Färgkombinationer?

M

Majapiraya

Hej, jag har läst runt lite in tidigare trådar och blir så nyfiken på det här med färgkombinationer mellan hanar och honor :)
Är det någon som har lust och förklara hur det funkar lite mer detaljerat med färganlagen? Och stämmer det att bara hanar kan vara röda och honor sköldpaddsfärgade?
 
Sv: Färgkombinationer?

Och stämmer det att bara hanar kan vara röda och honor sköldpaddsfärgade?

Det stämmer inte...de finns röda honor och normlt sett är sköldpadsfärgade honor (de kan hända att hanar blir de men de är ytterst sällsynt)

lite kort om färggenetik
Det finns egentligen bara två färger hos katten som är grund till alla andra färger, rött och svart. Färgerna är bundna till X-kromosomen. En hona (som har kromosomuppsättning XX) kan därför ha svart på båda kromosomerna, rött på båda eller ena svart och andra röd då den blir sköldpadda. En hane (kromosomuppsättning XY) har bara en X-kromosom och kan därför bara vara antingen röd eller svart.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
627
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp