Bukefalos 28 år!

Färskfoder till valp

Sv: Färskfoder till valp

Bravo är ju minst på 150 g. Blir mat för 2-2,5 dag till 2 kg hund. (Bör normalt äta mellan 60-80 g/dag.)

Till min vavva på 2,5 kg räckte en Bravoburgare två dagar. Dock åt han lite kyckling också, annars fick man inte i honom maten.
 
Sv: Färskfoder till valp

Min tik är uppfödd på Standardt. Hon är friröntgad(Ahöfter och armbågar UA), och funkade väldigt bra på det fodret. Jag hade inte gett rå kyckling till valp pga deras immunsystem inte är fullt utvecklat och de kan bli sjuka av båda campylobacter och salmonella. Vuxna hundar är tåligare för detta. Nordic hade jag valt eller eventuellt Klass eller annat råfoder med nöt. Ett alternativ kanske är att ge både torrfoder och råfoder? Så gör jag och det funkar bra!!
 
Sv: Färskfoder till valp

Okej vart kan man köpa detta? Finns det i någon buktik eller beställer man genom internet? (inte så insatt i färsktfoder). Hon är KRÄSEN så detta borde kanske gå ner?:P
 
Sv: Färskfoder till valp

Färskfoder brukar man köpa i djuraffärer, vet inte var du har närmaste. Det kan också finnas att köpa på en del hunddagis.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag har utfodrat med färskfoder i drygt 8 år och det har aldrig gjort mig besviken :D

Focus fick det när han var drygt 1 år och Bråka fick det redan som valp. Aldrig ens hört om fall med "den där" bakterien eller komplikationer.

Själv har jag testat nästan allt. Klass, VoH, Halla, Fodax, Nordic, Priima och Bravo. Bravo är min absoluta favorit, mycket för hur det är packat. Det är 8 små hamburgare á 150 gram. Det luktar inte illa och väldigt lätt att hantera. Dom skiter lite, bra päls, bra tänder och bra i hull.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag har sett en valp med campylobaktinfektion, så det existerar. Det är också anledningen till att jag vet att valpar har sämre immunförsvar. Det är helt enkelt inte färdigutvecklat när de är små. Var och en gör naturligtvis som de vill, men det finns anledningar till att man vänjer valpar vid mat med köttfärs gjord på nöt.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag gillar också bravo. så praktiskt med burgarna :-) nu får min vuxne voh och det är ju helt klart lite pill med vägning varje gång!
 
Sv: Färskfoder till valp

Om jag inte minns fel så var det väl Ridgebackgänget på vovve vars ena hund nästan strök med av en kampylobakterinfektion.
 
Sv: Färskfoder till valp

Ja. Jag tror knappast det är en hitte-på-sjukdom men fortfarande såpass ovanlig att få ens hört talas om någon sjuk hund eller människa.
 
Sv: Färskfoder till valp

Finns många människor som smittas av både det och salmonella på utlandsresor. Inte alls ovanligt, faktiskt.
 
Sv: Färskfoder till valp

I min bekantskapskrets har jag tre vänner som smittats utomlands. Två av dem var till läkare där de befann sig, men inte i Sverige.
 
Sv: Färskfoder till valp

KL.

Jag ger VoH valpfoder till min valp. Han hade fått det redan hos uppfödaren. Nu får han hälften färskfoder och hälften torrfoder och verkar må bra.

Angående campylobacter så är det nog ganska ovanligt att hundar blir sjuka även om de får i sig bakterien eftersom de har mycket kortare tarmar så hinner inte bakterierna växa tillräckligt för att komma upp i en patogen dos. Av samma anledning blir hundar sällan sjuka av salmonella. Men självklart kan de bli sjuka om de får i sig höga antal från början eller om bakterierna av någon anledning kan växa tillräckligt i tarmarna. men det är nog större risk att vi människor blir smittade av hunden eller dess mat. Jag hanterar färskfodret som om det är rå kyckling, för det är det i. Men även bland människor så är det framförallt visa målgrupper som smittas, barn och ungdomar är mest känsliga.

De flesta smittas som sagt utomlands men det finns ganska gott om campylobactersmittade kycklingbestånd i Sverige (12-13 % enligt SVA). VoH är visserligen norskt och hur det är i Norge vet jag inte men gissar på liknande. Anledningen till att fler smittas utomlands är antagligen sämre livsmedelshygien och vattenkvalitet (campylobacter är en vanligt vattensmitta).

Sammafattningsvis så bedömer jag risken att bli sjuk av en campylobacterinfektion för min valp så liten att fördelarna med färskfodret väger tyngre. Vet inte om jag hade tänkt annorlunda om jag hade haft barn hemma.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag ger också färskfoder till mina hundar. Dock inte när de är små utan efter de är ett halvår. Och jag väljer foder med rå nöt, inte kyckling. Men det är upp till var och en. Jag vet många som ger VoH och är nöjda med det. Jag väljer att inte ge det av ovan nämnd anledning och att jag vill ha ett foder med mer kolhydrater än det finns i de foder jag sett från VoH.
 
Sv: Färskfoder till valp

Absolut!

Smitta finns, men risken är liten.
Hundar har snabbare tarmpassage, så bakterier får inte lätt fäste.

Ev bakterier via färskfoder är inte mer hotande än ev bakterier via torrfoder.
Alla varianter kan vara "smittsamma".

Även torrfoder kan bära smitta. Dock har jag inte sett detta hos mitt foder än.
 
Sv: Färskfoder till valp

Bumpar tråden lite.

Vilken av Nordic Bas och Nordic special+ skulle ni rekomendera till en valp strax över 4 månader med vuxenvikt på 35-45 kg?
Nordic basen ligger på runt 20,8 % protein och 18,4 % fett, Ca 1,44% P 1,25% (kvot: 1,152)
Nordic special+ på 25,5% protein och 21,3% fett, Ca 1,54 P 1,32 (kvot: 1,16667)

:)
 
Drar upp en äldre tråd då marknaden för färskfoder kanke har förändrats?

Har en valp med vuxenvikt på 7-8 kg. Idag äter hon Royal Canin Mini Junior som vi fått med från uppfödaren. Skulle gärna vilja ge henne färskfoder. Har sett att Mush har bollar som nog skulle vara smidigt då det inte blir så stora mängder hon äter.
Vad ger ni era hundar? Tankar? Erfarenheter kring valpfärskfoder?

Tanken är att hon i så fall får äta lite av varje under en lång tid för att vänja sig. Samt att vi har 3 kg RC hemma.
 
Jag brukar faktiskt variera en del. Ibland VoH, ibland Bravo, ibland Nordic (fast Monsters mage verkar inte trivas med det så det har inte blivit köpt på ett tag nu) och ibland Sund Hundmat.

Nu äter Monster torrfoder också (han åt enbart färskfoder förr, men det har inte funkat för honom), men jag hade gjort samma om han ätit enbart färskfoder. Variation förnöjer, eller nåt sånt. :p
 
Då köper jag nog helt enkelt en påse med Puppy-bollar och testar lite! Hon har ätit lite dåligt nu men kan ju mycket väl vara flytten som spökar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 619
Senast: isafore
·
Övr. Hund Jag får hem min nya familjemedlem om knappt två veckor och funderar över foder. Jag är ju minst sagt jättenöjd med färskfoder till min...
Svar
8
· Visningar
2 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp