Fästingmedel som funkar

miumiu

Trådstartare
Just nu har Kajan 2-5 fästingar om dagen som måste plockas 😬 Är livrädd för fästingar då min gamla häst fick anaplasma i blodet och blev akut jättedålig, fick bo på klinik i 3 dygn och höll på att stryka med. Så vill hitta ett bra potent insektsmedel som håller borta dom små liven. Någon som har tips?
 
Just nu har Kajan 2-5 fästingar om dagen som måste plockas 😬 Är livrädd för fästingar då min gamla häst fick anaplasma i blodet och blev akut jättedålig, fick bo på klinik i 3 dygn och höll på att stryka med. Så vill hitta ett bra potent insektsmedel som håller borta dom små liven. Någon som har tips?
Be din veterinär skriva ut switch. Det heter något annat nu.
 
Switch funkade i förra stallet. Nuvarande har inga så använder inga medel. Eller lögn. 1 fästing per år på vårkanten brukar det vara. Min häst har redan haft sin 😅
 
Just nu har Kajan 2-5 fästingar om dagen som måste plockas 😬 Är livrädd för fästingar då min gamla häst fick anaplasma i blodet och blev akut jättedålig, fick bo på klinik i 3 dygn och höll på att stryka med. Så vill hitta ett bra potent insektsmedel som håller borta dom små liven. Någon som har tips?
Kokosolja..
 
Just nu har Kajan 2-5 fästingar om dagen som måste plockas 😬 Är livrädd för fästingar då min gamla häst fick anaplasma i blodet och blev akut jättedålig, fick bo på klinik i 3 dygn och höll på att stryka med. Så vill hitta ett bra potent insektsmedel som håller borta dom små liven. Någon som har tips?
Det absolut enda som fungerat för min häst som klarade sig nästan helt utan fästingar är Ultrashield.
 
Vi hade full invasion förra året av fästingar, plockade ett 20 tal dagligen. Det som hjälpte var att spraya ultrashield ( den svarta) på en svamp och stryka i ljumskar, runt alla fyra ben och runt mulen.
 
Jag använder ultrashield och har bara plockat några enstaka (typ tre) fästingar någonsin på mina hästar under 10 år som hästägare😅 Och då bor vi ändå i väldigt fästingrika områden, i somras plockade jag över 50 stycken krypande på hunden efter en helt vanlig skogspromenad…
 
Ändrade dom inte någonting i Ultrashielden som gjorde den mindre effektiv för några årsedan? Har för mig att dom drog ner eller tog bort den effektiva delen i den. Jag använde den trots allt för typ 7 årsedan nu.
Nja, den förbjöds ett tag men säljs igen. Finns i två varianter. En "snäll" och en "giftig". Jag har den giftiga... 🙈 :rofl:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 908
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 248
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp