Fästingmedel på/till allergihund?

Nikkis

Trådstartare
Min Nero har, för er som inte vet kvalsterallergi - mot damm och förrådskvalster.

Satt nu med en vän och diskuterade lite att det snart är dax att sätta på fästingskydd på hundarna, hon hade redan idag satt på Scalibor på sin tik.
Jag vill såklart också helst ha Scalibor på mina hundar, för såsom vi rör i skog och mark så är det ett bra skydd.

Men så läste jag nu på nätet;
Scalibor® vet. ska inte användas:
- Till hundar med hudskador (sår, eksem m m).

Nero har ju naggat sig på vissa ställen och har små skorpor lite här och där på kroppen, pga sin klåda. (Han får behandling för det, men hans vaccin kommer inte börja ge effekt förens om ca 6 månader, så det är ju ett tag)

Så då blir ju Scalibor rätt uteslutet för honom. *Fan!*
Vad ska jag då ha på honom, Kan jag ens ha något på honom?! Är allergihundar mer känsliga för fästingmedel än friska hundar? Bieffekter kan ju såklart Alla få, men ja, ni fattar nog poängen.

Jag kanske är helt blind i ögonen nu men jag hittar inget på Frontline's hemsida heller om vilka hundar som inte bör ha det på sig...
Vilka fler fästingmedel finns det?
För det känns ärligt talat lite... Uffigt ( = totalt värdelöst) att sätta på sketna ört och bärnstenshalsband på honom.:cool:


Jag ska såklart ringa och rådfråga min veterinär, men det är lite svårt nu när det är Påskhelg och våren är ju här.

Därför tänkte jag höra lite med er kloka Bukare innan dess, om ni kanske vet något eller har andra bra tips?
PL kanske ser denna tråd också och kan svara.:D
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Örthalsband ska du hålla dig långt borta ifrån om det stämmer som en artikel skrev.
Det innehåller otillåtna substanser och har blivit återkallade, alla butiker som säljer dessa i år och deras underleverantörer kan åtalas.

Nu vet jag inte men av alla medel som finns så om jag skulle välja något så skulle jag hur eller hur ta scalibor, för får han en reaktion har du bara att ta av det och schamponera igenom honom, frontline sitter ju liksom där det sitter - inget du kan ta av direkt om han får en reaktion.
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Jasså?! Det visste jag inte, undra vilka otillåtna substanser örthalsbanden innehåller?
Det som ska vara "så natuuuurligt":angel:

Ja alltså det var lite av min tanke, Scalibor är så lätt att ta av, men vad exakt har det för effekter mot "hudskador" i form av skorpor?
Han kommer nog knappast sluta att nagga/klia sig nu den första tiden, tillomed kan han börja klia sig mer då hans vaccin får den effekten Innan den börjar verka - inom ca 6 månader.
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Stod i senaste Hundliv (inte helt säker på att tidningen heter så).
Dom hade reportage om olika fästingmedel.
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Varför inte prova bärnsten om du tror att din hund inte tål annat? Det är väl bättre än inget? Är du inte nöjd är det bara att skicka tillbaka! Alternativet är väl att chansa på preparat som din hund kanske inte tål, eller att strunta i att använda nåt alls och gå igenom pälsen efter varje promenad.

Min hund fick sin första fästing för någon månad sedan och jag köpte bärnsten i år för att prova. Hittills är jag positivt överraskad! Har hittat en fästing efter jag satte på det och det är mindre än tidigare år med scalibor. Dessutom är pälsen lång nu och då kan det ha sämre effekt, ska klippa i veckan. Det fungerar ju tyvärr inte när pälsen är blöt, så jag funderar på att kombinera med scalibor så småningom om jag hittar fler fästingar.
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Exspot t ex. Kan ju hällas på hundar som kliat sönder sig pga ohyra? Jag mailade tillverkaren och frågade hur det var med exspot och hudskada, min har ju bitsår under läkning, men om man kunde använda exspot men naturligtvis inte hälla just där hunden har sår (i min herres fall på halsen bakom öronen).

Tänkte att det ju borde gå då det ju anväds vid loppor/löss med då de ju kan ha kliat sönder sig. Och enligt tillverkarens representant var det inga problem just sålänge man inte hällde på det där det var sår eller för nära där det var sår, och sålänge hunden inte var 'väldigt sårig', dvs sår på typ hela kroppen. (Jag frågade ju som sagt mest om min, som har rejäla bitsår under läkning bakom öronen båda sidorna, samt ett mindre bitsår under hakan och på nosen, och även har ett rejält bitsår inuti ett öra. Så han har inte sår på stor del av kroppen, men på begränsad del av kroppen (huvudet) har han ju rejält med sår, och djupa)

Så jag behandlade min i tisdags med exspot. Hällde på vanliga ställena (manke och svansrot) och inga problem än iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Min ena hund har samma allergi som din och lite till, men hon kan inte ha Scalibor även om hon inte har sår, hon tål helt enkelt inte det. Min lilla terrier tål inte heller det, så därför har jag helt slutat med dem halsbanden och kör oftast helt utan fästingskydd...

Funderar dock på bärnstenshalsband eftersom jag vet många som är jättenöjda med dem.
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Kan man skicka tillbaka bärnstenshalsband? Det visste jag inte.

Men på något sätt känns det liksom inte som att det fungerar, det är typ mer som en placeboeffekt.
Jag kanske är för fördomsfull nu.:o Men jag känner att jag vill satsa på ett "säkrare" kort än så. Men visst, finns det absolut ingenting annat som passar så skadar det inte att testa med bärnsten.
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Åh! Men då borde ju Exspot fungera, för Nero har inte så stora sår, och det är ju ändå skorpor.
:laugh::bow:
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Hur blev det då när din hund hade halsbandet på sig? Vilka Bieffekter alltså.

Är det så att allergihundar är mer "mottagliga" mot starkare medel såsom fästingskydd?
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Rosmarin, absolut fritt från alla kemikalier. Det funkar, både på dig själv och hunden.
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Ehm... Hur går det till då? För det är ju en växt/ört. :D
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Koka upp en burk rosmarin i ca en liter vatten. Sila av, låt det kallna och slå det på en sprutflaska, typ blomsterspruta. Spruta på hunden, på magen, nosen, ryggen, tassarna, ja överallt, utom i ögonen förstås. Spruta även på dina egna ben och fötter. Luktar friskt, men fästingarna skyr det som pesten. EN enda fästing hade min schäfer den sommaren och den satt I örat. Fick tipset av en veterinär och det har funkat jättebra. Zam var också känslig mot olika medikamenter och allergisk mot mycket. Testa, och lycka till.

GLAD PÅSK och lycka till!
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Det där ska jag faktiskt testa...
Jag tror tillomed att vi har en bruk med Rosmarin här hemma.

Tack så mycket och Glad Påsk!:laugh:
 
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Placeboeffekt? Antingen får de fästingar eller så får de det inte. Det är inget man kan inbilla sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Fästingmedel på/till allergihund?

Loka gick behandlad med PROB förra sommaren, innan allergiutredningen. Badades i schampot och smörjdes in med olja. Luktar ju båtbrygga men är milt och vårdande mot huden (min hade då mjällande och klåda som lindrades) och faktiskt effektivt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 871
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp