Färger på får

ja det har du rätt i.

Men ser man sen på härstammningsbevisen så står där beige på några och vit på några så det är nog olika vem som har skrivit ut härstammningsbevisen.

Det är vanligt att fårbesättnigarna säger att dom har beiga får, när andra tycker att deras får är vita.

Det är nog lika svårt att "färgbestämma" får som det är att bestämma färg på hästar.

Jag är inget proffs på färger utan jag går endast på vad som står i mina härstammningsbevis och dom tackorna som har svart huvud, ben men som är mycket mörka i ullen är reggade som bruna i bevisen, men jag personligen vill ha dom till svarta.

Jag vid håller i alla fall att rikkans tacka är ljusbrun.
 
Jag är inget proffs på färger utan jag går endast på vad som står i mina härstammningsbevis och dom tackorna som har svart huvud, ben men som är mycket mörka i ullen är reggade som bruna i bevisen, men jag personligen vill ha dom till svarta.
Håller med! De ser precis ut som mina svarta...
(jag kan lägga ut bilden jag fick på mejlen här om du vill, så kan fler se... Men jag gör det bara med ditt tillstånd! :))

MINA fårskallar är inget svåra att färgbestämma, så länge man inte är färgblind... De ÄR BRUNA , SVARTA eller VITA ... (förutom korsningstackan, som är "mörkvit" med gråsvart huvud + ben)
 
Och varför ignoreras då min fråga?
:confused:

(Tycker inte du är speciellt trevligt med tanke på att det var jag som startade tråden.)
 
Hoppsan???

Jag svarar inte på din fråga då jag inte anser mig kunnig nog att avgöra vad ditt får har för färg eller nåt sånt och för att jag inte ansåg mig kunna avgöra det på de bilder jag såg.
Eller var det nån annan fråga som jag missat???

Sen - trådar spårar ur!
Det är inte alltid det diskuteras endast det som inledande inlägget frågar om. SÅ fungerar diskussionsforum... ;)
Inget emot dig alltså! :D
Som sagt, jag HAR INGET svar på din undran, alltså kan jag inte svara på din fråga...
 
Ja, jag antar att Bamsi då är BRUN, inte LJUS elle MÖRK utan bara BRUN. :confused:
Ja om hon har brunt huvud/ben och brun ull även nere i botten så är det BRUN hon är. :)
Kul om du lägger ut en bild av henne nyklippt :)
 
Hon ska inte klippas i år. Hon ska få gå med lurvigpäls fram till våren eftersom dom går ute på lösdrift.
 
Bild på anneles får HÄR
(jag beskar och minskade ner bilden lite för att den skulle gå snabbare att ladda upp till servern OCH att sen öppna)
 
Kul med fler får bilder :)

Ja dom ser ju typiskt svarta ut, dvs tillsynes mörkbruna.
Men du annele, du får föregå med gott exempel och skriva rätt färg på dina H-bevis.
Jag brukar rätta i mina om det visar sig vara en felbedömning av någon tidigare fårägare
eller att jag själv bedömt ett lamm fel :smirk:
t.ex kan de grå nyanserna ändra sig rejält från ungt lamm till lite 1-års får
små bruna fläckar på lammungar brukar gå bort och kvar är ett ofläckigt får etc..

Lurasmattesfår
 
Ja jag vill ha mina "bruna" till svarta och det skriver jag också i mina h-bevis, men när jag köpte en finullsbagge för två år sedan på baggauktionen så stod det i hans h-bevis att han är brun och enligt mig så är han väldigt mycket svart, när han klipps är han kolsvart.

Köpte även en shropshire bagge från danmark och i hans h-bevis står det att han är beige. Ja,ja det viktigaste är ju inte färgen utan att dom ger fina kraftiga lammungar.

Jag brukar få massor av lammungar som blir skäckar och i deras h-bevis skriver jag alltid svart och vit samt brun (då är dom ljusbruna,bruna,mörkbruna) och vit.

Mina tackor är:
finull/shropshire
finull/dorset
finull
gute (för att dom är så himla snygga)
shropshire
Samt baggar i shropshire,finull samt gute.

Min avelsverksamhet är helt köttproduktion, där jag lämnar iväg alla 2:a korsningslammen.

Gute fåren har jag endast för att jag tycker dom är så vackra och dom lammen som vi får varje år (ca 10 st) säljes vidare som livlamm.

Dorset bagge lånar jag av grannen.

Vad har ni andra för besättningar?
Hur många får har ni?
Det är alltid skoj att veta vad andra har.
 
Oj, det låter som om du har MÅNGA får.... :)
Jag har bara 2, än så länge.
 
hm, jag har 200 st :angel:
Jag lever på mina får och har gjort det sedan 1997, men hade besättningen tillsammans med min far från - 91 och -97 tog jag över hela besättningen själv, då min fars rygg inte längre höll.

Vi har lammningar from januari tom april och vi får i snitt 350 slaktlamm förutom dom 10 st gutelamm som går som livlamm
om året, så just nu har jag semester innan den stora lammningsperioden.

Jag har 5 gutetackor och 192 andra tackor samt 3 baggar just nu.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Finns det någon/några här inne som håller på med/har hållt på med detta? Min otroligt snälle, bruna valack har blivit testad och...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Elo
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
502
Senast: snorp
·
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Fiorano
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
652
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp