Falabella eller minishettisar?

Själv skulle jag aldrig skaffa någonting mindre än en B-ponny just pga rymningsrisken. Har aldrig träffat en mindre A-ponny som gått att hålla instängd i hagarna med annat än extremt kraftiga aggregat och fem trådar. Vilket kan vara problematiskt när de dessutom oftast måste hållas på sträng diet.
Tada!

Har sysslat med shettisar sedan 2005 och inte haft problem med att hålla dem i hagen.
 

Bifogade filer

  • FD00030F-A889-4D9F-8048-48FBBC7447F7.jpeg
    FD00030F-A889-4D9F-8048-48FBBC7447F7.jpeg
    479,3 KB · Visningar: 110
Vad söta😍 Jag kan tänka mig att man skarpt minimerar risken att de rymmer om de får göra annat än att bara stå i hagen. Hur har det varit för er?
Det har inte haft någon påverkan alls. Mina rymmer inte varje sig de vilar eller aktiveras. På denna bilden har de inte gjort något på flera år. Bara gått i hagen och drällt.
 
Tada!

Har sysslat med shettisar sedan 2005 och inte haft problem med att hålla dem i hagen.
Skönt att det finns några i alla fall 🙂.

Den som står här hade aaaldrig rymt någonsin och det var enligt ägaren tveksamt om det ens skulle behövas tre trådar på staketet för han skulle inte drömma om att försöka krypa under. Jag var tveksam och drog tre trådar ändå och det tog väl fem minuter innan han kröp under tråden trots stor hage :meh:
 
Jag vet också shettisar som är rymningsbenägna, men min personliga erfarenhet av shettis talar emot det. Hade såklart anpassat trådarna för liten häst (d.v.s. tre trådar) men aldrig några rymningar, ens om elen var avstängd eller en av fjordingpolarna däremot någon gång drog på egna äventyr. Så helt omöjliga att hålla i hagen behöver de ju nödvändigtvis inte alls vara. :)
 
Skönt att det finns några i alla fall 🙂.

Den som står här hade aaaldrig rymt någonsin och det var enligt ägaren tveksamt om det ens skulle behövas tre trådar på staketet för han skulle inte drömma om att försöka krypa under. Jag var tveksam och drog tre trådar ändå och det tog väl fem minuter innan han kröp under tråden trots stor hage :meh:
🙈 påhittiga små frön!
 
Miniatyrhästar blir det! Det var någon som skrev det och nu har jag googlat som en tok! Självklart val känns det som nu. Är det någon här som har erfarenhet av de?
 
Miniatyrhästar blir det! Det var någon som skrev det och nu har jag googlat som en tok! Självklart val känns det som nu. Är det någon här som har erfarenhet av de?
De jag har sett har varit klent byggda och med rätt dålig exteriör och benställ.
Men det är du som ska ha dem. Så, mitt bästa tips är att du besöker några uppfödare (eller importörer) för att bilda dig egen uppfattning om hurdana de är.
Sen får du plocka fram stora plånboken.
Du får nog uppemot 10 minishetland för samma kostnad som 2 miniatyrer.
 
De jag har sett har varit klent byggda och med rätt dålig exteriör och benställ.
Men det är du som ska ha dem. Så, mitt bästa tips är att du besöker några uppfödare (eller importörer) för att bilda dig egen uppfattning om hurdana de är.
Sen får du plocka fram stora plånboken.
Du får nog uppemot 10 minishetland för samma kostnad som 2 miniatyrer.
Men vad tusan😱 Blir inte klok på detta. Dyra får de vara, men det andra kan kvitta😅😳 Jösses! Jag får se vart det slutar!
 
Jag tror att det är bättre odds att du hittar två trevliga shettis-individer med stabilt och tåligt lynne som passar till den typ av användning du tänkt dig än att du hittar två passande miniatyrhästar eftersom de är betydligt mer ovanliga i Sverige så det är färre att välja bland, på hästnet ligger det bara ett 20-tal miniatyrhästar men ca 100shettisar.

Pris på inkörd trevlig miniatyr verkar vara 30.000kr och uppåt, mot motsvarande shettis för typ 10.000kr och uppåt.
 
Alltså ja, rik är jag inte och lägger såklart hellre pengar på annat!

Det är nog inte miniatyrhästar som passar dig bäst utifrån deras pris, svåra att få tag på, sundhet hos rasen, samt övriga motiv vad du vill ha hästarna till .

Även klokt att läsa på om sjukdomar/genetiska tendenser ang sjukdomar miniatyrerna kan ha.
 
Senast ändrad:
Jag tror att det är bättre odds att du hittar två trevliga shettis-individer med stabilt och tåligt lynne som passar till den typ av användning du tänkt dig än att du hittar två passande miniatyrhästar eftersom de är betydligt mer ovanliga i Sverige så det är färre att välja bland, på hästnet ligger det bara ett 20-tal miniatyrhästar men ca 100shettisar.

Pris på inkörd trevlig miniatyr verkar vara 30.000kr och uppåt, mot motsvarande shettis för typ 10.000kr och uppåt.
Det kan mycket väl vara som du skriver! Jag får kika runt. Stallet ska först och främst bli klart. Får se vart jag hamnar..
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 728
Senast: jemeni
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 505
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 718
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 731
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp