Färgval till innerväggar

NilaD

Trådstartare
Vi håller ju på att bygga nytt stall och snart är det dags för målning utav innerväggar. Funderar lite över vilken färg som lämpar sig bäst att använda med tanke på att den ska klara en hel del påfrestningar (fukt, urin, frekvent skurande m.m). Hörde nämligen talas om en vars innerväggar möglade pga fel färg :eek:.
 
Sv: Färgval till innerväggar

Vi använder sån färg som de har inne i ladugårdar.Minns inte på rak arm vad den heter,men den finns ex på Lantmännen.Jag tror det står stallfärg på den.....

Annars vet de säkert på lokala "Färghandeln" vad som tål dessa påfrestningar.
 
Sv: Färgval till innerväggar

Vi målade om förra sommaren. Använde vanlig utomhusfärg, som vi köpte på 3 l förpackningar. Verkar ha funkat bra, färgen sitter bra och ingen röta! :)

Norrland
 
Sv: Färgval till innerväggar

Vi använder sån färg som de har inne i ladugårdar.Minns inte på rak arm vad den heter,men den finns ex på Lantmännen.Jag tror det står stallfärg på den.....

Ladugårslack kallas då det vi har. Målar med det längst ner mot golvet ett par dm. Kan rekomenderas, håller för lite extra.
 
Sv: Färgval till innerväggar

Ladugårdslack ska kollas upp :). Antar dock att man måste ha ngt annat under eller?
Lokala färghandlarna tycker lite olika....:grin: Färghandel nr 1 rekommenderar ett utomhusakrylat (flügger, aqua 100) kostar en slant.
Färghandel nr 2: täcklasyr, kostar ytterligare lite...

Sen såg jag ju att byggmax sålde ett akrylat till mindre än halva priset vilket totalt gör en kostnads reduktion på över 6000:-. Fast man blir ju väldigt skeptisk till ngt som är så mkt billigare än alla andra. Någon som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Färgval till innerväggar

Nu har jag kollat ladugårdslacket, svart, asfaltslack :crazy:. Nej där säger esteten i mig tvärnej. Det ska vara vitt :love:. Däremot har jag fått höra att granngården har en stallfärg. Ngn som vet hur den står sig mot vanligt akrylat?
 
Sv: Färgval till innerväggar

Det är den vi använder,tror jag.Vi köpte den på Granngården (råkade skriva Lantmännen i förra inlägget) och det är stallfärg som de använder i ladugårdar.Den är jättebra.Vi har helvita väggar hela vägen ned(på den putsade betongen) samt träfärgade boxinredningar (dvs bara lackade).

Vi målar inne i boxarna varje år och tak och övriga väggar vart 3-5 år.
 
Sv: Färgval till innerväggar

Säger också alltid Lantmännen, kan bero på att jag tycker att deras namnbyte till Granngården är ngt utav det tönigaste som finns :grin: (Odal var väl bäst hitills.)

Iaf. har du ngn aning om ni grundade med Futura först, detta rekommenderas av tillverkaren, men det är snordyrt och på "Granngården" var dom tveksamma till om det verkligen var nödvändigt. Samtidigt kan ju som bekant snålheten bedra visheten. Man vill ju inte behöva göra om allt för att det inte blev bra!
 
Sv: Färgval till innerväggar

Nej det har vi inte gjort.

Vi målade stallet första gången för snart 12 år sedan och jag köper denna färg varje år.
 
Sv: Färgval till innerväggar

vi målar med linoljefärg, helt underbart! Luktar gott, miljövänligt, lätt att tvätta. Dyrare än vanlig färg men så mkt bättre på alla sätt!
 
Sv: Färgval till innerväggar

Jag har målat med plastfärg nertill i mina boxar, lätt att hålla rent och torkar fort. Har aldrig varit med om att en färg möglat inne i boxen.
Mitt stall är dock utestall (uteboxar under tak) och funkar jättebra med plastfärg.

Lycka till med måleriet!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 880
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 426
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Hej, Jag måste bygga förvaringsplats för hö till mina tre (snart fyra) islandshästar. Idag hämtar jag hö i småbal i transporten...
Svar
0
· Visningar
1 193
Senast: Ishest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp