Bukefalos 28 år!

fästingmedel

K

knasan

Någon som vet ett bra medel mot fästingar, men som är miljövänligt? Vill undvika Switch om jag kan. Men vi har mycket fästingar.
 
Sv: fästingmedel

Tror det enda som faktiskt fungerar är Switch, eller liknande som Flusa (dock starkare, men mycket mer effektivt).
Jag anser att hellre hälla på gift (så länge hästen tål det självklart!) än att utsätta den för en massa fästingar och dessutom risk för en rad olika sjukdomar med dem.

Men man får ju vara noggrann med vad man gör av gamla förpackningar mm så att inte giftet kommer ut i vattnet.
 
Sv: fästingmedel

Vi har otroligt mycket fästingar här och för oss är det enda som hjälper Switch och det fungerar perfekt. Jag brukar få plocka i snitt 1 fästing/häst under hela sommaren :bow:


TantEster: Har du fixat v-knappen? :p
 
Sv: fästingmedel

Och ändå kan man väl inte tacka gud för skatteåterbäringen än:eek::eek:
 
Sv: fästingmedel

Men hallåååå... Såg ni inte att jag fick skäll i en annan tråd och ble... w uppmanad att använda "klistra in"-funktionen!? Så jag försökte wara lite beskedlig, foglig och mindre förargelsewäckande. Men nä, ingen tomte här inte!! :D:p Och det går så långsamt att klistra in nu när fingrarna want sig wid dubbel-w.

Fast jag har klistrat mycket idag, har ordnat med hemsidan och där will jag inte ha några dubbel-v:n... :devil:
 
Sv: fästingmedel

Så duktig du är :D Men som jag skrev i "min" tråd om blodprov, det är en viss charm när du skriver med w :D Jag skulle nog inte känna igen dig om du slutade skriva med det ;)
 
Sv: fästingmedel

Så duktig du är :D Men som jag skrev i "min" tråd om blodprov, det är en viss charm när du skriver med w :D Jag skulle nog inte känna igen dig om du slutade skriva med det ;)

Nä just det! Det är www:na som gör wwweterinären!! Min nya slogan... Ska foga in det på hemsidan!! :D;)
 
Sv: fästingmedel

ja du får börja marknadsföra dig själv som Weterinär. ;)

ts; till katt så finns det ju halsband med citronella, och dom har en viss effekt men inte lika bra som kemikalier. men det borde iaf innebära att vanliga citrondoftande flugmedel även hjälper lite mot fästingar.

jag har problem med nymfar på min ena häst, dom verkar inte bry sig om switch. undrar varför? :crazy:
 
Sv: fästingmedel

Jag har en häst som är otroligt känslig mot fästingar och testade med allt!!! switch m.m men det som jag har kommit fram till är vitlökspulver i maten!!! 2 skopor varje kväll och hon får inte en enda fästing!!!
 
Sv: fästingmedel

Jag har en häst som är otroligt känslig mot fästingar och testade med allt!!! switch m.m men det som jag har kommit fram till är vitlökspulver i maten!!! 2 skopor varje kväll och hon får inte en enda fästing!!!

Tack för rådet, men det har bara gjorts ett enda test på vitlök invärtes och enligt det så åt hästarna frivilligt skadliga mängder vitlök, de fick blodbrist av vitlöken. Så jag hoppar vitlök invärtes. Och att hantera vitlök innebär att jag blir en stinkbomb och det vill jag ju inte! Så det blir inte utvärtes heller.
 
Sv: fästingmedel

Kan RB86 vara något? Någon som provat? Tar det fästingar?
 

Liknande trådar

Hästvård Just nu har Kajan 2-5 fästingar om dagen som måste plockas 😬 Är livrädd för fästingar då min gamla häst fick anaplasma i blodet och blev...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Jag drar mig tyvärr för mina skogsrundor numera pga alla fästingar. Jag vill helt enkelt inte dra med mig skiten hem så de hamnar på...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 469
Senast: Takire
·
Hästvård Hej, vi har väldigt mycket fästingar hos oss och jag undrar om ni har några bra tips? Jag har sökt och sett att många skriver om Ultra...
Svar
3
· Visningar
810
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
771
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp