Fallgropar m.m. vid husköp

När vi hade visning på vårt förra hus - som var friskt - ville mäklaren att varenda altandörr (tre stycken)skulle vara öppen så bara för att dörrar står på glänt behöver det inte betyda att det är för att dölja något.
 
När vi hade visning på vårt förra hus - som var friskt - ville mäklaren att varenda altandörr (tre stycken)skulle vara öppen så bara för att dörrar står på glänt behöver det inte betyda att det är för att dölja något.
I de flesta hus finns en lukt, som inte behöver innebära att något är fel. Det hade ni kanske.
När man har bestämmt sig för att vilja buda så kanske man kan få be om att komma till huset när det varit helt stängt i några timmar, då borde man märka ev lukter.
 
Senast ändrad:
Jag fick göra avkall på många av mina önskemål. Blev mer och mer realistisk av att gå på många visningar.

Om du sedan siktar på hus på landet, gå till kommunens hemsida och titta på översiktsplanen för att få veta vad som planeras framöver. Så att t ex det lantligt belägna torpet inte ska bli granne med ett villaområde (om man vill undvika det).

Googla fastighetsbeteckningen. Då kan du hitta intressant info.
Som en liten motpol kan jag bidra med att berätta att det huset jag hittade och köpte hade MER av drömfaktor än jag letat efter :love:
 
@Magiana Lånelöfte kan du skaffa på vilken bank som helst, bara för att ha det inför visningar. Är också bra att ha nåt att gå efter då du får veta vad du får låna och således hur dyrt du kan köpa.
Lånelöftet binder dig inte till just den banken utan sen när du hittat ditt hus kan du gå in på olika banker och förhandla om lånet. Du får ändå den räntan som gäller när lånet tas, det förhandlar man inte i löftet.

Jag gick till min vanliga bank och skaffade lånelöfte innan jag ens började titta på bostäder. När jag hittat en bostad var det långt fram till inflyttningsdagen så jag kontaktade flera banker och jämförde, men var tvungen att ha lånelöftet för att ens delta vid budgivning.
När jag köpte mitt hus var det endast de som redan hade lånelöfte som fick vara med och lämna intresseanmälan och buda.
Mäklaren blev seriöst osams med en intresserad kille eftersom han vägrade att låta killen vara med på budgivningen
 
Det har skrivit mycket bra redan - det jag kommer att tänka på är att fråga om säljaren tänker teckna en dolda fel-försäkring. Jag har tidigare skrivit om ett fall som blev tragedi för både säljare och köpare pga att dolda fel-föräskring saknades. Man kan kolla eventuella planer och bygglov hos kommunen, kanske grannarna har något på gång som inte nämnts? Man kan som sagt även kolla grannområdet. I vårt område finns en "skrotsamlare" som kan bete sig lite aggressivt ibland, men man kan nästan se på tomten att det inte är riktigt alla getter i skåpet där... Vi bor tillräckligt långt bort från honom, men dom som bor närmare har lite problem med mannen. Man kan även kolla trafiken på närmsta väg. En del vägar är mer högtrafikerade än man kanske kan tro om man inte känner området.

För ett hus jag köpte fick jag reda på att det hade gjorts markradonmätningar i området och fick ta del av uppgifterna och se att det inte var något problem just där (men jag minns tyvärr inte vem jag fick infon ifrån - nån myndighet eller avdelning eller nåt). Jag har även vid ett tillfälle kollat upp med den lokala polisen om det är ett stökigt och problematiskt område (och fick ett väldigt bra och seriöst svar).

Sen är min personliga åsikt att det är bättre luft i äldre hus utan mekanisk frånluftsventilation eller andra påhitt, men där kan du fundera själv på om du har några preferenser (äldre hus med självdrag kan ju ha andra problem, som t.ex. att dom är dragiga). Samma sak med om det finns t.ex. värmepump och den står nära sovrummet - det kan bli ett jobbigt biljud som kan göra en galen om man är ljudkänslig.

Jag kan inte påstå att vi har kollat på jättemånga hus innan vi har köpt. Vi har haft tur och "rätt" hus har dykt upp ganska snart - ibland långt innan jag egentligen hade planerat att jag var "köpredo". :D Sen har dom hus jag har köpt alla haft sina fel och brister, och jag tror att det kan vara svårt att vänta sig ett helt felfritt protokoll från besiktningen. Och jag kan tycka att vissa besiktningsanmärkningar har varit av mer teoretisk natur, för det är saker vi aldrig har åtgärdat och som aldrig har skapat några problem...
 
Jag har aldrig brytt mig om att det görs kreditkontroller på mig och aldrig upplevt några problem med om jag har många. Undrar om inte det är ett förlegat problem?
Jag skulle definitivt tycka att det är mer värt att kontakta flera olika banker för att få lånelöfte. Bekanta har fått väldigt olika svar från olika banker - allt från att bankerna inte velat ge lånelöfte alls, till väldigt generösa lånelöften.
 
Jag har för mig att många kreditupplysningar sänker kredtvärdigheten.

De måste ju inte ta en kreditupplysning för att du frågar lite? Det är ju sedan när du säger att vi kör, jag vill ha mitt lån här som de måste kolla att allt du sagt verkligen stämmer och inte har ändrats.
 
I de flesta hus finns en lukt, som inte behöver innebära att något är fel. Det hade ni kanske.
När man har bestämmt sig för att vilja buda så kanske man kan få be om att komma till huset när det varit helt stängt i några timmar, då borde man märka ev lukter.

Ingen lukt i det huset kan jag säga;-) Tror mer att det handlade om att man skulle känna att uteplatserna var lättillgängliga.
 
Det har skrivit mycket bra redan - det jag kommer att tänka på är att fråga om säljaren tänker teckna en dolda fel-försäkring. Jag har tidigare skrivit om ett fall som blev tragedi för både säljare och köpare pga att dolda fel-föräskring saknades. ..

Fast att försäkringen saknas fråntar ju inte säljaren ansvaret för ev dolt fel, bara det att han inte har någon försäkring att utnyttja. Istället får han casha. Ungefär som om min hund biter din, då kommer jag ju inte undan med att säga att jag har skitit i att teckna en hemförsäkring/ansvarsförsäkring, jag måste ju fortfarande ersätta din hunds skador. Blir surare att betala allt själv bara.
 
Fast att försäkringen saknas fråntar ju inte säljaren ansvaret för ev dolt fel, bara det att han inte har någon försäkring att utnyttja. Istället får han casha. Ungefär som om min hund biter din, då kommer jag ju inte undan med att säga att jag har skitit i att teckna en hemförsäkring/ansvarsförsäkring, jag måste ju fortfarande ersätta din hunds skador. Blir surare att betala allt själv bara.
Har man då otur har de inte nåt att casha. De kan ju vara på obestånd den dagen man upptäcker fel.
 
När jag köpte mitt hus var det endast de som redan hade lånelöfte som fick vara med och lämna intresseanmälan och buda.
Mäklaren blev seriöst osams med en intresserad kille eftersom han vägrade att låta killen vara med på budgivningen

Ja, så långt är jag med och det är ju dags att skaffa ett nu. Om knappt två veckor ska jag titta på några hus, men jag tror inte riktigt på dessa så det är väl ingen panik än. I juli har jag mer tid att söka hus så då måste jag definitivt ha det klart.

Samma sak med om det finns t.ex. värmepump och den står nära sovrummet - det kan bli ett jobbigt biljud som kan göra en galen om man är ljudkänslig.

Ja, gudars ja! Den jag har i nuvarande hus är outhärdlig. När jag hade den påslagen var jag konstant på dåligt humör. Humöret förbättrades påtagligt när jag stängde av pumpen.

De måste ju inte ta en kreditupplysning för att du frågar lite? Det är ju sedan när du säger att vi kör, jag vill ha mitt lån här som de måste kolla att allt du sagt verkligen stämmer och inte har ändrats.

Men inte slipper man väl kreditupplysning om man frågar om ett lånelöfte?
 
Säger samma. I min värld är det självklart att en bank tar kreditupplysning för varje kund som frågar?

Men nu insåg jag precis att det kan stå att man får besked direkt på skärmen när man fyllt i sina uppgifter när man ber om ett lånelöfte. Hur går det ihop egentligen? O_o En kreditupplysning känns självklar men om det går så fort att få ett lånelöfte, görs det verkligen? Och vad är ett lånelöfte värt om inte en kreditupplysning gjorts?
 
Men nu insåg jag precis att det kan stå att man får besked direkt på skärmen när man fyllt i sina uppgifter när man ber om ett lånelöfte. Hur går det ihop egentligen? O_o En kreditupplysning känns självklar men om det går så fort att få ett lånelöfte, görs det verkligen? Och vad är ett lånelöfte värt om inte en kreditupplysning gjorts?
Det enda jag vet är att jag gjorde en sån via nätet hos IKANO-banken och ett tag senare dimper det ner en upplysning i brevlådan.
 
J

Men inte slipper man väl kreditupplysning om man frågar om ett lånelöfte?

Jo, man gör så här:
"Hej, jag undrar lite allmänt kring vilka villkor ni kan erbjuda mig vid ett husköp. Jag vill inte att ni tar någon kreditupplysning ännu, men min inkomst är XX kronor och jag har XX kronor i övriga tillgångar, och jag vill köpa ett hus för ungefär XX kr i området XX."
Då får man ett teoretiskt svar vilket upplägg banken skulle kunna tänka sig, givetvis förutsatt att man tar kreditupplysningen för att säkerställa att det var som jag sa, NÄR jag eventuellt bestämmer mig för att det är bank X jag vill ha mitt lån hos.
 
Har man då otur har de inte nåt att casha. De kan ju vara på obestånd den dagen man upptäcker fel.

Givetvis. Men jag tycker inte det riktigt hänger ihop med försäkringen ändå. Försäkringen är ett sätt att ev. få ut pengar smidigare, men att de inte betalar har ju isåfall med deras dåliga ekonomi att göra och då får man gå till kronofogden med sitt krav.
 
I de flesta hus finns en lukt, som inte behöver innebära att något är fel. Det hade ni kanske.
När man har bestämmt sig för att vilja buda så kanske man kan få be om att komma till huset när det varit helt stängt i några timmar, då borde man märka ev lukter.

Det tror jag inte. Lukten fanns snarare på utsidan - gödsel så jag är mycket tveksam att det var orsaken. Dörrarna var på glänt på bilderna också.
 
Jo, man gör så här:
"Hej, jag undrar lite allmänt kring vilka villkor ni kan erbjuda mig vid ett husköp. Jag vill inte att ni tar någon kreditupplysning ännu, men min inkomst är XX kronor och jag har XX kronor i övriga tillgångar, och jag vill köpa ett hus för ungefär XX kr i området XX."
Då får man ett teoretiskt svar vilket upplägg banken skulle kunna tänka sig, givetvis förutsatt att man tar kreditupplysningen för att säkerställa att det var som jag sa, NÄR jag eventuellt bestämmer mig för att det är bank X jag vill ha mitt lån hos.

Jag tänkte att det vore bra att redan ha ett lånelöfte medan man letar efter rätt hus. Utan det kan man ju inte vara med i budgivningen direkt.

Jag har f.ö. kollat på ett par banksidor och vad det är för uppgifter de vill ha när man ansöker om lånelöfte. En av dessa (Icabanken) ville ha information om kommun. Vad svarar man på det? Jag har ju ingen aning om var i landet jag köper mitt hus.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 541
Senast: LaMagia
·
Äldre Hej! Jag och min man bor idag i hyresrätt och har alltid gjort. Vi är nu sugna på att flytta till en ny stad och "börja om" livet och...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp