Färga håret i pastell?

Aliche

Trådstartare
Jag är så så så sugen på att färga håret i pastellrosa eller lila men jag har absolut inte råd att göra det hos frisör så det blir i såna fall hemma. Någon som gjort det, vad använde ni för färg? Vad hade ni för hårfärg innan, svårt, resultat, underhåll? Gärna med före och efterbild :)
Jag tänker mig nåt liknande dessa:
pastel-hair.jpg
401ef39c48f06b59a1e5814898d89c32.jpg
9c3dd16cb2807f924c1c0daa845d7caf.jpg
EllieGouldingRoseGold.jpg
 
Om du inte redan har väldigt ljust hår behöver du ljusa upp det först. Sedan finns intensivtoningar i olika pastellfärger att köpa lite här och var. Men jag tror det är knepigt att få det bra hemma... Så är nog värt att spara ihop en slant och göra det hos frisören.
 
Jag har directions och manic panic hårfärger. MP sitter betydligt bättre än directions och vill man att det inte ska tvättas ur på en gång så måste man nästan bleka håret även om det är ljust. Det svåraste är att få färgen jämn men det går bara man tar lite tid på sig. Min hårfärg är naturligt mellanblond, ljuslila och illrosa för tillfället (jag hade tråkigt :o).
 
Håret måste vara väldigt ljust för att det ska bli pastellfärgat. Jag tror att man brukar säga att det ska ha samma färg som en banan har på insidan av skalet, riktigt ljust alltså, och det stämmer nog.
Jag tyckte mitt var väldigt ljust, men färgen som skulle bli pastell-lila blev mer mörklila med rödrosa inslag...
 
Håret måste vara i princip vitt för att man ska kunna få till en snygg pastell.
Det finns flera olika pastelltoningar, ett säkrare kort är att ta en röd revlon färgbomb och blanda ut med inpackning (mycket inpackning pyttelite bomb) då får du känna på färgen och den kommer tvättas ur på ett par tvättar.
 
@Angel du har ingen bild man kan få se på hårfärgen? :)
Kan inte ta en selfie så topparna syns, för korta armar :o och färgen stämmer inte riktigt. Färgen är Directions lilac. Men som folk sagt innan, det viktigaste är att få det tillräckligt ljust innan. Speciellt Directions-färgen fäster inte annars. Har man långt hår är det dessutom rätt oekonomiskt när det måste färgas varje/varannan vecka och det går en burk per gång.

4783-1416321009-154d75ab7e6dced3b61d327b51acecbc.jpg
 
Jag har nog haft alla hårfärger som finns förutom grön, använt mig av directions och manic panic.
Det tvättas ut lite redan efter första tvätten så jag färgade en gång varannan vecka, tvättade bara håret en gång i veckan, max två. Har även gjort hos frisör, höll något bättre men även det tvättades ur fort.
Så beror det lite på din hårkvalitet. På mitt slitna hår fäster inte ens färgen..
Blir ju rätt slitet om man bleker det mkt, man måste vara ljusblond för att det ska fästa.
Det jobbigaste tyckte jag var utväxten, den blev förbannad ful/grå till pastell och man måste bleka den ofta.

Så nej, jag tyckte det är skitjobbigt :p Men gillar du att pilla/fixa med håret och är beredd på att lägga ner tid å pengar så kör! :D
 
Skoj att mitt första inlägg på hästforum handlar om hårfärg, tss. Men det är mitt specialområde.

Har själv knalligt rosa och för det behövs inte superblekt hår, men det bör vara blont. Till pastell behövs som flera sagt, mycket ljus hår, annars blir det orange, och det är du väl inte ut efter antar jag!

Manic Panic har en färg som heter Candy Cotton Pink som blir fin, om en är tillräckligt blond. Sen har Revlon lanserat ett nytt färgbalsam, de har ju haft sina färgbomber förut i olika "vanliga" färger (och superröd utöver dessa) men nu finns det i rosa!!! Om en har i den i några minuter så blir det pastell, flera minuter så blir det starkare. Rekommenderas!

Tillägg; hade rött innan, det var en mardröm att bleka bort men tycker att färgfärgerna är snällare mot håret än vanliga så det kändes inte såå fasligt illa ändå efter att rosa färgen kom i.

Jag gillar ju utväxtlooken så tycker inte att det är en så stort problem :P
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 454
Senast: cewe
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 115
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 155
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 855
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp