Färger på får

Nej, hennes far heter Spang BEST! och är efter Best Jerker (e. Jerker) och Britta, som är efter Barry!
Hon är Norsk. :smirk:
 
Hur mörk är din bildskärm? :confused: :confused:

Jag vet inte vad man ska kalla dina får...?
Jag bara vet att Bamsi är född den där färgen. Hon är aningens solblekt, men det är inte mycket.
Jag tycker att hon ser lite ljusare ut på ben och huvud i verkligheten än på bilden, men det är en klar skillnad i ton. :confused:
 
Man kan man inte avgöra av ett foto om fåret är svart eller brunt.

Jag menar ett brunt får är nästan alltid ett solblekt svart.

Man ska titta nere i botten av ullen närmast huden om ullen där är svart, så är det ett svart får
men om ullen några mm från huden är ljusbrun ska det vara ett ljusbrunt får.

Jag har fått lära mig att "bruna" får med svart huvud är blekta svarta och att de bruna fåren inte har svart huvud.
Nu tillhör jag de som tror på "undantag från regler" så man ska nog kolla i botten av ullen innan man säkert antar något.

Jag har som Ameo också tillsynes bruna får, men om man kollar i ullbotten så är de svarta där nere.
Fast i år har jag en "skäckig" bagge som är ljusbrun o vit
men jag har inte kollat i botten på hans bruna fläckar *hmmm* kanske ska gör det idag då :smirk:
 
Men Bamsi har brunt huvud och gyllenbrun ull. Inget svart i botten där inte. :D
 
hm dina "bruna" får vill jag ha till beiga om dom har beige ull. Både oxforddown och shorpshire är beiga men dom har svarta huvud och ben.

Solblekta svarta är mycket mörkbrunare.
 
jo det kan man. Dom fåren som folk vill ha till svarta är ofta bruna, men dom ljusbruna fåren är ovanliga.
 
Till annele och Lurasmatte:

Mina får ÄR bruna!
De rä alldeles samma färg som mjölkchokladkakor i ansiktet, på benen och i botten av ullen.
Att topparna på ullen just nu är beige och nästan lika ljus som de vita fåren har ju inget med deras egentliga färg att göra..
Men för att visa er ska jag ta mig ut och försöka fota dem med digitalkameran. Så förstår ni vad jag menar! :)
Återkommer med nytagna foton i kväll - hoppas jag...
 
Nu har jag varit ute och försökt ta några kort på fårskallarna.. Fast det är inte det lättaste i hagen, när pållarna hela tiden jagar bort dem, för att DE vill ha mattes uppmärksamhet...
Och naturligtvis blir ju inte bilderna särskilt bra heller, men jag tror att man ser LITE på denna i alla fall...

Här är fotot på fåren...
 
Jag håller med dig om att den är brun, men dom som har svart huvud vill jag ha till bruna också.

Har haft en bagge som såg ut så som dina svarta som var finull som jag köpte från baggauktionen och han är reggad som brun.

Ska se om jag har några foto på mina bruna tackor (som är reggad som bruna).
 
jag har ju ingen anning om hur man sätter in bild, :o så jag har skickat till din mail Ameo.
 
Jag tycker att Bamsi är ljusare om huvudet och benen än dina svarta får (om färgerna stämmer). Dom verkar mindre gyllna än henne oxå.
*
Hur såg dom ut när dom var små, före solen blekte dom?
*
Jag klippte en tacka som var Beige/guld i dag. Mycket vacker. :)
 
Håller med dig Ameo om färgsättningen av dina får på fotot !

Precis så som du har skrivit på fotot har jag fått lära mig att det är :)

Kul förresten med lite fårbilder här :love:
 
De som jag skrivit "svart" på ÄR helsvarta när de är nyklippta. De har bleknat i topparna i sommar, av solen.
(Fast min tredje svarta har blivit silvergrå i ullen efter första klippningen...)

Ska kika på dina foton när jag har tid att ladda hem mejlet.. :)
 
De svarta fåren är kolsvarta när de är nyklippta. Jag har inte haft dem som lamm så jag vet inte hur de såg ut då...
De bruna har egentligen samma färg på hela kroppen som på de mörkaste partierna på huvudet. (ser ut som minirådjur när de är nyklippta! ffa när de går i hagen jag ser från ett fönster, där rådjuren också ofta går o betar...)
 
tackar för det!
De vita, svarta o bruna fåren är INGA problem alls att färgbenämna, för de HAR de färgerna helt enkelt... Och det är naturligtvis ännu tydligare när de är nyklippta... :D
Den som jag skrivit "beige?" på är ljusbeige i pälsen och gråflammig i huvudet o på benen. Jag har ingen aning om vad färgen heter, har bara själv kallat henne för beige. Hon är inte renrasig finull utan nån korsning många led bakåt.

Jo, visst är det kul med fårbilder! Fast SVÅÅÅRT att plåta dem... :crazy:
 
Ja, jag antar att Bamsi då är BRUN, inte LJUS elle MÖRK utan bara BRUN. :confused:
 
Vilken underbar fårsida du har !
:love:Åh, så fina baggarna var. Alla var fina! :love: :)
 
Både oxforddown och shorpshire är beiga men dom har svarta huvud och ben.

Men rasklubbarna för Oxforddown och Shopshire kallar färgen på sina raser för vit !
Så vi ska kanske hålla oss till det vi andra också.
 
Den som jag skrivit "beige?" på är ljusbeige i pälsen och gråflammig i huvudet o på benen. Jag har ingen aning om vad färgen heter, har bara själv kallat henne för beige. Hon är inte renrasig finull utan nån korsning många led bakåt.
Jag tycker att hon ser ut att vara vad man kallar Vitgrå

det är en färg som har genetiskt samband med rådjursfärg (röda hår) hittade inte färgboken
men jag tycker mig minnas att det var så :smirk:

Lurasmattesfår
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Finns det någon/några här inne som håller på med/har hållt på med detta? Min otroligt snälle, bruna valack har blivit testad och...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Elo
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
502
Senast: snorp
·
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Fiorano
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
652
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp