Färgtråd III

Har en fundering. Mitt shettissto fick föl igår kväll. Mörkbrun mamma och mörkbrun pappa. Därför trodde jag inte något annat än mörkbrunt skulle komma ut. Ändå kom det i mina ögon en fux. Är fux en dominant gen? Morfar är fux.
 
Har en fundering. Mitt shettissto fick föl igår kväll. Mörkbrun mamma och mörkbrun pappa. Därför trodde jag inte något annat än mörkbrunt skulle komma ut. Ändå kom det i mina ögon en fux. Är fux en dominant gen? Morfar är fux.

Ditt föl kan absolut vara fux. En fux är genetiskt ee medan de bruna på den platsen är EE eller Ee. Har föräldrarna båda två Ee så kan fölet ha blivit ee. Hänger du med? :)
 
Om en häst bedöms som en viss färg när passet ska skickas in men låt säga 1,5 -2 år senare börjar det svagt skymta en annan färg och hästen med tiden blir "en ny färg", måste då passet göras om? Veterinären/idkontrollanten bedömde då att det inte var troligt att hästen skulle ändra färg alls men det är tydligt att de misstog sig. :D
 
Har en fundering. Mitt shettissto fick föl igår kväll. Mörkbrun mamma och mörkbrun pappa. Därför trodde jag inte något annat än mörkbrunt skulle komma ut. Ändå kom det i mina ögon en fux. Är fux en dominant gen? Morfar är fux.

Enkelt kan man säga att fux är ett recessivt anlag. Det betyder att om hästen har ett anlag, så har den en annan färg men bär fuxanlaget. Har den 2 anlag så är den fux. Ditt föls föräldrar bär båda på ett fuxanlag var och fölet har ärvt mammans fuxanlag OCH pappans fuxanlag och därför blev det en fux.
 
Enkelt kan man säga att fux är ett recessivt anlag. Det betyder att om hästen har ett anlag, så har den en annan färg men bär fuxanlaget. Har den 2 anlag så är den fux. Ditt föls föräldrar bär båda på ett fuxanlag var och fölet har ärvt mammans fuxanlag OCH pappans fuxanlag och därför blev det en fux.
Ok, då förstår jag. Blir det alltid så eller kan man få ett mörkbrunt föl ändå fast det finns fuxanlag på bägge sidor?
 
Ok, då förstår jag. Blir det alltid så eller kan man få ett mörkbrunt föl ändå fast det finns fuxanlag på bägge sidor?

Ja, en häst har alltid 2 anlag. Hos dina föräldrar (ja, du förstår) är det ena anlaget rött men det andra har fortfarande en annan färg ju. Så ditt föl kundr lika gärna ärvt det andra anlaget. Och ärver fölet ett rött anlag från sin mamma t.ex, men inte från sin pappa, så blir fölet annan färg men bär på fuxanlaget som inte syns i en upplaga.

Väldigt förenklat nu, det finns mer anlag djupare in i genetiken.
 
Om en häst bedöms som en viss färg när passet ska skickas in men låt säga 1,5 -2 år senare börjar det svagt skymta en annan färg och hästen med tiden blir "en ny färg", måste då passet göras om? Veterinären/idkontrollanten bedömde då att det inte var troligt att hästen skulle ändra färg alls men det är tydligt att de misstog sig. :D

ja, man får ringa ut kontrollanterna en gång till (och vi fick även mecka med DNA-test).

Fölet reggades som mörkbrunt, våren som ettåring blev det gult. Man visste då inte heller att pappan bar på gul-gen (fölet var av första kullen). Jättekul :cautious:
 
ja, man får ringa ut kontrollanterna en gång till (och vi fick även mecka med DNA-test).

Fölet reggades som mörkbrunt, våren som ettåring blev det gult. Man visste då inte heller att pappan bar på gul-gen (fölet var av första kullen). Jättekul :cautious:

Åh nej vad jobbigt😝 Betalar man samma kostnader en gång till då också? Antar iaf det 🙈
 
Man bär inte på gulgen,om fölet blir gult så är en av föräldrarna gul i någon nyans.

Pappan var reggad som brun och såg ljusbrun ut. Först när han fick gula avkommor insågs det att han hade en gulgen.

Självklart skrivs detta som att han bär på gulgen, eller hur hade du velat uttrycka det? Jag har inte någonstans sagt att det gula var dolt eller rececivt eller magiskt låg under någon annan färg för att plötsligt dyka upp.
 
Pappan var reggad som brun och såg ljusbrun ut. Först när han fick gula avkommor insågs det att han hade en gulgen.

Självklart skrivs detta som att han bär på gulgen, eller hur hade du velat uttrycka det? Jag har inte någonstans sagt att det gula var dolt eller rececivt eller magiskt låg under någon annan färg för att plötsligt dyka upp.
Jag hade skrivit att pappan är gul men att han såg ljusbrun ut.
 
Jag hade skrivit att pappan är gul men att han såg ljusbrun ut.

Men det gula är ju aldrig ensamt som färg?
Jag håller med @Elo , grundfärgen är mer intressant. Min svarta häst med gul-gen ser inte ser minsta gul ut, så att säga att han är gul men ser svart ut blir ju jättemärkligt :confused:

Utan en gul-gen (eller två) finns ju inte anlaget..
 
En korkad och hypotetisk fråga från en helt okunnig på färg.
Bara för att jag tycker att det är lite roligt att fantisera.
Om man skulle betäcka en fux med en skimmel och skimmeln är färgtestad att kunna lämna skimmel, brun och svart.
Kan man räkna ut vad avkomman skulle få för färg?
 
En korkad och hypotetisk fråga från en helt okunnig på färg.
Bara för att jag tycker att det är lite roligt att fantisera.
Om man skulle betäcka en fux med en skimmel och skimmeln är färgtestad att kunna lämna skimmel, brun och svart.
Kan man räkna ut vad avkomman skulle få för färg?
50% för skimmel.Sen får proffsen svara på resten.
 
En korkad och hypotetisk fråga från en helt okunnig på färg.
Bara för att jag tycker att det är lite roligt att fantisera.
Om man skulle betäcka en fux med en skimmel och skimmeln är färgtestad att kunna lämna skimmel, brun och svart.
Kan man räkna ut vad avkomman skulle få för färg?

Ee gg aa - svart
Ee gg Aa - brun
Ee Gg aa - skimmel född svart
Ee Gg Aa - skimmel född brun

Det är alternativen. Inte så roligt kanske. 25% chans för varje alternativ.
 
Ee gg aa - svart
Ee gg Aa - brun
Ee Gg aa - skimmel född svart
Ee Gg Aa - skimmel född brun

Det är alternativen. Inte så roligt kanske. 25% chans för varje alternativ.
Tack. Det spelar inte så stor roll om det är roligt. Men lite intressant är det iallafall 😊
Om inte fuxen är AA, för då kan det bara bli brun eller skimmel född brun.
Okej. Och det kan man inte veta utan att färgtesta antar jag?
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 229
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 545
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 218
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp