Fallgropar m.m. vid husköp

Magiana

Trådstartare
Det är mycket att tänka på vid husköp och jag skulle gärna vilja ta del av era erfarenheter. Allt går ju inte att läsa sig till.

Vilka fallgropar kan man råka ut för vid husköp?
Ni som har köpt hus, hade ni velat göra något annorlunda vid husköpet?
Hur många hus tittade ni på innan ni hittade Huset?
Bör man ha något minimiantal hus som man tittar på innan man ens överväger att ge bud?
Hur mycket kontrollerade ni på huset innan kontrakt skrevs eller kollade ni huset efter kontraktsskrivningen? Var det bara en vanlig besiktning eller även el, vatten, murstock, radon, annat? Hur tänkte ni angående fel som hittades och vad var skäl nog att backa från köpet?
 
Vi har precis köpt hus, flyttar in i Augusti/September skiftet. Men jag svarar på vad vi fick lära oss att tänka på.
Vi tittade på 7-8 hus, bjöd på det första, men la oss fort. Bjöd på det 5:e men det blev enormt mycket dyrare än planerat, det gick upp nästan 1 miljon från utgångspriset på 1.3 miljoner

Vårt hus var ordentligt besiktigat lagom till visningen. Sambons pappa fick titta på de pappren innan vi bestämde oss (snickare och vet vad han håller på med). Hans tips som man absolut inte får missa att titta på vid en visning är isolering, källare och ev. vind. Är det isolering hela vägen upp till nocken? Vilken typ av isolering? Luft behövs för att huset ska må bra. Finns möjlighet att tilläggsisolera, när tilläggsisolerades det?

Inga rabatter i anknytning till husgrunden. När dränerades huset senast? Om eldstad finns, är den i bruk och när besiktigades den?

Huset vi köpt var radonhalten mätt, annars hade vi tagit ut någon som gjort det.

Vi ska i nästa vecka få en personlig genomgång av besiktningsprotokollet, med besiktningsmannen på plats. Då ska svärfar följa med då han har mest koll på läget.
 
Jag har ju inte köpt mitt hus utan ärvt så jag har ärvt en drös problem. Badrummet är fixat (gammal vattenskada som försäkringen tog det mesta på) men kolla badrum/toalett med avseende på fukt (svartmögel är en stor varningsklocka).

Instämmer med @YaHilweh , inga rabatter eller träd nära husgrunden/fasaden (och jag föredrar hus utan källare både med tanke på fukt och radon).

Taket, i vilket skick och när lades det om senast? Det är annars en dryg utgiftspost.

Om det är ett gammalt hus på torpargrund, hur väl isolerad är grunden? I mitt kök (den delen är dock från 1973) drar det om fötterna på vintern och jag har ingen aning om hur man ska kunna få i mer isolering utan att det blir svindyrt :crazy:

Fönstren, vilket skick och vilken typ? Täta treglasfönster kan förändra uppvärmningskostnaden rejält plus att om man bor i närheten av en väg hörs trafiken mycket mindre.

Igen, om det är ett äldre hus finns det jordfelsbrytare? Det är iofs ingen jättekostnad, jag har precis satt in två (har el i en stuga på gården också) och det gick på strax under 5 000 kr och då ingick ett trefasuttag också (vilket jag rekommenderar om man har en lite större tomt och vedeldning).
 
Se till att anlita en oberoende besiktningsman. Detta görs innan kontraktsskrivning sker eftersom det som framkommer på besiktningen kan påverka priset. I våran besiktning av huset ingick allt och något annat hade jag inte varit intresserad av. Jag vill ju veta alla fel och inte bara några och få otrevliga överraskningar när jag har flyttat in.

Om du inte är duktig på byggnader själv så anlita någon som är duktig på byggnader som du kan rådfråga. Fråga om hen kan vara med när ni går igenom resultatet av besiktningen. Be henom också att göra en kalkyl över vad du kommer behöva fixa de närmaste tio åren och på ett ungefär vad det kommer att kosta. Vad man kan eller inte kan acceptera i besiktningen beror på hur mycket man har tänkt göra med huset. Att äga sitt hus innebär alltid att något behöver göras. Det kommer man inte ifrån. Frågan är snarare hur mycket man kan tänka sig att göra själv och hur mycket man behöver leja bort. Saker som skulle få mig att backa kanske inte bekommer dig och tvärtom. Renovering tar alltid mycket längre tid än vad man tror så ta inte på dig för mycket. Drömmen blir lätt en mardröm då. Gör klart rum för rum istället för att börja riva överallt.

Var uppmärksam på lukter och på missfärgningar och även på nymålade partier. Det kan vara eller bli mögel. Köp inte ett hus där de har ställt doftljus/annat som förändrar lukter överallt. De försöker dölja något.

Fråga mäklaren allt du kan komma på. Skriv upp dina frågor så att du inte glömmer något och skriv ner svaren så fort som möjligt.

Vatten och avlopp är dyra saker så kolla upp det ordentligt. Vi kommer få kommunalt vatten och avlopp här nu och det kommer kosta ca 170000 kr att ansluta. Om vi inte hade gått med på det kommunala avloppet hade vi behövt gräva ny trekammarbrunn då den gamla inte kommer bli godkänd men det är inget alternativ för oss.

Gå igenom huset ifrån grund till tak när du går på visning. Kolla dränering, fönster, isolering i väggar och golv, yttre ytskikt och tak. Även skorstenar om det är aktuellt. Rabatter vid huset är alltid en varningssignal. Risken för fukt ökar dramatiskt av rabatter intill huset.

Hur många hus man "ska" titta på beror på utbudet. Vi tittade på säkert 100 hus innan vi hittade vårt drömställ och det tog 3 år. Ju fler hus man tittar på desto mer vet man vad man vill ha och vad man inte vill ha. Ibland kan det vara vettigt att gå på visning av hus som man egentligen inte är intresserad av om utbudet är magert just för att få känslan av vad man vill ha.
 
Det jag spontant kommer på är att om det finns doftljus utspritt i huset på visningen KAN det vara för att dölja något.

Mitt bästa råd är dock att om du hittar ditt drömhus och ska få köpa det, se till att skriva på papprena så fort det bara går.
För även om du vinner budgivningen och säljarna säger att de ska sälja till dig kan de backa ur ända fram tills papprena är påskrivna. *vis av erfarenhet.. *
 
Precis som övriga skriver ventilation, lukt i huset? Luktar det målar färg? Då har man troligt målat för att få lite ny målarfärgs lukt istället för att känna någon annan lukt som inte är så bra. Är fönster o dörrar öppna när ni kommer för att se på huset? Då hade jag funderat om de vädrar de ut någon lukt? Spelas det musik under visnigen? Finns det något störaden ljud som musiken skall dölja? En väg kanske går nära och de ljuden hör tydligt om man inte har på musik? El- hur ser elen ut? Gammal kablar? Jordfelsbrytare? Gammal proppskåp? Inget fel med gammalt proppskåp men kolla hur det ser ut. Dränering runt byggnader? Fukt märken i tak, väggar golv? "Innertaket" råsponten i taket på vinden är det ljus o fin eller är det mörka fläckar? Runnit in runt skorstenen? Källare är det cement är den fläck fri? Inreddkällare hur är golven släta o jämna eller sviktar dom ? Hur luktar det i källaren? Bubblar golvmatta golvfärg och tapeten? Hur ser fönstern ut i huset? Sluter de tätt? Eller får man in ett finger mellan karm o fänsterbåge? Enkelglas finns innerfönsterna kvar? Eller är det två glas eller tre glas? Målas, kittas om eller bytas? Fönster är dyrt att byta. Ventilation? Väg? Vem o hur mycket underhåll har fastigheten du ser på och ev grannar i underhåll av vägen? Hur är den skött? Hur ser den ut? Snö röjning? Behöv snöstaket ? Kör grannen genom ex. gårdsplanen? Finns det servitut som belastar fastigheten och kan de ställa till problem i framtiden? Gå igenom huset rum för rum. Funderar på vad du ser och se hur det ser ut vad har de gjort hur är det gjort rum för rum. Finns internet, telefon och Fiber? Vatten är det drickbart och hur mycket vatten? Avlopp? Godkänt eller få ni föreläggande? Nytt avlopp kostar lätt 100,000-250,000 kr beroende på vad som krävs. Och hur mycket jobb man kan göra själv som ex hämta material osv Finns det lagom med mark eller är tomten lagom stor? Finns det störande verksamhet in till? Krossbana eller grus-stentäkt? Eller annan verksamhet som för bullrar? Glöm inte besiktiga huset och ta med någon som du litar på är du intresserad av fastigheten gör ni helt rätt som tar med ex en snickare som är bra på att se skicket och vad som behöver göras.
Det finns hur mycket till.
Lycka till med hus köpet!
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Ju fler hus du tittar på, desto bättre hum får du om vad du egentligen söker i ett hus, rimliga priser, för- och nackdelar du kan tumma på, osv. Så om du kan, titta på många hus - men i vissa områden säljs ju inte särskilt många om året, så det kan ju vara så att det inte går.

Håller med om det mesta som redan skrivits, men lägger till att doftmaskering inte nödvändigtvis är något jätteproblem. Här pinkade katten inne, inte precis någon katastrof (golvet skulle ändå bytas dessutom) men säljarna öste på med doftljus och parfym... Så det kan vara lite vadsomhelst bakom pålagda dofter, det finns ingen anledning att backa direkt - men självklart kan det vara ett allvarligt problem.
 
Det jag spontant kommer på är att om det finns doftljus utspritt i huset på visningen KAN det vara för att dölja något.

Mitt bästa råd är dock att om du hittar ditt drömhus och ska få köpa det, se till att skriva på papprena så fort det bara går.
För även om du vinner budgivningen och säljarna säger att de ska sälja till dig kan de backa ur ända fram tills papprena är påskrivna. *vis av erfarenhet.. *

Jag tycker verkligen inte att man ska skynda på! En husaffär är en stor affär och man ska verkligen grundligt undersöka allt så att det verkligen är vad man vill ha. Vi har också förlorat hus/gård men jag förlorar mycket hellre ett hus än inser efter jag har flyttat in att något har missats som kanske gör att jag varken har råd att bo kvar eller kan få huset sålt igen. Det är en bra mycket sämre sits än att bli av med huset man hade tänkt sig.
 
Det är mycket att tänka på vid husköp och jag skulle gärna vilja ta del av era erfarenheter. Allt går ju inte att läsa sig till.

Vilka fallgropar kan man råka ut för vid husköp?
Ni som har köpt hus, hade ni velat göra något annorlunda vid husköpet?
Hur många hus tittade ni på innan ni hittade Huset?
Bör man ha något minimiantal hus som man tittar på innan man ens överväger att ge bud?
Hur mycket kontrollerade ni på huset innan kontrakt skrevs eller kollade ni huset efter kontraktsskrivningen? Var det bara en vanlig besiktning eller även el, vatten, murstock, radon, annat? Hur tänkte ni angående fel som hittades och vad var skäl nog att backa från köpet?

Vårt hus var ett som såldes "i befintligt skick" (vi köpte från kyrkan). De hade gjort en vanlig besiktning och vi köpte in oss på den och fick en extra genomgång med besiktningsman. Sedan provtryckte vi skorstenen. Vi hade bara tittat på ett hus innan då vi sökte efter en speciell sorts hus (stort, stadsnära med avskild tomt) fanns det inte så många som föll oss i smaken.
Vi har hittills bara haft ett problem vilket var relativt lättlöst.

För mig så är det viktiga att det är ett äldre hus som byggdes innan plasten kom in i byggnadssvängen. Jag vill också att det står fördelaktigt till rent markmässigt (inte i en sänka). I ett radonområde bör man kolla radonvärdena.
 
Tack för alla svar! :) Fortsätt gärna med fler råd.

Jag är rätt tacksam över mitt känsliga luktsinne här. Är det nymålat med någon modern färg så köper jag nog inte. Jag har svårt för lukten och är lite nojig över emissionerna som blir. På jobbet flyttade vi in i en nyrenoverad lokal i oktober förra året och jag tycker att det fortfarande är dålig luft där.

Ett litet problem jag har är att jag letar hus över nästan hela södra Sverige och det blir långa avstånd att åka. Om knappt två veckor tänkte jag ta en helg för att bara titta på hus men hinner nog inte åka så långt. Under juli när jag har tid att åka sjunker tyvärr utbudet.
 
Mycket bra skrivet innan i tråden.
Takfönster är en sak jag skulle undvika, där är det ofta problem.
Prata med alla grannar innan köp, de går inte att flytta på så lätt om de råkar vara konstiga människor som man riskerar att störa sig på.
 
Jag hittade bra information på den här sidan:
http://www.kopahus.se/

Jag gick på många, många visningar och lärde mig alltid något på varje. Mitt tips är att gå och titta på mängder av hus, även sådana som du inte är direkt intresserad av men som finns i närområdet. Bara för att få "erfarenhet".

Jag fick göra avkall på många av mina önskemål. Blev mer och mer realistisk av att gå på många visningar.

Om du sedan siktar på hus på landet, gå till kommunens hemsida och titta på översiktsplanen för att få veta vad som planeras framöver. Så att t ex det lantligt belägna torpet inte ska bli granne med ett villaområde (om man vill undvika det).

Googla fastighetsbeteckningen. Då kan du hitta intressant info.
 
En sak jag funderat på är det här med bolåneförmedlare. Det enda jag är intresserad av i dagsläget är ett lånelöfte, inte en låneansökan. På en av sajterna står det att de kan hjälpa till med lånelöfte om man hittat ett hus man vill köpa eller är på väg att skriva kontrakt. Där är ju inte jag. Än.

Vad är det för övrigt för skillnad på ett lånelöfte och ett låneerbjudande? Låneförmedlare sysslar ju med det sistnämnda och man måste ju inte acceptera något av erbjudandena. För mig känns det lite som samma sak.

Är en bolåneförmedlare överhuvudtaget något att fundera på eller måste jag själv sitta och jämföra olika långivare innan jag väljer en bank för att be om ett lånelöfte?
 
@Magiana Lånelöfte kan du skaffa på vilken bank som helst, bara för att ha det inför visningar. Är också bra att ha nåt att gå efter då du får veta vad du får låna och således hur dyrt du kan köpa.
Lånelöftet binder dig inte till just den banken utan sen när du hittat ditt hus kan du gå in på olika banker och förhandla om lånet. Du får ändå den räntan som gäller när lånet tas, det förhandlar man inte i löftet.

Jag gick till min vanliga bank och skaffade lånelöfte innan jag ens började titta på bostäder. När jag hittat en bostad var det långt fram till inflyttningsdagen så jag kontaktade flera banker och jämförde, men var tvungen att ha lånelöftet för att ens delta vid budgivning.
 
@Magiana Lånelöfte kan du skaffa på vilken bank som helst, bara för att ha det inför visningar. Är också bra att ha nåt att gå efter då du får veta vad du får låna och således hur dyrt du kan köpa.
Lånelöftet binder dig inte till just den banken utan sen när du hittat ditt hus kan du gå in på olika banker och förhandla om lånet. Du får ändå den räntan som gäller när lånet tas, det förhandlar man inte i löftet.

Jag gick till min vanliga bank och skaffade lånelöfte innan jag ens började titta på bostäder. När jag hittat en bostad var det långt fram till inflyttningsdagen så jag kontaktade flera banker och jämförde, men var tvungen att ha lånelöftet för att ens delta vid budgivning.

Är det inte risk för problem med en flertal olika kreditupplysningar när man själv kontaktar flera banker?
 
@Magiana varför skulle det vara det? Man vill ju ha det mest förmånliga lånet som kund. Jag köpte ju en relativt billig BR, men på ett hus för flera miljoner gör några procent hit eller dit större skillnad.
 
@Magiana Jag har hört talas om det med, men aldrig märkt av det. Vet iofs inte vad som räknas som många... Jag har väl någon per år i samband med tex lånelöftena förra året, bostadskontrakt eller vad det nu är som gör att man tar kreditupplysning. Men jag har å andra sidan inga skulder eller anmärkningar heller så det kanske gör att det inte spelar roll?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 589
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 303
Senast: Calmiche
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 542
Senast: LaMagia
·
Äldre Hej! Jag och min man bor idag i hyresrätt och har alltid gjort. Vi är nu sugna på att flytta till en ny stad och "börja om" livet och...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp