Färggenetik-westernraserna

Sv: Färggenetik-westernraserna

Hej! Försökte använda färgcalculatorn, någon som kan förklara vad deras färgbetäckningar står för t.e.x
frame/splash. Jag har betäckt mitt appaloosasto som är buckskin med blanket och spots men en sorrelhingst med samma tecken. Vet inte vad jag ska fylla i att deras tecken är på calculatorn. Testade frame/splash och fick upp att det var 25% chans att kombinationen var dödlig, men drabbar inte det mest paint? Lite förvirrad!
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Färgkalkulatorn har inga alternativer för appaloosas. Framegenen är ju dödlig i dubbelt upplag. Finns det en chans att hingsten och/eller stoet bär denna gen, måste de testas för den. (Dessa gener "skall" ju inte finnas i appaloosan, men de är duktiga på att gömmas). Skriv du bara in grundfärg på sto och hingst, och räkna med att spotted blanket + spotted blanket borde ge 25% few spot/snow cap, 50% spotted blanket/leopard og 25% enfärgad i teorin.
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

*kl*

Dammar av tråden litet. Behöver hjälp att reda ut en sak. Fick ju en fuxskäck i maj med ganska mörkt blå ögon.
Nu börjar han att se annorlunda ut. På ryggen och det som är fuxfärgad på rumpan har det dykt upp vita stickelhår. Ögonen är blå/grå.
Mamman är brun qh, har tidigare lämnat brunt men har rött anlag. Pappan är svartvit overo paint.

Hur förävs stickelhåren? Finns det något skäckanlag som kan ge stickelhår? Kan det i sådant fall ligga dolt hos pappan?

mvh Eva
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Vad är det för färg på denna fölungen?
22393804.jpg

22393805.jpg
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

*kl*

Kanske jag kan få komma med en lång fråga, och ev få ett svar?
För dom som orkar...

Försökte använda color cal, men har inte alla Ee och sånt...

Vad kan fölet få för olika färger? Color cal säger ju bara bay,
black el sorrel....

Mor sorrel, far bay.

På hingstens sida finns det enbart sorrel och bay hela vägen
bak, utom någon stackars grå på 30-talet...

Men på mödernet finns nästan allt. Sorrel, black, buckskin,
palomino, bay, brown och dun. Då bara räknat till 3:e led.

Har fått palominoföl...

Så, vad kan jag få? (Gillar inte rött egentligen... :o)
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Och kanske berätta för mig att min häst ÄR svart:

6099179.jpg

Liten bild, men färgen syns. 2 år

3309652.jpg

Ful-söt ett och ett halvt åring, på sommaren

22437641.jpg

Nu snart 5, och solblekt. Är KOLsvart på vintern..

ANledningen till varför jag frågar är för att det har sagts mig att
pga att hon blir röd-brun där hon bleks, KAN on inte vara svart...

22437642.jpg

Färgen hon har nu, till höger om bläsen, är den hon får där hon blir
solblekt samt i flanken. Under hakan och på bringan är hon svart
året om... Tricolor? :angel:
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

..om jag inte missminner mig Helt och hållet.. (nu är de fjuttiga kunskaper jag kan baserade på halvblod och inte de amerikanska raserna..)
Men det finns en skillnad på svartbrun och blåsvart, fortfarande Svarta hästar, men den brunsvarta blir solblekt och kan då skifta i rött/brunt. (ex. hade själv en kolsvart travare ett tag som sommartid fick burgundy färgare slingor i man och svans och rött skimmer i pälsen..) emedan blåsvarta inte bleks..

ehum.. rätta mig Gärna om jag har fel, men har iaf för mig att det är där skillnaden ligger..
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

*kl*

Kanske jag kan få komma med en lång fråga, och ev få ett svar?
För dom som orkar...

Försökte använda color cal, men har inte alla Ee och sånt...

Vad kan fölet få för olika färger? Color cal säger ju bara bay,
black el sorrel....

Mor sorrel, far bay.

På hingstens sida finns det enbart sorrel och bay hela vägen
bak, utom någon stackars grå på 30-talet...

Men på mödernet finns nästan allt. Sorrel, black, buckskin,
palomino, bay, brown och dun. Då bara räknat till 3:e led.

Har fått palominoföl...

Så, vad kan jag få? (Gillar inte rött egentligen... :o)

Har du fått Palomino så är antingen mamman felregistrerad eller så har en annan hingst än den brune betäckt stoet.
För att få en GUL häst krävs ett GULANLAG. Dvs måste en av föräldrarna vara gula.
mvh Eva
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Och kanske berätta för mig att min häst ÄR svart:

6099179.jpg

Liten bild, men färgen syns. 2 år

3309652.jpg

Ful-söt ett och ett halvt åring, på sommaren

22437641.jpg

Nu snart 5, och solblekt. Är KOLsvart på vintern..

ANledningen till varför jag frågar är för att det har sagts mig att
pga att hon blir röd-brun där hon bleks, KAN on inte vara svart...

22437642.jpg

Färgen hon har nu, till höger om bläsen, är den hon får där hon blir
solblekt samt i flanken. Under hakan och på bringan är hon svart
året om... Tricolor? :angel:

Din häst är svart.
Svartbrun som färg finns eg. inte utan då är hästen brun.

mvh Eva
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Vad är det för färg på denna fölungen?
22393804.jpg

22393805.jpg

där blir nog en mörk buckskin om inte grullo.
Benen ser ut att bli svarta men de mörka oken över skuldrerna talar om att den ska mörkna.
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

En buckskin har inte ål, grullo är ju möjlig, fast tycker mer den ser ut som en vanlig dun (bay dun).
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Men den är inte svart på huvudet. Jag skulle kalla hästen brun. (svartbrun) svart är svart.
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

*kl*
...Mor sorrel, far bay.

På hingstens sida finns det enbart sorrel och bay hela vägen
bak, utom någon stackars grå på 30-talet...

Men på mödernet finns nästan allt. Sorrel, black, buckskin,
palomino, bay, brown och dun. Då bara räknat till 3:e led.

Har fått palominoföl...

Så, vad kan jag få? (Gillar inte rött egentligen... :o)

Då ska vi se... bara så jag har fattat det hela korrekt, sorrel = RÖD, dvs vad vi skulle kalla fux på svenska? och bay = BRUN, dvs motsvarigheten till brun på svenska, brun kropp o svarta ben/man/svans?

Skulle tro att du har ganska stor chans att få ett litet rött föl, tyvärr...

IOM att mamman är röd (saknar anlag för svart) så bidrar hon med röd komponent. Pappa är brun, kan då bidra med röd och svart komponent.

De flesta "udda" anlag (linebacked dun (black), gulanlag (som ger palomino, perlino, cremello, lobo linebacked dun (vitblack) mfl) verkar på brunt o rött, så de borde ha visat sig på föräldrarna. Gray (skimmel) är ett dominant anlag, så för att en häst ska kunna föra skimmelanlag vidare måste den själv vara skimmel, och så var inte fallet.

Det är alltid kul o kika i härstamningar efter färger! :) Tänk också på att det KAN vara felbedömningar, både historiskt och i modern tid, så att en häst med en angiven färg kan ha andra anlag! T ex kan en buckskin och en (linebacked) dun vara svåra att se skillnad på!

Intresserad av färg? -Läs Bo Furugrens "Hästens färger"!!! Kalasbok med massor av intressant information :)

Lycka till!
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Men den är inte svart på huvudet. Jag skulle kalla hästen brun. (svartbrun) svart är svart.

Ägaren beskriver ju att den bleks i solen. Som ju många svarta gör. Jag tycker den ser svart ut på bilderna (som iofs är lite dålig kvalitet).
Sen är jag lite allrgisk mot benämningarna svartbrun och brunsvart, dom finns lixom inte. Antingen är hästen brun eller svart.
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Vad är det för färg på denna fölungen?
22393804.jpg

22393805.jpg


Med 99,9 % säkerhet är det en grullo. Pappan i detta fall måste då vara en med dun-gen om nu inte mamman är det....vilket man inte kan se av bilderna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp