Färger på får

R

Rikkan

Jag har fått en tacka som är brun, ljust chokladbrun.
Hur vanligt är det att fåren är helt bruna? :confused:
 
Min flock med finullsfår består av 13 tackor, varav 6 stycken är bruna... :)
(plus 3 svarta, 3 vita och en "beige" = inte helt renrasig, har tydligen suffolk i fjärde led, eller nåt...)
 
är den riktigt brun och inte mörkbrun?
För är den riktigt brun så är det ovanligt, men den mörkbruna är vanlig.
Vad är det för ras/raser på dina?
 
Hon är ljusbrun som en chokladkaka!
Ingen jag pratat med har sett något liknande. :confused:
Hon har ull på kinderna och lågt hårfäste. Supermjuk ull som är lite krusig ytterst, men hon har inte lika korkskruvaktig ull som hennes (vita) kullkamrater, lite mer åt afrohållet... :D
Jag är inte så hemma på raser...
 
Det låter precis som mammas ena tacka "Mara"
Men hon har även en liten affrofrilla ovanför pannan!

Vi hade inte sett något liknande innan henne men nu finns det ett par stycken avkommor efter henne!
 
hm, så som du beskrev henne så är hon lik shropshire eller oxforddown men dom är inte bruna och dom har inen super mjuk ull i heller.

Jag tror att det kan vara korsningstacka med ev. rya,finull samt shorpshire eller oxforddown.

Det var ju spännande då det är mycket ovanligt med ljusbruna får.

När solen står på blir hon då liksom rödaktig i ullen?? Blir hon det så ta väl hand om henne för då har du en tacka som är MYCKET ovanlig samt väldigt eftertraktad.
 
Nu när solen lyser på henne så blir hon gyllen, liksom guldfärgad. Hon har lite ljusare toppar. Men huvud och ben är bruna.
Jag har gjort lite efterfoskningar. Det är tydligen nån blandning av Gute, Rya/finull kanske lite, lite köttras oxå...

Hon blir behandlad som en prinsessa, oavsett om hon blir eftertraktad eller ej. :D

Men, hua, så mager hon är. Bara skinn och ben. Äter hela tiden. Killen (baggen) står och ser på när hon äter. Han orkar inte äta hela tiden.
 
hi hi jag tror nog att du tar väl hand om dina djur, men den där ljusbruna tackan :love: kan du lätt sälja dyrt.

Har du avmaskat henne? Vad ger du för foder? Ger du mineraler? Med tanke på att det ev. finns finull,rya, gute i henne så kan hon ha kopparbrist och då blir dom magra.

Oj så många frågor det blev :angel:
 
Kan du inte lägga upp en bild på henne på din hemsida ? :smirk:
 
Jag har varit rädd för att ge mineral med koppar. Dom har en balja utan koppar i boxen + salt utan koppar. Kan jag ge Krafft Blå? eller bör jag köpa in prinsess- mineraler? :D

Jag ger tokosel. Helt korn ca 4 dl per dag/ 2 får.
Hur mycket kan jag ge henne?
Fritt hö med höga värden (samma som till travhästarna).

Hon äter som en BJÖRN!! OJ, vilken aptit.
Men hennes kompisar var ju oxå magra. Dom har gått på magert bete. Killen är ju rund som en fläskkorv i jämförelse...
 
*suck* Nya bilder!! Kanske i morgon? :banana: Tack för att du påminde mig.
Synd att jag inte tänkte på att fota norrskenet som var i kväll. Super häftigt.
Trolla är ju nu mer bara _lite_ rund, inte som tidigare (en tunna). Flingan har musklat sig och Rikkan är ju dräktig!! Så, JA, helt klart borde jag uppdatera.
 
köp hem mineraler med koppar i, annars så tycker jag att du har en bra foderstat till dom.

Även om dom går på magert bete så bör dom inte bli magra.

Är tackan dräcktig??

Såg på en annan tråd att du hade endast två får samt att vet. inte tyckte att du behövde avmaska, men då tackan är mager så bör du kanske ändå avmaska. Hör på apoteket så kan du nog köpa en liten dos till dina två.
 
Dom har ju mineralbaljan, fast den är utan kommar. Jag ska kolla vad som finns med koppar.
Hon visar inte brunst. Jag tror att hon är för undernärd. Fick nämligen höra där hon kommer ifrån att deras tackor aldrig brunstade före november. Och om jag tror mig ha fattat galoppen så beror det på att dom behöver tid att äta upp sig/återhämta sig efter det usla höstbetet. Jag har haft dessa får under konternuelig uppsikt hela sommaren, eftersom jag skulle få Bamsi, och dom har haft dårligt bete. Alla skrek och var magra. Men dom har stora ytor att gå på, så parasittrycket bör inte vara stort.

Hon har slutat skrika nu. Hon har börjat jollra när hon ser mig. :D Hon bör känna sig mätt snart. Ätandet har avtagit lite. :)
 
NÅ, vilken färg är hon?
Låt höra...

se på min uppdaterade hemsida "vänner".
 
*funderar på om vi verkligen tittat på samma foton*??? :confused:

Är DEN ljusbrun???
Tycker mest den ser ut som mina solblekta svarta...
Mina bruna är fortfarande bruna i ansiktet o på benen, men ullen är snarast beige... (efter sommarens solstrålar...)
Vad skulle du då kalla dem, om denna är ljusbrun?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Finns det någon/några här inne som håller på med/har hållt på med detta? Min otroligt snälle, bruna valack har blivit testad och...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Elo
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
502
Senast: snorp
·
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Fiorano
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
652
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp