Bukefalos 28 år!

Faktura från hyresvärd

BernT

Trådstartare
Vi har haft jättstora problem med vår enda toalett (hyresrätt). Senaste året har det blivit stopp 6 gånger så vi fått ringa ut jouren (sker ju alltid på kvällen/helgen..) och mindre stopp 10-talet gånger som vi löst själva. Vi har bott där i 3 år och är de enda som bott i lgh sen den blev klar 2016.

Nu nyligen var det stopp och jouren kom. Han löste det snabbt och enkelt och min sambo sa något i stil med att ”ja det kanske var mkt papper nedspolat eller så”. Idag fick vi en faktura på 2500 för det?Wtf?! Det var INTE mkt papper nedspolat utan det är toaletten/rören som suger.. hursomhelst tycker jag inte att min sambos lekmanna-kommentar/kallprat med rörmokaren ska avgöra. Denna kommentar är anledningen till att vi får betala (står på fakturan).

Vi har aldrig behövt betala tidigare och jag vägrar göra det nu. Kommer såklart bestrida fakturan. Om de vägrar antar jag att jag har noll rättigheter? Är med i hyresgästföreningen. Vi betalar nästan 15000 i hyra och det är en del brister från hyresvärdens sida innan så därför är jag extra osugen på att betala denna.
 
Det låter väldigt märkligt att ni ska ha fått en faktura på det, tycker jag! Jag har bott i hyresrätt hela livet och aldrig fått en faktura för något som hyresvärden lagat. Kan väl hända att de tar betalt för "egenvållade" skador på lägenheten men tycker ändå att bedömningen i det här fallet låter märklig.
 
Det låter väldigt märkligt att ni ska ha fått en faktura på det, tycker jag! Jag har bott i hyresrätt hela livet och aldrig fått en faktura för något som hyresvärden lagat. Kan väl hända att de tar betalt för "egenvållade" skador på lägenheten men tycker ändå att bedömningen i det här fallet låter märklig.

Ja jag tycker också det! På fakturan har de skrivit det som min sambo sa (dvs helt vanligt kallprat med rörmokaren) och strukit över med grön penna. Är det såhär det går till kan vi ju inte prata med rörmokaren nästa gång (för det lär hända fler gånger). Bara typ säga vet inte och sen låta hen jobba själv. Så skumt. Ska ringa imorgon, de har ju sämsta öppettiderna också.

felet släppte efter typ 2 mins grejande av rörmokaren, men det borde inte spela roll för det har hänt tidigare att det gått så fort. Klart jag fattar att det inte är så kul för hv att vi har stopp jämnt men det är inte superkul för oss heller att minst en gång i månaden ha helstopp i toaletten. Inte får vi lägre hyra för det...
 
Kan dom inte kolla vad som orsakar felet? Filma? Känner till ett nybyggt hyreshus med återkommande stopp, orsaken är dåligt fall (eller liknande) och diagnos ställdes via filmning ism lösning av stopp.

Jag hade för övrigt inte heller velat betala fakturan på den grunden.
 
Kan dom inte kolla vad som orsakar felet? Filma? Känner till ett nybyggt hyreshus med återkommande stopp, orsaken är dåligt fall (eller liknande) och diagnos ställdes via filmning ism lösning av stopp.

Jag hade för övrigt inte heller velat betala fakturan på den grunden.

De verkar inte intresserade av att ta reda på vad som är grundproblemet.

nej det känns ju himla tråkigt, men vet inte riktigt om jag kan sätta något emot. Min sambo tycker att vi bara ska betala men det tycker inte jag. Jag vill iaf ha en ordentlig motivering till varför vi ska betala detta till skillnad mot alla andra gånger. Dessutom hade vår granne stopp som deras barn orsakat (stoppat ner saker i toaletten, dvs självförvållat) och de behövde inte betala jouren. Vi pratade med grannarna om det senast i helgen så är helt hundra på det.
 
Dessutom är fakturan från rörmokaren till hyresvärd på 1900 inkl moms. Fakturan till oss är på 2500 inkl moms? Dvs hyresvärden har lagt på 600 kr för ja inget?
 
Är det fler hyresgäster med stopp eller bara ni?

kan ni inte ta mindre papper eller spola flera gånger om det blir stopp?
 
Är det fler hyresgäster med stopp eller bara ni?

kan ni inte ta mindre papper eller spola flera gånger om det blir stopp?

det är flera i samma hus/trappuppgång.
Alltså det var två rutor papper som spolades ner. Går ju knappt att ta mindre papper än så. Och det var dottern som varit på toan och bajsat, och hon är tre år så det är inga mängder. Plus 2 rutor papper då. Helt sjukt att det lilla sätter igen toaletten. Vi kan ju inte direkt ta upp skiten och hacka sönder den och spola i omgångar...
 
det är flera i samma hus/trappuppgång.
Alltså det var två rutor papper som spolades ner. Går ju knappt att ta mindre papper än så. Och det var dottern som varit på toan och bajsat, och hon är tre år så det är inga mängder. Plus 2 rutor papper då. Helt sjukt att det lilla sätter igen toaletten. Vi kan ju inte direkt ta upp skiten och hacka sönder den och spola i omgångar...
Toapapper skall inte sätta igen även om det är betydligt mer än två rutor. Det löses upp i princip direkt i vatten.
 
Toapapper skall inte sätta igen även om det är betydligt mer än två rutor. Det löses upp i princip direkt i vatten.

nej så hur kan vi behöva betala för att min sambo spekulerat i att det kanske varit mkt papper? Fattar faktiskt inte. Blir intressant höra deras motivering imorgon. Kommer spela in det ifall jag behöver det till hyresgästföreningen.
 
Detta är med reservation för att jag inte vet om det kan påverka hyresförhållandet - jag har svårt att tänka mig att en obetald faktura på 2500 kan vara grund för uppsägning, men kolla upp det! Om inte annat så kan det ju påverka relationen med hyresvärden och deras vilja att göra saker. Här är ett förslag på hur det kan hanteras:
Om de insisterar när du pratar med dem så bestrid fakturan skriftligt. Om de skulle få för sig att skicka kravet vidare (borde de inte med en faktura som är bestriden, men det händer), så bestrid även till inkassobolag/kronofogde (obs, detta ger inte "en prick" i nåt register). Hyresvärdens sista utväg är då att ta det till domstol. Ingen vettig människa tar en faktura på 2500 kr till domstol.
 
Detta är med reservation för att jag inte vet om det kan påverka hyresförhållandet - jag har svårt att tänka mig att en obetald faktura på 2500 kan vara grund för uppsägning, men kolla upp det! Om inte annat så kan det ju påverka relationen med hyresvärden och deras vilja att göra saker. Här är ett förslag på hur det kan hanteras:
Om de insisterar när du pratar med dem så bestrid fakturan skriftligt. Om de skulle få för sig att skicka kravet vidare (borde de inte med en faktura som är bestriden, men det händer), så bestrid även till inkassobolag/kronofogde (obs, detta ger inte "en prick" i nåt register). Hyresvärdens sista utväg är då att ta det till domstol. Ingen vettig människa tar en faktura på 2500 kr till domstol.
Jag vet hur det fungerar, har jobbat med fakturering :) så den delen har jag full koll på.

blir bara så sjukt irriterad över att de skickar en faktura på något som inte är vårt fel. Och dessutom utan en egentlig förklaring? Det tycker inte jag är okej, enda förklaringen är min sambos kommentar om att det kunde varit papper. Och det är väl ingen förklaring egentligen.

Själva relationen känns som det kvittar. Vi kommer köpa något eget under 2020. Blir det fler stopp kommer jag ringa jouren igen om det behövs. Och spela in hela besöket av rörmokaren så det inte blir tjafs. Kommer dock inte lösa de mindre stoppen själv i fortsättningen utan det får hyresvärden komma och lösa också.
 
Läste fakturan noggrant nu, är mycket som inte stämmer!

står ”slamsugning/högtrycksspolning av stopp i wc
2 timmar, 1 man”

Rörmokaren var här i fem min och använde bara en sån där grej med handtag på, ingen spolning/slamsugning. Och def inte två timmar.
Det är möjligt att firman tar betalt för minst 2 timmars jobb. Tog ut elektriker en gång för att säkra upp. Tog 5-10 min. Om ens det. De fakturerade 2 h pga det är det minsta de fakturerar. Jag som var van vid 1h-fakturor blev lite paff.
 
Det är möjligt att firman tar betalt för minst 2 timmars jobb. Tog ut elektriker en gång för att säkra upp. Tog 5-10 min. Om ens det. De fakturerade 2 h pga det är det minsta de fakturerar. Jag som var van vid 1h-fakturor blev lite paff.

Stämmer säkert, men att skriva och ta betalt för att det genomfördes saker som aldrig gjordes känns ju konstigt.
 
Stämmer säkert, men att skriva och ta betalt för att det genomfördes saker som aldrig gjordes känns ju konstigt.
Är du säker på att det inte gjordes? Jag vet inte hur det går till men jag tänker att kan hen ha gjort sugningen någon annanstans i huset? Efter att han gick ut ur er lägenhet?

Oavsett så tycker inte jag heller att du ska behöva betala.

Vad säger fastighetsägaren?
 
Är du säker på att det inte gjordes? Jag vet inte hur det går till men jag tänker att kan hen ha gjort sugningen någon annanstans i huset? Efter att han gick ut ur er lägenhet?

Oavsett så tycker inte jag heller att du ska behöva betala.

Vad säger fastighetsägaren?

Helt hundra, han gjorde inget sånt. Han sa själv att det inte behövdes. Hyresvärden äger fastigheten så de vill ju att vi ska betala. Men de öppnar om en timme så då ska jag ringa.
 
Helt hundra, han gjorde inget sånt. Han sa själv att det inte behövdes. Hyresvärden äger fastigheten så de vill ju att vi ska betala. Men de öppnar om en timme så då ska jag ringa.
Har dom aldrig haft ut spolbil och spolat avloppsrören? Det gör vi i våra fastigheter när det är mycket problem med stopp o s v.
 
Har dom aldrig haft ut spolbil och spolat avloppsrören? Det gör vi i våra fastigheter när det är mycket problem med stopp o s v.

Tror inte det. Har inte hunnit ringa än, är fast på Föris med ledset barn som inte vill låta mamma gå.. men så fort jag kommer loss ska jag ringa hv.
 
Bor också i hyresrätt med värdelös rördragning. Här har de satt ihop rören från köket så de går in i badrummet där det kommer på rör från tvättmaskin/dusch/vask osv. Rätt ofta som det blir stopp och kommer upp vatten från tvättmaskinen eftersom fett/mat/diverse från köksvasken stoppar. Plus då att det gör att vattnet i vaskarna inte rinner undan.

Vi hade ut personal som slamsög och höll på samtidigt som han muttrade om hur trött han var på att vara ute i de här husen för samma problem om och om igen.

Vi betalade inte ett öre och hade det kommit en faktura hade jag, precis som du, vägrat betala. Det är orimligt att det ska bli stopp så ofta och för så små grejer. Dessutom i ett hus som är nybyggt, det får hyresvärden helt enkelt se till att lösa själva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp