Fakturera jobb

Meggan

Trådstartare
Hur räknar jag ut vad jag ska fakturera? Skall göra en del jobb utöver mitt vanliga mot faktura. Om jag vill ha motsvarande x i timmen på faktura hur räknar jag då? :D:confused:

Ja alltså man redovisar ju antalet timmar a' xx kr per timma, antingen med momsen inräknad i timpenningen eller inte och är den inte inräknad så ska den läggas på och det ska isf framgå hur mycket i den totala summan som är momsen.

Hur fakturerar du i vanliga fall liksom?

Mycket grovt kan man säga att om du fakturerar 100 kr + moms kommer du efter egenavgifter och inkomstskatt att ha ungefär en femtiolapp "i fickan".
Det betyder att om du vill få ut en nettoinkomst (efter egenavgift och inkomstskatt) på exempelvis 150 kr/tim behöver du fakturera ungefär 300 kr/tim + moms. Det blir ungefär samma sak som en bruttolön på drygt 200 kr/tim, om du hade varit löntagare.

Ja alltså man redovisar ju antalet timmar a' xx kr per timma, antingen med momsen inräknad i timpenningen eller inte och är den inte inräknad så ska den läggas på och det ska isf framgå hur mycket i den totala summan som är momsen.

Hur fakturerar du i vanliga fall liksom?
I vanliga fall fakturerar jag inte utan har lön

Mycket grovt kan man säga att om du fakturerar 100 kr + moms kommer du efter egenavgifter och inkomstskatt att ha ungefär en femtiolapp "i fickan".
Det betyder att om du vill få ut en nettoinkomst (efter egenavgift och inkomstskatt) på exempelvis 150 kr/tim behöver du fakturera ungefär 300 kr/tim + moms. Det blir ungefär samma sak som en bruttolön på drygt 200 kr/tim, om du hade varit löntagare.
Tack snubbelfot det var nåt sånt jag var ute efter :bow:

Om du vill räkna om en månadslön till en timlön kan du dela månadslönen med 165.
Om du tjänar 30 000 i månaden så har du alltså en timlön på 182 kr.
Detta är dock i en anställning. Som egenföretagare måste du ta hänsyn till både sociala avgifter på drygt 30% och moms samt kostnader för försäkringar och pension mm för att kunna jämföra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
852
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 396
Senast: fio
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 584
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
816
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025