Färskfoder till valp

Philosophia

Trådstartare
Jag får hem min nya familjemedlem om knappt två veckor och funderar över foder. Jag är ju minst sagt jättenöjd med färskfoder till min 19 månaders unghund och vill även ge färskfoder till valpen, särskilt som min unghund aldrig fungerade riktigt bra på torrfoder som valp.

Nordic, som jag ger har dock inget valpfoder men säger att man kan ge såväl både deras bas och special till valp. Vad tror ni om det? Jag ska så klart höra med uppfödaren också.

Specialen, som jag ger unghunden innehåller följande (inom parentes är torrsubstans) per 100 g foder:

Protein 11,60% (25,52%)
Sm. Protein 10,65% (23,43%)
Fett 9,70% (21,34%)
Fiber 1,70% (3,74%)
Mineraler 2,20% (4,84%)
Kalcium 0,70% (1,54%)
Fosfor 0,60% (1,32%)
Torrsubstans 43,00% (94,00%)
Omsättningsbar energi 215 kcal

Tillsatta vitaminer och mineraler per kg foder:

A 2400 IE
Kolin 32,0 mg
D 520 IE
Folinsyra 0,16 mg
E 12,7 IE
Biotin 0,06 mg
B1 0,5 mg
B2 0,2 mg
B3 2,4 mg
B6 0,8 mg
B12 0,6 mg
Natrium 0,40 mg
Magnesium 0,14 mg
Koppar1,40 mg
Kobolt 0,08 mg
Mangan 8,00 mg
C 8,0 mg
Zink 10,0 mg
K3 0,8 mg
Selen 0,06 mg
Niacin 6,0 mg
Jod 0,30 mg
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag har gått över till färskfoder i stort sett direkt när jag fått hem 8-9 veckors valpar utan problem:)

Kör lite varierat mellan Nordic special, Bravo hjort och Vom och Hundemat till mina hundar (en nu 1-åring och en 3,5 månaders valp). Inga problem, växer lagom och fint samt bra magar.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag gav Special+ till Flinga som valp, vilket är lite kraftiga och var mer likt torrfodret jag bytte från i sammansättningen. Men jag vet även valpar som är uppfödda på Bas, så det verkar som att det inte spelar så stor roll. Nordic själva säger att det är vad man själv föredrar, det är inte för lite energi i fodren för att passa valp. Pratade med dem om detta i somras när jag bytte.

Edit: ser att du skrivit om att du pratat med dem redan :p. Sorry! Men jag är iaf nöjd och har varit hela tiden :).
 
Sv: Färskfoder till valp

Det låter ju prima det både du och Russinbulle säger! :) Så det är inte för mycket kalcium för valpar då (nu talar jag inte om kvoten, utan om mängden)? Det skulle vara så himla skönt att dels kunna ge ett foder jag gillar och dels slippa fippla med olika foder till hundarna.
 
Sv: Färskfoder till valp

Det låter ju prima det både du och Russinbulle säger! :) Så det är inte för mycket kalcium för valpar då (nu talar jag inte om kvoten, utan om mängden)? Det skulle vara så himla skönt att dels kunna ge ett foder jag gillar och dels slippa fippla med olika foder till hundarna.

nejdå - kalciumhalten behöver du inte vara orolig för i dessa sorter. Tror bara det är Fodax som har någon specialrekomendation vad gäller valpar och deras färskfoder, men jag ger inte deras foder så jag är inte insatt i det.

Det man mest bör ha koll på är om valpen blir för rund - för färskfoder är ofta väldig fett och fett är större bov.

Jag gav enbart Vom och Hundemat först, men insåg det va lite väl fett för mina hundar då jag fick ge så liten giva. Nu ger jag hälften - hälften av Vom och Hundemat och Bravo eller Nordic (varvar lite mellan olika smaker på Bravo och Nordic) för att få ner fetthalten lite, men inte ge så mycket kolhydrater som det är i enbart Nordic eller Bravo. Fungerar superbra till mina, men jag vet de som kör enbart Nordic eller enbart VoH så man ger det man känner sig mest bekväm med och helt enkelt provar sig lite fram precis som med allt annat foder:)

Pst - fast jag förstår inte riktigt med vad du menar med mängden kalcium ? Kvoten är densamma oavsett hur mycket mat en hund får och man ger så mycket som hunden behöver i matväg och är fodret bra sammansatt så är kvoten OCH mängden rätt oavsett mängden mat.
 
Sv: Färskfoder till valp

Det som många av färskfodren har lite problem med vad jag förstår är att eftersom kött innehåller så väldigt mycket fosfor så måste man tillsätta tillräckligt mycket kalcium för att kvoten mellan dem ska bli acceptabel.

Valpar kan inte hantera överskott av kalcium på samma sätt som vuxna, om jag har förstått det rätt. Nordic ligger lite högre i både kalcium och fosfor (procentuellt sett i förhållande till övriga mikro- och makronutrienter) än de flesta andra valpfoder och frågan är om det ligger för högt.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag gav min lilla Fodax i stort sett direkt (fasade lite eftersom jag fick med en stor säck torrisar när jag hämtade), men fick då lägga till benmjöl just eftersom det är Fodax.
 
Sv: Färskfoder till valp

Fast Nordic ligger lägre än t ex Vom och Hundemat som jag tycker ligger klart bättre till i värden.
 
Sv: Färskfoder till valp

Fast VoH innehåller väl 1% kalcium och 0,5% fosfor? I och för sig framgår det inte om det är torrsubstans eller inte på VOH:s hemsida. Det är ju rätt stor skillnad på 1% av TS och 1% av VS.

Men det lutar nog åt att jag kör på Nordic special till valpen! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 467
Senast: isafore
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 056
Senast: dramatik
·
Hundhälsa Får hem en 13-veckors valp på söndag. Han äter Royal nu, men jag gillar inte riktigt det fodret och funderar på att byta till färskfoder...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
14 162
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp