att han får anses veta hur
man ska gå till väga för att få hjälp av det allmänna i Sverige men inte har tagit
några sådana initiativ, dels att han enligt både sin egen och mammans
beskrivning av deras relation utövade ett visst psykiskt inflytande på henne. Dessa
omständigheter vägs emellertid upp av det tillkortakommande vad gäller omdöme
som får anses vara hänförligt till pappans neuropsykiatriska handikapp, se
29 kapitlet 3 § första stycket 3 brottsbalken."

Den delen av brottsbalken handlar om förmildrande omständigheter. TR anser alltså att pappans NPF var en sådan, det gjorde att hans omdöme brast.
 
man undrar vad de långtgående effekterna blir. Om barnet vid omhändertagandet hade en blödning i hjärnan tyder det på att hon kanske inte utvecklats normalt?

Intressant att pappan även döms för ringa narkotikabrott. Antar att det var sorten som inte var lika beroendeframkallande som mat ;)
Cannabis ...
 
man undrar vad de långtgående effekterna blir. Om barnet vid omhändertagandet hade en blödning i hjärnan tyder det på att hon kanske inte utvecklats normalt?

Intressant att pappan även döms för ringa narkotikabrott. Antar att det var sorten som inte var lika beroendeframkallande som mat ;)
Jag fattade det som att narkotikabrottet gällde lugnande medicin som han inte hade recept för. (Vilket jag i sin tur tycker matchar väldigt dåligt med idéerna om mat, men det kvittar ju så sett.)
 
Eller hur! Har läst igenom pappans Facebook och sådana här motsägelser finns överallt i det han skriver/gör.
Om jag förstått det rätt är det Tramadol och Cannabis han brukat. Är ju inte alls beroendeframkallande eller giftigt för kroppen liksom :cautious:
Barnet fick ju inte ens ha napp för att det var "beroendeframkallande". Pappan lever verkligen inte som han "lär"...

Läste också igenom hans Facebook, han verkar fortfarande inte tycka de gjort något fel utan att läkarna är ute och cyklar. I övrigt var hela hans profil något av en tripp O_o
 
Jag har läst på pappans Facebook och jag betvivlar starkt att han kan lära sig att ta hand om sin dotter på ett vettigt sätt.
För 19 timmar sedan skrev han såhär: "Vår dotter mår alldeles utmärkt p.g.a. vår vårdnad av henne, och kommer så att fortsätta, tack."

Måtte de aldrig få tillbaka barnet. Han kommer inte ändra sig det minsta, det finns inte en chans. Stackars, stackars barn.
 
För 19 timmar sedan skrev han såhär: "Vår dotter mår alldeles utmärkt p.g.a. vår vårdnad av henne, och kommer så att fortsätta, tack."

Måtte de aldrig få tillbaka barnet. Han kommer inte ändra sig det minsta, det finns inte en chans. Stackars, stackars barn.
Jag pratade med någon med lite insyn i fallet. Hen sa: "Man får ju ändå tänka att de faktiskt vill sitt barn väl, och att de nu är måna om att lära sig vad hon behöver".

Men det du berättar nu tyder ju inte direkt på det 😭
 
Och myndigheterna hade inte en chans. Mamman födde på egen hand hemma, de registrerade aldrig barnet nånstans. När vanvården upptäcktes var det för att flickan varit magsjuk så de sökte vård. Annars gjorde de inte det. Inget mvc, inget bvc, ingenting.

Ska korrigera en grej här som jag hade glömt men som jag såg nu igen. De hade besökt bvc vid ett tillfälle, då flickan hade eksem. Men där ska de ha blivit uppmanade att först registrera barnet hos Skatteverket och sedan komma tillbaka. Fast det gjordes sedan aldrig.
 
Ska korrigera en grej här som jag hade glömt men som jag såg nu igen. De hade besökt bvc vid ett tillfälle, då flickan hade eksem. Men där ska de ha blivit uppmanade att först registrera barnet hos Skatteverket och sedan komma tillbaka. Fast det gjordes sedan aldrig.
Jag har extremt mot mina vanor ögnat igenom förundersökningsprotokollet, och där säger de att de bollats fram och tillbaka i försöken att registrera dottern. Och å andra sidan att de inte ville registrera henne.

Har även ögnat lite i pappans facebook. Även detta extremt mot mina vanor.

Känner mig nu helt djävla sunkig och ska nu återgå till mina vanor på området.

Men det ser ut som att mitt antagande att flickans felnäring och undervikt måste ha varit iögonenfallande, helt enkelt var felaktigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp