Fakta om vatten (!)

Zewz

Trådstartare
Jo, precis vad jag behöver.
I stallet där jag har hästen inhyrd är folket väldigt dåliga på att fylla vatten i hagarna.
Det ingår att göra det när man har kvällsfodringen, men alla verkar resonera som så att "det fryser under natten".
Numera blir det bara ett lätt lager is under natten, o det har hästarna lätt sönder.
Får ändå alltid fylla på vatten till 10 törstiga hästar när jag kommer på eftermiddagarna, och stallägaren som fodrar middag bryr sej itne heller om vatten :smirk: :(
Har skrivit lappar för att påminna, men folk verkar inte bry sej.
Hästarna kommer ut runt åtta, får sin middag (hö) runt ett i hagen, o då tycker jag att hästarna ska kunna dricka vatten! :mad:

Så vad jag behöver nu är lite ren fakta om hur viktigt vattnet är för hästen, för att ha nåt konkret att komma med, för folk verkar inte förstå meningen "hästarna måste ha vatten!"
Svårt kanske, men om nån har nåt blir jag glad :)

Hej!
Vad jag har läst bör hästar som inte har fri tillgång till vatten, vattnas minst 3 ggr/dag. Viktigt är också att hinkar/tunnor är rena, det ska vara bra kvalité på vattnet, så bra att du själv ska kunna dricka det!
M.a.o vattnet är mycket viktigt!

Tack.

Jo, jag är väl medveten om att vatten är jätteviktigt för djuren, men det verkar inte som om de andra är det :(

Vänta bara tills hästarna ligger och sprattlar i hagen av kolikanfall och förstoppning, då blir det nog fart på de övriga att fylla vatten i baljan :smirk:

Jag har mina hästar hos en kvinna som inte heller ger sina hästar vatten ute, hon tycker att de lika gärna kan äta snö! Dumma människa! :mad: Dessutom fodrar hon med hö ute, i hagen går de från kl 06.30 till 21.00, UTAN VATTEN, hu så hemskt!
Mina har ALLTID tillgång till vatten. :love:

Så'nt här gör mig vansinnig!!!
Det är faktiskt lag på att hästar ska ha tillgång på friskt vatten!
Många hästar dricker dessutom hellre ute än inne, så tillgång på vatten i hagen är absolut nödvändigt.
Kan man inte masa sig till att ta ut vattenhinkar till dem ska man inte ha hästar alls! Så'nt ska bara göras- basta.
Dricker den där kvinnan själv hela dagsransonen vätska vid ett enda tillfälle?
PYTON!!!

Jag har tjatat åtskilliga gånger på kvinnan i fråga men hon håller fast vid att de klarar sig på snön, som dessutom håller på att smälta bort!!! Jag satte ut hinkar med vatten till hennes hästar förra vintern men som tack tog hon in dem och använde dem till sitt kraftfoder istället, hinkarna fick jag inte ens tillbaka och hästarna blev återigen utan vatten. :mad:. Hur gärna jag än vill kan jag inte använda alla mina saker till hennes djur, det går sönder och hon har inte råd att betala tillbaka. Jag har en avdelning i stallet, hon har sin. Mina hästar avmaskas, inte hennes, mina hästar har fri tillgång till stråfoder, inte hennes, mina hästar är välutvecklad och fina, inte hennes, listan kan göras lång...en del ska inte ha djur, så enkelt är det! :devil:

Anmäl henne!
Nädå, det fattar jag också att det kan vara svårt. Men be nå'n kompis anmäla henne, vet ja'! :idea: :devil:

Lika i stallet där jag har min häst inhyrd...ingen är intresserad av att ge sina hästar vatten i hagen vintertid...förrutom jag.
Dom resonerar som så att det dom behöver få i sig kan dom äta via snön. :crazy: Just nu finns det inte ens nån ren snö i hagen att äta, då det töat massor osv. :crazy:
Alla hästarna går i samma hage och jag får bära vatten till alla då det är fler än min som är törstig.. :smirk:
Jag kan inte med gott samvete lämna dom utan vatten i hagen...

Vänta bara tills hästarna ligger och sprattlar i hagen av kolikanfall och förstoppning, då blir det nog fart på de övriga att fylla vatten i baljan :smirk:

Om de förstår att det är bristen på vatten som är orsaken till "sprattlingarna" ja. :crazy:

mvh Jessica

Det finns ingen lag på att hästarna ska ha fri tillgång till vatten, däremot finns det lag på att de ska vattnas två gånger per dag. Med andra ord kan man inte anmäla stallägaren.

Självklart borde hästarna ha fri tillgång till vatten av bra kvalitet, men det är inget man kan kräva...

/ Digge

Ett allt för vanligt problem att ägare inte vattnar hästarna under vintern, av den anledningen att vattnet ändå bara fryser. Man kan ju om man är stadd i kassa skaffa en termobar som håller vattnet isfritt. Eller lösa det som vi gjort. På morgonen fylls vattentunnorna med vatten som är något varmare än ljummet. Den stora mängden vatten gör att det tar många timmar för vattnet att kallna och frysa,
= Hästarna har tillgång till vatten hela dagen!
Dessutom innebär det att det alltid är nytt vatten varje dag och därför också av god kvalitet.

Dessutom älskar hästarna det lite varmare vattnet... Det dricker med sybar njutning. Alltså är vi dessutom säkra på att hästarna får den mängd vatten de behöver för att må bra fysiskt..

Krångligt är det och det tar lite extra tid.... men det är ju våra hästars välmåga vi tänker på !!

När det är kallt ute så bör både fodergivan och vattengivan öka, då kroppen kräver både mer och mat och vätska vid kallt väderlag.

Vi har ett eluppvärmt vattenkar ute i hagen, som rymmer 60 liter.
Vattnet i karet är ljummet, och det har inte fryst det minsta trots 40 minusgrader.

Jag har märkt att min häst dricker mindre vatten när det är riktigt kallt ute (kallare än 10 minus). Runt 0 grader i ute tempratur dricker hon mycket, mycket mer!

Jag har provat både ljummet och kallt men det verkar ingen skillnad.

Låter som en bra lösning, men säg det till stallägaren som inte ens har hela kar/hinkar till hagarna, utan vi ställer ut gamla mineral-/foderjästhinkar...

Men nu är det plusgrader hela dagarna, o på nätterna kryper det kanske ner några grader, men inte så en tillräckligt stor hink blir bottenfrusen, så då kan hon väl bemöda sej med o plocka bort isen iaf, men icke då.. :mad: :(

Nu är det iaf oftast folk uppe u "min hage" på förmiddagarna, så nu har småpållarna haft vatten i hagen ett par dagar... Alltid nåt..

Tjeena', Digge! Med sådana som du behös ju inte djurskyddsinspektör'n längre.

Jag är INTE jurist, och VET inte (f'låt f'låt :bow:) exakt vad som står i lagen, men om det står att man bara behöver vattna dem två gånger om dagen kan man ju göra det klockan tolv och fem över tolv, så är man ju helt rätt på det!

Men nog har jag för mig att det finns en djurskyddslag, som på nå't sätt ändå säger att man ska vårda sina djur på bäst sätt, och inte f-n tycker jag det inkluderar att skita i att ge friskt vatten. En masse!

Men visst kan snö vara gott och nyttigt, så länge den inte är gul ... :o

Djurskyddslagen paragraf 28
"Djur skall få vatten minst två gånger per dygn" Allmäna råd "Djur bör ha fri tillgång till vatten".

Den vattenkunnige veterinären och tilika forskaren Sara Nyman anser att hästar ska ha vatten i hagen om de utfodras med hö under dagen. Motiveringen lyder ungefär som följer; hästen producerar mkt saliv när den tuggar grovfoder, saliven tas från blodplasman, minskad plasmavolym ger signaler om törst.
Att gå törstig en hel dag kan ju vem som helst vittna om det plågsamma i. En minskad plasmavolym (uttorkning) leder dessutom till en försämrad prestationsförmåga.

Lägg till detta ökningen av fatala förstoppningar under vinterhalvåret pga för litet vattenintag... däng det i skallen på det där ökenfolket!

Tack!
Precis vad jag behövde!

(Dessutom står alla hästar i stallet på tröga vattenkoppar inne - min pålla har en hink oxå. Börjar undra om de andra tänker alls)

Visst är det en bra lösning :D Hos oss fungerar det utmärkt... men det kanske beror på att det är jag som är stallägare... Stora bra baljor går att köpa på Granngården fd lantmännen.. När hästarna tas in sent på kvällen så vänder "kvällspasset" baljan uppochner då fryser inte resten av vattnet och baljan är isfri på morgonen... Sen fyller den som har morgonfodringen och utsläppet baljorna igen på morgonen. Till detta har jag sett till att det finns stora hinkar med lock och en ordentlig kärra att kärra ut hinkarna till hagen. Allt för att spara ryggarna på oss människor. Det blir några vändor med kärran, men är man mån om hästarna så...

Jag skulle anmäla henne... Jag kan inte se djuren fara illa, hellre ser jag till att något blir gjort å sen får jag väl flytta på mig. Det är bra att du är en sann djurvän iallafall :bow: Stå på dig!

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 381
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
917
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 745
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 984
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka