Bukefalos 28 år!

Fallteknik

Sv: Fallteknik

Nix, hjulet tvärställdes, bromsningen blev total och jag flög rakt uppåt/framåt.

Såg en liknande men mycket värre olycka på nära håll i våras. Vi körde ett träningspass i grupp på cykel, låg i två led bedvid varandra i hög fart, ca 50 kmh, i en lång nedförsbacke. Plötsligt flyger baken på cykeln framför mig rakt upp i luften och tjejen på cykeln flyger övr styret. Jag ligger en aning till vänster om henne och lyckas precis undvika at köa på henne. Hon hade kört ner med framhjulet i ett ganska djupt hål i asfalten och fick tvärstopp. Kort medvetslöshet, skador i ansiktet och rejäla skrapsår, ambulans och sedan både plastikkirurgi och annan behandling.

Det är svårt att säga om hon hade haft någon chans att dra nytta av god fallteknik. Det var en fruktansvärd luftfärd och landning hon gjorde.
 
Sv: Fallteknik

Jag personligen skulle og inte få mycket hjälp av fallteknik. Tänker jag i fallet på hur jag ska ta emot mig, spänner jag mig och får oftast större skador. De gånger jag har gått omkull, vilket är en tre-fyra gånger har jag varit helt oförberedd, och inte fått en skråma. Däremot efter ett fall från en "spelande" häst, känns det mycket mer eftersom min kropp automatiskt bereder sig på att man kan åka av.
 
Sv: Fallteknik

Inom fallskärmshoppning tränar man in "fallteknik". När man kommer in fort i en landning lär man sig att rulla, sk fallskärmsrullning, den funkar perfekt för ridning också:laugh: Naturligtvis kan man aldrig skydda sig från allt, men lite är bättre än inget. Fallskärmsrullningen tränas in så att den sitter i muskelminnet, dvs minst 100 upprepningar i praktiken:p

Jag har använt detta från hästryggen, och jag bara "rullar" av, oavsett om det kommer snabbt eller om jag på förhand vet att jag kommer att åka av. Eftersom det sitter i muskelminnet behöver jag inte tänka, utan snabbt eller långsamt spelar ingen roll. Men då jag rider unghäst använder jag väst ändå:p
 
Sv: Fallteknik

De gångerna jag har ramlat/flugit/fallit av har har jag liksom bara gjort det. När man väl ligger där på marken har iaf jag ingen aning om hur jag egentligen hamnade där och jag känner inte att jag kan påverka det.
Sen har jag *pepparpeppar* aldrig fått några allvarligare skador än att tappa andan en gång och få lättare hjärnskakning en annan gång så jag kanske har medfödd fallteknik?
 
Sv: Fallteknik

Har åkt av massor med gånger och oftast klarat mig bra.
Två gånger har jag åkt av ordentligt.

Ena gången red jag ett sto som konstrade och jag for i backen.
Exakt vad som hände minns jag inte. Kommer bara ihåg tiden i stallet innan lektionen och sedan att jag vaknade i ridhusspånet. Resulterade i hjärnskakning och blåmärken. Kanske hade skadan kunnat minskat med fallteknik, kanske inte.

Andra gången red jag en stor hingst som stegrade sig, jag hamnade bakom sadeln och sedan måste han ha gjort nåt kast eller nåt för vi stod vid staketet på kortsidan när han reste sig men när jag vaknade låg jag vid x ungefär.
Är vissa minnesluckor även här. Slutade med bruten arm, massa blåmärken och skrubbsår, domnad armbåge och i slagen höft. I det fallet tror jag att fallträning hade varit varit bra. Så man hade kunnat släppa honom och landat rätt.

Åkte av ett sto och tog emot mig i ridhussargen med armen vilket gjorde att jag bröt andra armen. Så där hade ju inövad fallteknik också varit bra.
 
Sv: Fallteknik

Jag har tränat fallteknik, från häst/för ridning då, när jag var barn. Var en kurs på ridskolan, det kaaan ha ngt att göra med att en av ridlärarna där var gift med judotränaren ;)

Men gick ut just på tekniken vid fall, och så fick vi träna 'judokullerbyttor' och grejer, att INTE försöka ta emot sig (sträcka ut en arm etc) vid fall, skydda nacken osv. Först kullerbyttor osv i spånet, sen från en plint som blev högre och högre, och sen från häst. Först stillastående, sen i skritt, trav och (frivilligt) galopp.

Jag vet inte om träningen hjälpt, men jag brukar hamna på fötter eller som en boll. Dock vid de två svåra olyckorna hjälpte det inte - men det var inte pga fel i träningen utan olyckstypen som gjorde det omöjligt att skydda sig.

Sen, jag TROR att det knepiga med fallträningen är att den måste användas för att komma automatiskt? När man var arn/ungdom kom ju träningen automatiskt, men nu i vuxen ålder haglar ju (tack och lov) inte avramlingarna tätt. Och jag har märkt att träningen börjar försvinna. Jag lamnar oftare på höft/sida än som jag borde. Delvis är kanske säkerhetsvästen en del i det? (Sån fanns inte när jag var barn). Men blir omsidigare med den.
 
Sv: Fallteknik

Kan du berätta lite om den falltekniken ni tränade?

Då jag nu hamnat på andra sidan 50strecket så funderar jag ju på om jag skadar sig mer nu om jag ramlar av.
Förr i världen, (när gammelpållans dotter var unghäst) då var jag som fastklistrad i sadeln på denna rodeodrottning.
Jag känner att den känslan/kunskapen är som bortblåst och nuvarande pållen har inte samma grejor för sig.
Hon gjorde stora4-5 runda rodeosprång på rakt spår medan han har korta mycket knyckiga saker för sig.
Åker troligen i backen direkt.
Jag har försökt att börja rulla (iväg från hästen) så fort jag landar på marken, är det rätt?

Jag är (lyckligtvis?) lite ringrostig på avramling, har åkt av 3 ggr de senaste
*räknar* ca 20 åren.....
Peppar, peppa, ta i trä osv....
 
Sv: Fallteknik

Oj, jag minns inte exakt som sagt, är ju baksidan med att inte ha samma avfallningsfrekvens som i ungdomen...

Men det jag minns: att hålla in/ihop armar och ben, absolut inte försöka ta emot sig med utsträckt arm/hand (det är ett av de säkraste sätten att få handleds- och/eller armfrakturer på. När jag bröt handleden på tre ställen var btw just när jag försökte ta emot mig), allt som 'spretar ut' från kroppen riskerar att brytas av. Allt som är i spänning riskerar att knäckas/brytas av.

Så att hålla ihop armar och ben, men samtidigt som flera sagt vara avslappnad och mjuk (det som försvunnit med stigande ålder och tidigare ridolyckor, men vet hur illa det kan gå och spänner sig) som möjligt.

Att fortsätta 'rulla' bort från hästen i landningen, dels för att minska risken att bli trampad/sparkad, men dels för att man minskar kraften i fallet om man fortsätter i rörelse en liten bit efter man så att säga fått markkontakt. Så helt rätt där ja =)

Det knepigaste var att skydda nacken. Att böja in den som vid en kullerbytta skyddar i ena läget men ökar risken att bryta den i andra läget.

Alla 'vanliga' kampsporter har nog träning i fallteknik, så det borde bara vara att kontakta en dito klubb. Gärna gå ihop ett gäng ryttare kanske? Äen jag borde ju verkligen, dels har jag ju blivit RÄDD att falla av sen olyckan, och som sagt jag har ramlat av ungefär lika många ggr som du på samma tidsperiod, och hela träningen syftade ju till att det skulle bli en reflex. Och det funkade ju, men om man inte använder dem på lång tid försvinner de ju.

Tillägg: Hittade den här artikeln http://www.sporthasten.se/artiklar/unga-ryttare-far-trana-fallteknik

Verkar som det även på vissa ridskolor finns kvar. Ironiskt så är ju risken större för vuxna att bryta saker än barn (de har böjligare skelett) så eg konstigt man inte satsat mer på kurser för ryttare.

Men tror som sagt vilken judoklubb som helst kan vara behjälplig, och är man en grupp kanske man inte ens behöver börja träna judo på riktigt utan kan få lära sig 'bara' falldelen ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Fallteknik

När man håller på med galopp går det i allmänhet så snabbt att man inte hinner blinka innan man landat. Än mindre tänka på hur man skall landa...
Får mig att tänka på en fjällsäkerhetskurs jag gick för många år sen. Vi pratade om vad man skulle göra om man hamnade i en lavin. En gammal militär predikade högt och tydligt vikten av att bevara lugnet och metodiskt ta av sig skidorna den ena efter den andra...
...varpå en fjällräddare tyckte att någon skulle bära ut den "lövhögen", dvs. den gamle militären...
Men visst hjälper det om man är tränad och är mjuk i leder och kropp. Men yngre har en fördel här då lederna är mjukare och läker fortare...
 
Sv: Fallteknik

På Häståkeriet i Stockholm anordras kurser i fallteknik. Det är en supergullig kille som tidigare tränat någon typ av kampsport, tror det var judo. Håller på mer med ridning nu.

Kanske du kan bolla lite idéer med honom?

Själv har jag fallit av ett antal gånger och leker trasdocka varje gång. Altså slappnar av i hela kroppen och jag har hittils inte vart på sjukhus.
 
Sv: Fallteknik

*kl*
Jag tror mycket på det med rätt fallteknik. En medryttare till min häst hade tränat mycket Judo tidigare och påstod bestämt att hon hade nytta av sin fallteknik :)
 
Sv: Fallteknik

kl

jag skulle behöva träna lite tror jag...föll av i fredags, rakt på höger axel, vilket resulterade i fraktur på 2 ställen:crazy: har nu en järnbit och flera spikar i axeln.... blir att pausa lite med ridandet!
 
Sv: Fallteknik

KL

Jag tror definitivt att fallteknik gör mycket!
Visst, som vissa skriver, det går snabbt och oftast (näst intill alltid) har man ingen aning om hur man hamnade där pga adrenalin osv, men grejen är ju inte att man i fallet ska hinna tänka, utan att muskelminnet ska veta hur man enklast landar.

Jag har bara skadat mig en gång, då jag fick ett ordentligt skrapsår/hål i armen. Skulle då sitta upp, hamnade bakom sadeln och hästen stack. Hann tänka att det nog var bäst att jag ramlade av då istället för att hon skulle springa in i staketet eller att jag skulle flyga in i staketet, så lyckades ta ur vänsterfoten ur stigbygeln och lutade mig till höger och ramlade av, o landade på höger höft o höger arm.
Vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om hon börjat bocka eller jag inte fått ur foten ur stigbygeln :S
 
Sv: Fallteknik

Tror på att är man uppvärmd och mjuk i kroppen klarar man sig bättre när man störtar. Och det är säkert inte fel med fallträning. Men de flesta ridskolor trycker dåligt på att ryttarna även behöver bli uppvärmda och tränade...
Och just att man kan fastna i stigbyglarna visar väl hur mycket som kan hända när man rider. Såg ett hinderlöp där jockey'n fastnade med foten och följde med över hindren hängandes vid sidan av hästen. Såg smärtsamt ut...
Annars så undrar jag hur många som har halsrem på hästen när de rider. Eller korsar tyglarna som man gör inom galoppen vid uteritter? Det är två bra saker som gör ridningen säkrare...
 
Sv: Fallteknik

Tror på att är man uppvärmd och mjuk i kroppen klarar man sig bättre när man störtar. Och det är säkert inte fel med fallträning. Men de flesta ridskolor trycker dåligt på att ryttarna även behöver bli uppvärmda och tränade...
Och just att man kan fastna i stigbyglarna visar väl hur mycket som kan hända när man rider. Såg ett hinderlöp där jockey'n fastnade med foten och följde med över hindren hängandes vid sidan av hästen. Såg smärtsamt ut...
Annars så undrar jag hur många som har halsrem på hästen när de rider. Eller korsar tyglarna som man gör inom galoppen vid uteritter? Det är två bra saker som gör ridningen säkrare...

Berätta mer om korsade tyglar!! Halsrem har jag funderat på, min är lättskrämd och sätter då ner skallen, bockar och då åker ju jag av. Har slagit mig ordentligt vid ett antal tillfällen. En annan nämnde grästygel, har ngn provat denna just med tanke på att inte sätta ner skallen och bli urstark?!
 
Sv: Fallteknik

Korsade tyglar tror jag att dom menar vad man brukar kalla att man håller tyglarna i brygga också. :) Du lägger tyglarna över varandra så att man håller tyglarna dubbelt.. När man galopperar galopphästar håller man tyglarna så och lägger ner händerna på manken, det blir en stabilare hand och även lita balans för ryttaren. Och jag rider också ofta med halsring(en smal sådan), och på bockiga hästar så håller jag alltid ett finger i den..

såhär förklarar dom på en galoppsida: Brygga - När man håller tyglarna i brygga lägger man över var tygelände i andra handen, dvs vänster ände i höger hand och vs. Stabiliserar handen.
 
Sv: Fallteknik

jag tränade lite jujutsu när jag var yngre, i några år. Den grundläggande, rulla över axeln, jag har haft mkt nytta av det de gånger jag ramlat av, aldrig fått en skråma på mig, förutom då det varit föremål "i vägen" elr liknande. :)

ex, en gång klantade jag mej rejält å jag och hästen tog skilda vägar, hästen tänkte insidan av staketet och jag utsidan, vilket resulterade i en störtfall rätt in i en staketstolpe, hade inte stolpen varit där hade det troligtvis blivit en relativt mjuk landning. (så mjukt kan det kan bli att landa på grus :bump:)

Men jag tror att många, (liksom jag), skulle ha väldigt stor nytta av att lära sig en bra avfallningsteknik. Men vad vet jag?
 
Sv: Fallteknik

kl:

Men hinner man egentligen tänka så mycket under ett fall? Eller ska falltekniken tränas in så att den kommer som en reflex?
 
Sv: Fallteknik

Det är nog mer det de gäller, att man övar in det som en reflex.. för tänka så mycket hinner man ju inte..

Men som tex en sån grej att släppa tyglarna, har jag fått lära in.. förut höll jag alltid kvar, med resultatet att jag då hängde efter hästen.. inte så smart ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp