Fakta om olika selar och vagnar!

1EB5FF14-FEC7-4830-8AF3-365BF91108BC.png
Varför är det viktigt att ha den rak? Är det för att slippa att den vippar bakåt eller av kosmetiska skäl? Jag förstår inte det där med en till skakelrem. Hur menar du där?

Jag skulle inte sänka fästet då det hamnar under bröstan.

För blir skakeln rakare så blir vagnen balanserad och tippar inte. Med skakelrem menar jag att jag sätter fast en till rem i själva skakelremmen och sen fäster jag skakeln där.

Det är fortfarande en bit kvar till bröstans nivå. Kanske den här bilden hjälper lite?
 
C98F3FED-0FAE-4E2D-92CD-32D5D38FC5C0.png
Begriper mig inte på nya funktionerna på Buke. Hur i hela hamnade bilden i det citerade? Provar igen.

Edit: nu hamnade den ovanför texten. Sjukt störande!
 
Visa bifogad fil 78316Begriper mig inte på nya funktionerna på Buke. Hur i hela hamnade bilden i det citerade? Provar igen.

Edit: nu hamnade den ovanför texten. Sjukt störande!

Jag skulle inte sänka dem mer iallafall. Men, jag vet inte vilken lösning du ska ha. Tror inte att en skakelrem till är lösningen, tror inte heller man får tävla med det. Det står ju inte uttryckligen men……
 
Jag skulle inte sänka dem mer iallafall. Men, jag vet inte vilken lösning du ska ha. Tror inte att en skakelrem till är lösningen, tror inte heller man får tävla med det. Det står ju inte uttryckligen men……

Så länge vi sitter lite längre fram i vagnen och bara skrittar och travar funkar det ju okej. Galopp får man väl ändå inte göra i LB?
 
För blir skakeln rakare så blir vagnen balanserad och tippar inte. Med skakelrem menar jag att jag sätter fast en till rem i själva skakelremmen och sen fäster jag skakeln där.

Det är fortfarande en bit kvar till bröstans nivå. Kanske den här bilden hjälper lite?
En undran - det går inte att justera balansen på rockarden genom att förskjuta hjulaxel eller säte?
För jag håller med Efva, det verkar jättefel med den modellen på rockard, att behöva fästa skaklarna så lågt för att den ska hamna i balans.
 
En undran - det går inte att justera balansen på rockarden genom att förskjuta hjulaxel eller säte?
För jag håller med Efva, det verkar jättefel med den modellen på rockard, att behöva fästa skaklarna så lågt för att den ska hamna i balans.

Hm... Det låter lite tekniskt. Men jag vet att sätet går att justera, fast jag har för mig att justerat det så mycket det går. Men kanske har jag justerat åt fel håll? Häromdagen när vi var tre som stod och fixade var det en som hade en idé om att vända upp och ned på skakeln, det var vi överens om var en smart idé, så ut med ponnyn och testa. Det visade sig göra balansproblemet ännu värre.

Jag skulle nog lyssnat lite bättre på fysiklektionerna känner jag...

Men tack för att ni engagerar er, vore ju fantastiskt om det går att justera på vagnen på nåt vis. Om det hjälper, så är det en sådan här vagn; https://www.driveout.se/product/rockard-do-traning-a-b-ponny

Jag läser ju där att både säte och hjulaxel är justerbara. Men frågan är hur jag vet vad jag gör... :crazy:
 
Hm... Det låter lite tekniskt. Men jag vet att sätet går att justera, fast jag har för mig att justerat det så mycket det går. Men kanske har jag justerat åt fel håll? Häromdagen när vi var tre som stod och fixade var det en som hade en idé om att vända upp och ned på skakeln, det var vi överens om var en smart idé, så ut med ponnyn och testa. Det visade sig göra balansproblemet ännu värre.

Jag skulle nog lyssnat lite bättre på fysiklektionerna känner jag...

Men tack för att ni engagerar er, vore ju fantastiskt om det går att justera på vagnen på nåt vis. Om det hjälper, så är det en sådan här vagn; https://www.driveout.se/product/rockard-do-traning-a-b-ponny

Jag läser ju där att både säte och hjulaxel är justerbara. Men frågan är hur jag vet vad jag gör... :crazy:
Du ska göra sätet närmare hästen. Åt det håll du automatiskt tar dig i sätet när du känner obalans.
Är det åt det hållet du gjort?
 
Du ska göra sätet närmare hästen. Åt det håll du automatiskt tar dig i sätet när du känner obalans.
Är det åt det hållet du gjort?

Japp. Jag tror inte det går att fälla fram mer heller, men jag får kika på det nästa gång hon ska köras.
 
Sätet har du testat. Då kan du prova att flytta hjulaxeln längre bakåt.

Jag antar att det kräver svets och det tror jag inte att @Habina helst vill göra. Speciellt när vagnen är tämligen ny och man Kanske inte har resurser.
Men, jag kan inte heller se någon annan lösning om hjulaxeln inte är rörlig.
 
Jag antar att det kräver svets och det tror jag inte att @Habina helst vill göra. Speciellt när vagnen är tämligen ny och man Kanske inte har resurser.
Men, jag kan inte heller se någon annan lösning om hjulaxeln inte är rörlig.
det står ju i informationen att hjulaxeln är justerbar
 
Sätet har du testat. Då kan du prova att flytta hjulaxeln längre bakåt.

:crazy: Ok, då gör jag så att jag fotar vagnen i helgen och så får du försöka peka på bilden på vad som går att justera. Just nu känner jag mig totalt lost. Men tack för att du och @Efwa hjälper till. :heart
 
:crazy: Ok, då gör jag så att jag fotar vagnen i helgen och så får du försöka peka på bilden på vad som går att justera. Just nu känner jag mig totalt lost. Men tack för att du och @Efwa hjälper till. :heart

Fota då underredet ganska nära. Om jag tittar på produktbilderna skulle jag kunna gissa att axeln kanske går att ta loss helt, flytta bak några "rutor" och skruva dit igen?

Annars skulle jag kolla med tillverkaren vad de menar.
 
Sen misstänker jag att det ”bara” är att skruva loss plattan och flytta hjulaxeln ett hack om jag skulle vilja det. Men jag tror mer på sätet (det funkar ok om det bara är jag i vagnen och jag sitter långt fram).

9B9A287E-6817-4B5D-922D-D352744D3AD9.jpeg
 
Sen misstänker jag att det ”bara” är att skruva loss plattan och flytta hjulaxeln ett hack om jag skulle vilja det. Men jag tror mer på sätet (det funkar ok om det bara är jag i vagnen och jag sitter långt fram).

Visa bifogad fil 78401

Här kan du ju göra en del. Jag skulle skruva av axeln helt, flytta den så du har en av ”bågarna” på varsin sida av staget. Då ska axeln flyttas bakåt Med andra ord.
 
Nä, det blir väl fel? Ska du flytta bak sätet ett hack så blir det ju lättare fram. Sätet ska ju framåt, mot hästen och axeln ska bakåt, från hästen.
Förutsatt att jag förstått Problemet rätt.

Snurrigt… Men då kan jag alltså inte justera sätet mer?
 
Staget? Vad är det? Men hjulen ska alltså ett snäpp längre bak?

Stag är ett annat ord för stöd, stötta eller lina i segling, typ. Det där lilla pinnen som sticker upp.

Jag skulle testa sätta axeln ett snäpp bakåt och jobba mig till rätt läge. Verkar finnas en del utrymme för att laborera.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 123
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 357
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 930
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 377
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp