Fästinghelveten!

Mer tråkiga nyheter när det gäller fästinghelvetena. 😫
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQq0p7/tropisk-fasting-i-sverige-kan-sprida-farliga-sjukdomar

Hoppsan, tydligen låst artikel men jag tycker det är så pass viktig information att jag gör en fuling.

Håll uppsikt!

Att få en fästing på sig är alltid obehagligt.

De nya fästingar som håller på att breda ut sig i Sverige gör det ännu obehagligare.

Som den tropiska flyttfågelfästingen, som kan bära på sjukdomar som krim-kongo blödarvirus, och den brokiga hundfästingen, som kan orsaka svår sjukdom hos hundar.




Fem saker du inte visste om fästingar



Fem saker du inte visste om fästingar


0 seconds of 4 minutes, 27 secondsVolume 90%







Fästingtiden är redan här – för varje år känns det som de otäcka krypen dyker upp tidigare och tidigare.

Och i takt med den globala uppvärmningen har den vanliga fästingen spridit sig längre norrut och nya färstingsorter dykt upp i Sverige – där det tidigare har varit för kallt.

En av de nya fästingarna är den fästing som kallas tropisk flyttfågelfästing, av arten hyalomma.

helskärm
En av de nya fästingarna är av arten hyalomma.
En av de nya fästingarna är av arten hyalomma.Foto: Getty Images/iStockphoto
Den kallas så för att den liftar med flyttfåglar från Asien, Afrika och södra Europa.

Vanligtvis har vi för kallt och fuktigt klimat i Sverige för att främmande arter ska kunna utvecklas till vuxna reproduktiva fästingar.

Men 2018 hittades för första gången vuxna flyttfågelfästingar i Sverige.

Den har kallats superfästing och sägs förfölja sina offer, exempelvis hästar och kor.

Men det beror enbart på att den rör sig annorlunda än våra vanliga fästingar. De rör sig bara upp och ned på ett grässtrå där de sitter och väntar på att ett lämpligt ”offer” passerar – flyggfågelfästingen rör sig horisontellt på marken. Men för att den ska hinna ikapp ett djur eller en människa krävs det att dessa står nästan helt still.

Kan sprida blödarfeber​

Flyttfågelfästingen kan bära på farliga smittämnen från människor och bakterier som inte förekommer i Sverige, enligt Giulio Grandi, forskare på Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA.

Exempelvis krim-kongo blödarfebervirus, CCHF-virus, som kan orsaka blödarfeber med hög dödlighet.

helskärm
Sommaren är högsäsong för fästingen.
Sommaren är högsäsong för fästingen.Foto: Erlend Aas/NTB
På senare år, delvis på grund av den globala uppvärmningen, har fästingarna som bär på viruset spridit sig till nya geografiska områden som till exempel Portugal, Spanien, Tyskland, England och även Sverige.

Sjukdomen klassas enligt smittskyddslagen som samhällsfarlig.

Inga vacciner​

Viruset sprids till människor via framför allt fästingbett eller genom kontakt med infekterade djur, men kan även smitta mellan människor.

Vanliga symtom är feber, muskelvärk, magont, ledsmärtor, kräkningar och blödningar som kan utvecklas till organsvikt och död.

I dag finns inga vacciner eller effektiva behandlingar, men forskning pågår bland annat på Karolinska Institutet i Sverige.

Flyttfågelfästningen kan också bära på piroplasmos, som kan drabba hästar och angripa de röda blodkropparna, och olika typer av fläckfebervirus.

Kom med guldschakalen​

En annan ny fästing, den brokiga hundfästingen, dermacentor riticulatus, upptäcktes 2017 i Sverige och Danmark.

helskärm
Fästingarna kan bära på farliga virus för både människor och djur.
Fästingarna kan bära på farliga virus för både människor och djur.Foto: Getty Images/iStockphoto
Den kom med guldschakaler, som då hade börjat vandra in i Danmark. I pälsen på en skjuten guldschakal hittades 18 stycken brokiga hundfästingar.

Fästingar bär på ett 40-tal olika sjukdomar som kan smitta både människa och djur. Som Rickettsia raoultii, som tillhär fläcktyfusgruppen.

Alla fästingarna på den döda guldschakalen bar på denna smitta.

Bakterien orsakar ett svårläkt sår, där fästingen har bitit sig fast, vanligtvis på hjässan. Där blir huden svart och dör. Den kan också orsaka feber och svullna lymfkörtlar.

Vanligt penicillin hjälper inte – det kärvs bredspektrumantibiotika.

Dödlig hundsjukdom​

Den brokiga hundfästingen kan bära på TBE och borrelia men bär också på en malarialiknande parasit som kan ge hundar den dödliga sjukdomen Babesios.

I Europa förekommer den traditionellt i Medelhavsområdet, men har nu spridit sig norrut.

I Sverige har den enligt SVA än så länge bara diagnostiserats hos hundar som smittats utomlands.

Även katter kan drabbas, men det är ovanligt.

Ofta leder infektionen inte till sjukdom eller bara till milda symtom, men ibland utvecklas akut livshotande sjukdom hos nyinfekterade hundar.

Sjukdomen ska anmälas till Jordbruksverket och länsstyrelsen, redan vid misstanke om att en hund kan ha smittats.

Rapportera fynd​

För att kartlägga hur fästingarna breder ut sig i Sverige och för att förvarnas om nya arter som kan bära på farliga virus uppmanar nu SVA allmänheten att rapportera sina fynd, via det nya webbverktyget Rapportera fästing och bidra till forskningen.

Gå in på Rapportera fästing och klicka i den bild som mest liknar den fästing du har hittat och fyll i alla uppgifter. Där kan du också lägga till dina egna bilder – och välja om du vill skicka in din fästing till SVA.
 
Lånar en fästingtråd då jag bara har en liten fundering som jag inte lyckas googla svar på.

Om hunden har ett fästighalsband så ska man ju ta av halsbandet innan bad i naturen så man inte skadar miljön i vattnet.

Om man då har spot-onpreparat, bör man då helt undvika att låta hunden bada ute? Logiskt sett borde det väl vara så i alla fall.

Har försökt ta reda på när det går bra att låta hunden bada i sjöar och vattendrag igen efter frontlinebehandling men hittar inget svar. Fick ett tips om att fråga SVA, men vet inte var jag ska fråga där 🙈.

Jag vill gärna komma ut och simma med jyckson 😁 men vill inte skada vattenlivet. Det står att medlet har effekt mot loppor i upp till 7 veckor, kan man gå efter det tro? Måste man vänta längre? Det har nu gått 4,5 vecka... Kanske får schamponera honom frenetiskt i några dagar 🙈
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 818
Senast: Zpunk
·
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
37 837
Senast: Artline
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik
  • Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp