Bukefalos 28 år!

Färdigfoder mineraler Ca+P

Kirre

Trådstartare
Suttit och klurat lite på min foderstat nu ett tag och måste säga att jag är förvånad över att det inte finns ett enda fullfoder eller mineralfoder för den delen heller som är rikt på fosfor. Det enda är egentligen Krafft Miner Vit men inte ens det gör någon större skillnad. Jag har flera år i rad, på olika ställen i Sverige haft analyser på mitt grovfoder med en på tok för hög Ca/p-kvot vilket har lett till ett himla mickel att få ihop tillräckligt med fosfor och det resulterar ofta i allt för mycket kalcium i min smak. Är det verkligen bara jag som har detta problem?
Nu får jag ihop foderstaten hyfsat men en kvot på 3 med ett precis täckt fosfor är jag inte helt nöjd med, men vad göra?

Har jag råkat bo på extremt kalciumrika ställen i Sverige eller vad? Det är inte ens mycket klöver i det så fråga mig inte var Ca kommer ifrån.
 
Sv: Färdigfoder mineraler Ca+P

Iofs men vad innehåller resterande 57% som inte är fosfor eller natrium? Någon som vet?
Det jag mest är förundrad över är att det inte finns mer variation i alla dessa sk färdigfoder och mineraler som finns ute. Det är en skrämmande likhet bland 95% av dem.
 
Sv: Färdigfoder mineraler Ca+P

Det som inte är natrium eller fosfor i natriumfosfat (som ju fosforbalans består av) är väl syre? Mononatriumfosfat är väl NaPO3? Eller är jag (som vanligt...) ute och cyklar?

Varför mineralfoder är så pass lika varandra, med en hög Ca/P-kvot, tror jag är för att det dels är billigt med kalcium och dyrare med fosfor ("drygar ut mineralerna"), dels för att det inte ska vara lika onyttigt att överdosera och dessutom kanske det är en "tradition" att ha höga Ca-värden och låga P-värden, för att mineralerna ska komplettera en foderstat baserad på relativt mycket spannmål.
 
Sv: Färdigfoder mineraler Ca+P

Måste småle lite, inte åt ditt inlägg utan åt alltihopa. Tror ni att det går att få tag på fosforbalans? Någon som testat? Har varit i sex olika foderbutiker och INGEN hade det inne eller ens har haft eller funderat på att ha det. En välsorterad butik hade aldrig hört talas om det och ringde upp Biofarmab när jag var där.
Vad är det här för knas? Min lilla häst verkar få gå med ett dessvärre ganska ordentligt underskott på fosfor tills någon av dem har fått beställt in det, speciellt för mig.

Fodervärlden är bra underlig.

Till ditt inlägg, om nu mineraler är gjorda för att komplettera en foderstat med mycket spannmål, då borde ju även samma tillverkare ha passande kvoter i sina fullfoder men de har ju ALLA också en för hög Ca/P -kvot vilket inte rimmar riktigt. Att mineralerna passar om man ger mycket rent havre eller korn, då stämmer det ju då de har mycket fosfor i förhållande till kalcium.

Nej, jag ger inte så mycket för alla dessa sk fullfoder.
 
Sv: Färdigfoder mineraler Ca+P

Min foderbutik tog hem Fosforbalans på två dagar när jag bad om det. Inga problem.
 
Sv: Färdigfoder mineraler Ca+P

Båda de som erbjöd sig hade precis beställt och tyckte det var onödigt att beställa bara en produkt (ta in flera kanske??). Den ena skulle beställa nästa vecka så jag får väl tåla mig.
Du har nog bättre tumme med din fodersäljare. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 702
Senast: supersonic
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp