Falsterbo i P1 morgon

Bukefalos 30 år!

SaraXX

Trådstartare
De hade ett inslag i P1 morgon nu strax efter halv nio om hästvälfärd kopplat till Falsterbo. Representanter från sporten och välfärdsforskning. Jag blir lika förvånad varje gång att (vissa) sportrepresentanter fortfarande talar ett helt annat språk. De hanterar det så ofantligt dåligt, J*na pratade om massörer och att flyga första klass som häst (?!?). Har han inte förstått välfärdsdiskussionen alls eller är det panik över ifrågasättande som gör att man försöker prata om annat tror ni? Jag tänker att det skulle kunna hanteras så otroligt mycket bättre från sportens håll, som det är nu känns det ofta som goddag yxskaft tycker jag.

De hade ett inslag i P1 morgon nu strax efter halv nio om hästvälfärd kopplat till Falsterbo. Representanter från sporten och välfärdsforskning. Jag blir lika förvånad varje gång att (vissa) sportrepresentanter fortfarande talar ett helt annat språk. De hanterar det så ofantligt dåligt, J*na pratade om massörer och att flyga första klass som häst (?!?). Har han inte förstått välfärdsdiskussionen alls eller är det panik över ifrågasättande som gör att man försöker prata om annat tror ni? Jag tänker att det skulle kunna hanteras så otroligt mycket bättre från sportens håll, som det är nu känns det ofta som goddag yxskaft tycker jag.
Ärligt talat tror jag han är så verklighetsfrånvänd att han inte förstår riktigt det här vad som menas med hästvälfärden. Och det gäller många av dom rika där för övrigt tror jag för hästvälfärden är inte viktig för dom.

För många är tyvärr hästvälfärd att hästen är ren och matad och får en fin box..typ. Det handlar ju inte om hästen som djur för dom..oftast. Plus också att om det skulle börjas prata om hästvälfärd så innebär det att förändringar måste ske och det är ju inte riktigt någonting som dom vill ta i heller. Dom vill ha sin lyx helt enkelt.

Skriv Jana om du menar Jana, men jag håller med. Att börja prata om massörer och första klass vid flygresor känns helt befängt, i synnerhet som det idag är stora problem med utsläpp och klimatkris. För en häst är det nog garanterat en större välfärd att slippa flyga runt halva/hela världen och istället att mer focus läggs på hur träning, uppstallning och skötsel på det stora hela än att de ska flyga kors och tvärs överallt.

Skriv Jana om du menar Jana, men jag håller med. Att börja prata om massörer och första klass vid flygresor känns helt befängt, i synnerhet som det idag är stora problem med utsläpp och klimatkris. För en häst är det nog garanterat en större välfärd att slippa flyga runt halva/hela världen och istället att mer focus läggs på hur träning, uppstallning och skötsel på det stora hela än att de ska flyga kors och tvärs överallt.
Min tanke var att man inte måste hitta den här tråden om man googlar honom såklart. Alla förstår ju vem som åsyftas.

Redan förra året när de skaffat en ny sponsor och stormarna kring det visade han att han lever i en helt annan värld än majoriteten.
Han förstod inte alls kritiken och bemötte den helt verklighetsfrånvänt.
Men när det gäller hästvälfärdsfrågan tycker jag inte att han är ensam, många av de etablerade namnen pratar fysisk välfärd enbart så fort det kommer på tal tycker jag. Tex i tv-sändningarna. Jag tycker att de borde äga frågan istället för att ducka den, om det inte är så att de inte ens har förstått frågeställningen vill säga.

Jag undrar om de förstår vad en häst är? För dem är det viktigt att flyga bekvämt och massör är ju skönt. Att hästen vill ha grovfoder, kompisar (ja människor kan enligt mig vara viktiga delar av flocken men inte hela flocken) och mark att ströva på ingår nog inte i deras kunskapsbank alls. OM de förstår och ändå säger den typen av saker så är det ännu mer vidrigt eftersom de då medvetet beter sig som as mot sina hästar.

Men när det gäller hästvälfärdsfrågan tycker jag inte att han är ensam, många av de etablerade namnen pratar fysisk välfärd enbart så fort det kommer på tal tycker jag. Tex i tv-sändningarna. Jag tycker att de borde äga frågan istället för att ducka den, om det inte är så att de inte ens har förstått frågeställningen vill säga.
Absolut! Tog det som ytterligare ett exempel på hur verklighetsfrånvänd han är och att han verkar befinna sig i sin bubbla.

Vad gäller tv-sändningar så tycker jag att de har börjat säga ifrån en del vid hoppningen. Dressyren däremot tycker jag har en lång väg kvar till att komma ikapp hoppningen.

Fälttävlan tycker jag att de varit bäst i, både Lars Christenson och Staffan Lidbeck.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka